Vă mai miră? Autostrada Comarnic-Braşov se amână din nou

Două proceduri de achiziție aferente autostrăzii Comarnic-Brașov, lansate de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) sunt în derulare, în această perioadă, unul privind semnarea de contracte pentru lucrări la două bucăţi din capete și altul pentru servicii de reactualizare a studiului de fezabilitate. Prima procedură a fost deja amânată cu o lună, iar a doua are o clauză greu de respectat, au remarcat jurnaliştii de la Ziarul de Prahova.
Ambele proceduri – cea de proiectare și execuție pentru două loturi din capetele tronsonului, respectiv de reactualizare a documentațiilor pentru restul sectorului dintre Comarnic și Brașov – au fost lansate în luna iulie a acestui an, după ce a picat din nou contractul de construire cu Aktor – Vinci – Strabag. CNADNR a anunţat în 16 iulie că a fost inițiată procedura de licitație deschisă pentru atribuirea contractului: „Proiectare și execuție Autostrada București – Brașov, Tronson Comarnic-Braşov, Lot 1: sector Comarnic – Predeal, km 111+300 – km 115+300; Lot 2: sector Predeal – Cristian, km 162+300 – km 168+600 și Drum de Legătură”. În vederea atribuirii acestui contract, CNADNR SA organizează o licitație împărțită pe cele două loturi, respectiv: Lot 1: Sector Comarnic – Predeal, km 111+300 – km 115+300, lungime 4.00 km, valoarea estimată a contractului fiind de 166.855.909 lei fără TVA; Lot 2: Sector Predeal – Cristian, km 162+300 – km 168+600 și Drum de Legătură, lungime 6,3 km, valoarea estimată a contractului fiind de 149.837.204 lei fără TVA. Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice a emis în aceeaşi zi acceptul de publicare al Anunțului de participare, acesta fiind publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) și pe site-ul www.cnadnr.ro.
Termenul-limită de primire a ofertelor pentru proiectarea și execuția celor două bucăți, de patru kilometri (dinspre Comarnic), respectiv 6,3 km (dinspre Cristian), era 2 septembrie 2015, ora 11.00, iar acestea urma să fie deschise în aceeaşi zi, de la ora 13.00. Durata contractului aferentă celor două loturi este de 72 luni, din care 24 luni perioada de proiectare și execuție, și 48 luni perioada de garanție a lucrărilor, finanțarea proiectului urmând a fi realizată din fonduri de la bugetul de stat şi/sau alte surse legal constituite.
Printre motive… concediul din statele UE
Cu toate aceste, firmele interesate de participarea la licitație au solicitat autorității contractante să prelungească termenul-limită pentru primirea ofertelor. Asta, după ce, timp de o lună, CNADNR a trebuit să publice nu mai puţin de 14 clarificări, răspunzând la numeroase întrebări şi adăugând dosare cu documente suplimentare. Ba la un moment dat a fost nevoie şi de o corecţie, deoarece anumite anexe au ajuns în altă secţiune a site-ului companiei. Într-un final, solicitarea de amânare a primit răspuns favorabil, noul termen-limită fiind 5 octombrie 2015. Printre argumentele aduse de societățile interesate de participarea la licitație s-a aflat complexitatea realizării propunerii tehnice și financiare, precizându-se că termenul inițial este greu de respectat, pe motiv de… concediu colectiv în luna august: „În celelalte state din Uniunea Europeană, luna august este o lună de vacanță, iar partenerul nostru nu face excepție, Italia având și ea activitatea economică redusă în luna august”.
Obligatoriu cu bani de la stat
Nici revizuirea studiului de fezabilitate (SF) pentru „grosul” autostrăzii Comarnic-Brașov nu se află într-un stadiu mai bun. Pentru refacerea documentației întocmite în anul 2006, atunci când s-a realizat primul SF, se pun bani la bătaie, însă, conform unei clauze, procedura de atribuire ar putea avea o piedică insurmontabilă. Într-o clarificare din SEAP, CNADNR precizează că există o clauză rezolutorie: „Procedura de atribuire este inițiată sub incidența clauzei rezolutorii, în sensul că încheierea contractului de achiziție publică este condiționată de obținerea/aprobarea finanțării serviciilor din fonduri de la bugetul de stat (…). În cazul în care, indiferent de motive, obținerea/aprobarea finanțării serviciilor din fonduri de la bugetul de stat nu se realizează (…) va fi imposibilă încheierea contractului de achiziție publică”.
Urșii și lupii sunt un pericol, dar şi în pericol
Mai mult, cei care vor reface studiul de fezabilitate vor fi obligați să țină cont și de protejarea carnivorelor mari din zona de munte a Văii Prahovei, mai spun jurnaliştii prahoveni. Ei citează un studiu privind „conectivitatea carnivorelor mari” din zona autostrăzii București-Brașov, prin care zeci de exemplare de urși și cel puțin cinci haite de lupi au fost monitorizate în zona Comarnic-Posada-Râșnov. Concluziile sunt că animalele sălbatice ar putea fi un real pericol pentru trafic, dar şi că ele trebuie protejate prin tunele special construite dotate cu panouri antifonice, pentru ca urșii sau lupii să nu se sperie de zgomotul autostrăzii. Punctele sensibile stabilite prin studiul menționat sunt sectorul Posada – Sinaia, zonă folosită iarna de haitele de lupi, dar și de către urși, care se deplasează dinspre sau spre locurile de hibernare. Și sectorul Azuga-Predeal are aceeași problemă, aici fiind, în plus, și populații de râşi.
În luna iunie, contractul de concesiune prin care urma să fie realizată autostrada Comarnic – Braşov a fost anulat. CNADNR a întocmit un raport prin care constată că firmele desemnate să realizeze şoseaua de 60 de kilometri nu au găsit surse de finanţare. În Master Planul pentru Transporturi, construcţia autostrăzii Comarnic – Braşov este estimată la 997 de milioane de euro. Cele mai dificile tronsoane şi deci şi cele mai scumpe sunt Posada – Azuga şi Azuga – Surduc, unde pentru realizarea fiecărui kilometru s-ar putea cheltui aproape 22 milioane de euro.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

