Texpert

Grevele: pierderi mari pentru castiguri mici

  • logomytex.png
 

Protestul ceferistilor romani nu s-a incheiat inca. Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor, sustinea ca aceasta costa 35 de miliarde de lei pe zi. Greva CFR le-a adus profituri neasteptate proprietarilor de microbuze. Si alte tari europene au suferit importante pierderi economice din cauza grevelor. Italia, Franta si Germania au parte des de protestele muncitorilor.
Pierderi de mii de miliarde
Producatorii si exportatorii romani reclama pierderi de mii de miliarde de lei din cauza grevei de la CFR. Deocamdata, cei mai afectati sunt producatorii din industria chimica, dar si cei din industria lemnului, siderurgiei si carbunelui.
Unii producatori sunt revoltati. Din cauza grevei, societatea Miniera Banat SA a anuntat ca isi va inceta activitatea productiva. Transportul huilei de la Anina pe calea ferata industriala a fost blocat in ultimele zile. O eventuala intelegere intre sindicalisti si guvern prin acceptarea majorarii salariilor ceferistilor ar putea induce o scumpire a transportului de marfuri.
In 18 aprilie 2005 s-a incheiat greva postasilor din Romania. Liderii sindicali au ajuns la o intelegere cu conducerea companiei. Greva postasilor a blocat pentru 24 de ore activitatea oficiilor postale si plata pensiilor, a alocatiilor pentru copii, a ajutoarelor pentru somaj si a altor servicii sociale.
Trenuri oprite in Franta
In ianuarie 2005, lucratorii feroviari din Franta au facut greva, in semn de protest fata de politicile de liberalizare economica duse de Guvernul Raffarin, care, sustineau sindicatele, pun in pericol sectorul public. Greva a facut parte dintr-o campanie mai larga, anti-guvernamentala, lansata de salariatii din sectorul public: Sindicatele feroviare au protestat impotriva planurilor bugetare pe acest an, care prevad concedierea a circa 4.000 de salariati.
In februarie, sindicatele din Franta au anuntat ca vor lupta contra modificarii legii privind saptamana de lucru de 35 de ore. Sindicatele acuzau guvernul ca incearca sa-i insele pe salariati in chestiunea saptamanii de lucru. Patru din cele cinci mari sindicate franceze au chemat la demonstratii de protest.
Dupa ce electorii au respins categoric constitutia UE, in cadrul referendumului, au fost alte proteste. Traficul feroviar a fost grav perturbat. Mai mult de jumatate din numarul trenurilor cu destinatia Paris au fost anulate.
Mii de calatori au fost obligati sa se descurce prin alte mijloace pentru a ajunge in capitala. Uniunile sindicale, care au militat pentru respingerea Constitutiei europene, au protestat impotriva reducerii numarului locurilor de munca din sistemul feroviar francez, care este controlat de stat.
La sfarsitul anului trecut, greva metroului parizian a ingenuncheat Franta .
Curentul taiat
In februarie anul acesta, muncitorii din electricitate, tot din Franta, au demarat o greva de protest de 24 de ore, contestand proiectul de privatizare si reformele din sanatate. Greva a imobilizat 6 % din electricitatea produsa in Franta si a fortat compania EDF sa cumpere energie electrica din strainatate pentru a suplini pierderile. EDF are datorii de 2,44 miliarde de euro. Situatia grupului Gaz de France (GDF) este mult mai buna, potrivit unor surse implicate in procesul de privatizare.
Greva generala
in Italia
La sfarsitul lunii noiembrie 2004, in peste 70 de orase din Italia au avut loc marsuri de protest, in pofida ploii. Birourile, fabricile, trenurile, bancile si mijloacele de transport in comun si-au intrerupt activitatea pentru 4-8 ore. La Venetia, aproximativ 40.000 de persoane au iesit la manifestatii. Calatorii au avut de infruntat un adevarat haos, iar spitalele nu au furnizat decat servicii de urgenta. Liderii de sindicat italieni au fost impotriva masurii de reducere cu opt miliarde de dolari a cheltuielilor publice, prevazute in proiectul bugetar pe 2005, aprobat de Silvio Berlusconi.
Din cauza grevei, traficul aerian a fost afectat, compania aeriana nationala, Alitalia, anuland peste 100 de zboruri. Strazile Italiei au fost luate cu asalt de oameni purtand pancarte si baloane. Aproape intreaga activitate a tarii a fost paralizata in urma deciziei a milioane de muncitori de a intra in greva.
Protestul din decembrie a reprezentat cea de-a patra greva generala de cand Berlusconi a preluat puterea in 2001. Grevele anterioare au fost organizate in semn de protest fata de reforma pensiilor si a pietei muncii, ambele devenind, mai tarziu, legi.
Datorii mari in Italia
In decembrie 2004, Comisia Europeana a avertizat Italia sa reduca datoria publica, care o situeaza pe a treia pozitie in topul tarilor cu cele mai mari datorii publice din lume. Economistii italieni au fost insa de parere ca reformele nu pot ajuta, in prea mare masura industria. Reformele propuse de Silvio Berlusconi prevedeau reduceri de taxe si cheltuieli mai mici in sectorul public.
Liderii de sindicat au fost nemultumiti de intentia premierului Berlusconi de a reduce cheltuielile in sectorul public cu opt miliarde de dolari. Autoritatile s-au declarat nedumerite de faptul ca lucratorii protesteaza impotriva unei masuri de reforma a carei menire, in perspectiva, e sa aduca mai multi bani in buzunarele populatiei. Dupa lungi negocieri cu partenerii de coalitie, premierul italian, Silvio Berlusconi, pentru a evita o criza politica grava, s-a retras formal.
Nemultumiri la Opel
In octombrie anul trecut, muncitorii de la uzinele Opel din Germania, Russelsheim, au facut greva. Angajatii concernului din Bochum au refuzat sa reia lucrul in ciuda apelurilor transmise de catre politicieni.
Gigantul american, General Motors, din care face parte si Opel, anuntase ca, din motive financiare, va concedia 12.000 de angajati din Europa. Chiar daca negocierile nu s-au finalizat in totalitate in favoarea muncitorilor, lucrul a fost reluat. Acestea sunt doar cateva dintre protestele cele mai mari care au avut loc in ultimul timp in Europa. Cele mai multe s-au terminat fara un castigator clar. S-a ajuns insa, de cele mai multe ori, la compromisuri costisitoare de ambele tabere.



Articole asemănătoare

0 0 voturi
Article Rating
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comments
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button