Dosare

BRAŞOV. Două zile la rând cu cardul de sănătate inutilizabil

 

Sistemul informatic care gestionează cardul de sănătate (CEAS) s-a blocat din nou astăzi. Culmea ghinionului a fost că nefuncţionalitatea a nimerit exact în intervalul orar în care erau la program medicii de familie care au avut vineri dimineaţa aceeaşi problemă, dar şi pacienţii lor rechemaţi pentru a li se acorda consultaţiile şi reţetele de care nu au putut beneficia atunci. „Nu şiu dacă sunt eu mai ghinionist, dar vineri dimineaţa am stat mai bine de două ore şi nu am reuşit să iau reţetele, iar astăzi, cînd medicul era de după-amiază, a fost aproape la fel. Acum, eu înţelesesem din presă că, dacă medicul foloseşte cardul în cititor, rămâne o urmă şi apoi trebuie să bage medicul în calculator consultaţia şi reţeta. Nu ştiu ce să zic, poate medicul meu nu se pricepe la chestiile astea tehnice”, ne-a spus un pacient braşovean.

Din cauza unor variaţii de tensiune electrică, Autoritatea de Certificare nu a funcţionat, astfel că furnizorii au fost nevoiţi să acorde servicii medicale în sistem off-line, a anunţat Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Potrivit unui comunicat de presă al CNAS, problemele au fost depistate în jurul ori 16.30, sistemul fiind blocat complet, în întreaga ţară. Autorităţile i-au asigurat pe furnizorii de servicii medicale că defecţiunea va fi remediată în cel mult trei ore, interval în care aceştia sunt obligaţi să acorde servicii medicale şi farmaceutice în sistem off-line. „Până la repornirea sistemului, furnizorii pot acorda servicii medicale şi înregistra activitatea în aplicaţiile informatice, iar după confirmarea din partea CNAS că sistemul este funcţional, serviciile se vor ridică în sistem în limita celor 72 de ore”, se arată în postarea iniţială de pe site-ul CNAS, ulterior anunţându-se repornirea sistemului CEAS: „Începând cu orele 18:30 sistemul a fost repornit. Furnizorii de servicii medicale şi farmaceutice pot raporta serviciile validate cu cardul naţional”. 

Medicii de familie contrazic, însă, autorităţile şi spun că normele în vigoare nu prevăd posibilitatea acordării de servicii medicale în sistem off-line. „Cardul nu funcţionează off-line, când nu merge autoritatea de certificare, sistemul este picat în toată ţara, şi la spitale, şi la farmacii, şi în laboratoare. Dacă lucrăm off-line, nu există amprentă de timp, deci nu putem valida serviciul. Am consultat doar copiii, pe pacienţii cu carduri i-am trimis acasă”, a precizat dr. Sandra Alexiu,  vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Preşedintele CNAS: Sistemul merge şi off-line

Vineri, sistemul CEAS nu a funcţionat timp de cinci ore. Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat atunci că pacienţii nu ar trebui să fie afectaţi de defecţiuni la sistemul cardului de sănătate, precizând că aceştia primesc consultaţii şi servicii medicale atunci când apar situaţii de acest fel, aşa cum este prevăzut şi în legislaţia în vigoare: „Furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a respecta normele de utilizare a cardului de sănătate, astfel încât nici un pacient să nu aibă de suferit în această situaţie”. Chiurchea a încercat să explice cum funcționează: „De exemplu, dacă eu sunt pacient şi am card de sănătate şi vin la tine, furnizor de servicii medicale, şi când introduci cardul în cititor apare pe ecran eroarea card invalid, acea amprentă de loc şi de timp rămâne off-line. Medicii pot continua să acorde consultaţia, să elibereze reţete, iar apoi în termen de 72 de ore pot urca datele în aplicaţia Casei. Reamintesc faptul că există două aplicaţii, una a Casei, acel SIUI, care funcţionează, şi una a furnizorilor de servicii medicale. Sunt furnizori care au un program special care le urcă automat în aplicaţia Casei serviciile prestate”. Preşedintele CNAS a mai subliniat: „Casa decontează toate serviciile medicale prestate în conformitate cu prevederile contractului-cadru -inclusiv cu respectarea regulei de a le încărca în sistemul CNAS în termen de 72 de ore de la momentul în care serviciul a fost prestat. Amprenta de loc şi de timp funcţionează, căci după ea calculăm acest termen. Repet, niciun serviciu acordat procedural şi raportat la Casă nu va rămâne nedecontat. Dar, sigur, dacă furnizorul de servicii medicale pleacă în concediu sau în week-end prelungit şi nu-şi urcă serviciile în aplicaţia Casei, eu nu am nici o vină!”.

Citiţi şi:

Medicii de familie, dar şi pacienţii braşoveni, sunt pe cale de a-şi pierde minţile din cauza cardului de sănătate


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button