Cultură

Junii Braşovului, dincolo de ziua de „Călări”

  • Junii Brasovului conferinta presa nov 15_199403.JPG
  • Junii Brasovului conferinta presa nov 10_199397.JPG
  • Junii Brasovului conferinta presa nov 19_199406.JPG
  • Junii Brasovului conferinta presa nov 18_199407.JPG
  • Junii Brasovului conferinta presa nov 23_199410.JPG
  • Junii Brasovului conferinta presa nov 22_199411.JPG
  • Junii Brasovului conferinta presa nov 25_199414.JPG
  • img-4301.jpg
  • img-4306.jpg
 

Fundația Transilvania Expres a anunţat astăzi, într-o conferință de presă, finalizarea proiectului „Junii Brașovului – Tradiție și cultură românească”, proiect cofinanţat de Consiliul Judeţean Braşov, în urma căruia a rezultat un amplu material documentar multimedia.

La eveniment au participat membri ai Uniunii Junilor din Șchei Brașovului și Brașovul Vechi (UJBBV), personalități locale, reprezentanți ai comunității locale, ai unor instituții de cultură, ai unor ONG-uri, instituții de învățământ, organizații care desfășoară activități și promovează valorile culturale și ale cunoașterii, public brașovean. În cadrul conferinţei a fost prezentat un material multimedia cu un bogat conținut audio-video, realizat prin proiect, desprins din realitatea cotidiană și fundamentat pe mărturiile vii ale celor implicați efectiv în viața „Grupurilor de juni” sau cunoscători ai obiceiurilor acestora; rezultatele înregistrate în urma proiectului și impactul acestuia asupra comunității locale. Acestea au prilejuit o dezbatere cu privire la caracterul de autenticitate şi spiritul viu al unor aspecte ce țin de tradiție, continuitate și spiritul românesc.

„Comunitatea trebuie să se mândrească şi identifice cu ei”

Stoica Enache, preşedintele Fundaţiei „Transilvania Expres” şi totodată managerul de proiect, a explicat că acesta a pornit de la faptul incontestabil că Junii, alături de Biserica Neagră, Piaţa Sfatului, Şchei, cu Biserica Sf. Nicolae şi Muzeul Primei Şcoli Româneşti, muntele Tâmpa, reprezintă un element autentic de identitate pentru Braşov, dar şi de la realitatea că nici măcar braşovenii nu ştiu mai nimic despre Juni, dincolo de pitoreasca paradă călare din prima duminică de după Paşti, la care participă în număr mare. De aceea, echipa proiectului a pornit în căutarea poveştilor nespuse, a detaliilor neştiute din viaţa cotidiană a celor care fac parte din cetele de juni şi a celor care le stau aproape, detalii care sunt pânza invizibilă ce susţine tabloul spectaculos din ziua de „Călări”, cum o numesc junii, dar care nu este singura manifestare publică din obiceiul lor spectaculos. „Scopul proiectului îl reprezintă promovarea valorilor tradiţionale şi culturale ale municipiului Braşov, prin promovarea evenimentelor tradiţionale şi culturale organizate de Junii Braşovului. Junii reprezintă pentru comunitatea braşoveană poate cel mai important element de identitate şi de valoare, iar noi ne-am propus ca ei să obţină o recunoaştere mai largă, iar comunitatea să se mândească cu ei, să se identifice cu ei. Acest proiect este parte a unuia mai amplu al Fundaţiei Transilvania Expres, prin care să ajutăm comunitatea să se întoarcă la tradiţiile şi la valorile pe care încă nu le-a regăsit sau pe care nu le absoarbe şi astfel să devină o comunitate puternică, cu o identitate pregnantă, altfel, fiind sortită disoluţiei”, a punctat managerul de proiect.

Tehnologia în slujba tradiţiei

Proiectul şi-a propus – iar beneficiarii direcţi spun că a şi reuşit – să adune informaţii despre istoria, semnificaţia, valorile culturale şi tradiţiile păstrate de Junii Braşovului; să creeze o imagine modernă şi vie a ceea ce înseamnă evenimente de promovare a tradiţiilor şi culturii româneşti, prezentarea acestora bazându-se pe elemente de imagine şi sunet, realizate cu implicarea unui număr mare de oameni. Iar toate acestea au fost adunate într-un bogat material documentar multimedia, utilizând un facil şi inedit instrument, un soft de colectare şi arhivare material audio-video – denumit plotto, dezvoltat de BIT Software. Această platformă interactivă pe care au fost încărcate mărturii ale Junilor, de la cei mai tineri la cei mai „vechi”, fotografii, documente, filmări are avantajele de-a putea fi îmbogăţită şi îmbunătăţită permanent şi de-a putea fi împărtăşită cu toţi cei interesaţi. „Prin acest soft, proiectul rămâne deschis pe pagina de facebook dedicată, unde pot fi văzute toate materialele adunate, dar pot fi adăugate şi altele, pentru a ajunge la cei interesaţi”, a explicat managerul de proiect.

„Un obicei unic”

„De ce ar trebui să sprijine comunitatea locală acest obicei al Junilor din Şcheii Braşovului şi Braşovul Vechi? Pentru că este unic. Este singurul obicei străvechi românesc al Braşovului, care are tradiţii ale saşilor, evreilor, grecilor, maghiarilor, dar acesta este singurul de identitate românească. Cetele de Juni nu sunt ansambluri profesioniste de jocuri, de dansuri tradiţionale, ci, fapt unic, sunt o comunitate care a păstrat într-un mediu urbanizat costume şi tradiţii, în timp ce satele din jur le-au pierdut. De aceea trebuie susţinuţi, sprijiniţi, de aici, caracterul de mare autenticitate al Junilor”, a punctat dr. în istorie Alexandru Stănescu, purtătorul de cuvânt al UJBBV.

Istorie şi tradiţie vie

Filmul documentar, care are două părţi, însumând 150 de minute, este un mozaic de istorie orală, în care junii rememorează modul în care au devenit membri ai cetelor şi au învăţat obiceiul, îşi prezintă costumele, activităţile pe care le desfăşoară, semnificaţiile manifestărilor, în esenţa lor vie, trăită, relatează întâmplări, toate legate de obiceiul lor complex. În cadrul conferinţei, au fost prezentate fragmente, în care membrii Societăţii Junilor Tineri vorbesc cu mândrie despre apartenenţa lor la grup, despre emoţiile resimţite la prima ieşire la paradă, dar şi la fiecare sărbătoare, despre momentele amuzante. Unii tineri – din Grupul Dorobanţilor – deplâng faptul că cei de vârsta lor nu mai vor să ştie de tradiţii, „nu mai preţuiesc valorile naţionale”. Alţii îşi amintesc de prima dată când au urcat pe cal, copii fiind, sau de prima ieşire la horă. Juniţele povestesc cum îi ajută pentru Florii sau pentru paradă şi cum întind mesele „Între Chietri” (Pietrele lui Solomon”). Alta explică modul migălos în care fiecare paietă de pe cămaşă este cusută, trecând firul printr-o mărgică şi înapoi şi făcând nod pe spate. „Vă daţi seama? Câte paiete atâtea noduleţe!”

„Puncte de reper pentru generaţiile viitoare”

Vasile Bideţ şi Florin Nistor, preşedintele, respectiv purtătorul de cuvânt al Ununii Junilor, au ţinut să-şi exprime aprecierea faţă de proiectul Fundaţiei „Transilvania Expres”, la care au decis să adere, după o analiză atentă, acum patru luni, când a fost iniţiat, pentru a-şi face cunoscute celelalte activităţi din timpul anului (de la Buna Vestire – 25 martie, până la Ziua Unirii – 24 ianuarie), dar şi eforturile pe care le fac pentru ca tradiţia să nu fie alterată, diluată sau, mai rău, să fie dată uitării. „Este un proiect frumos şi mă bucur că am putut să arătăm oamenilor ce facem noi şi în afară de ziua de «Călări», cât efort este în spate, oamenii dragi care ne sprijină”, spune Vasile Bideţ. Florin Nistor consideră că cea mai importantă realizare a proiectului este faptul că „generaţiile viitoare vor avea un bogat material documentar din care să se inspire, care să reprezinte puncte de reper, să ştie cine suntem şi cine vor fi ei. A fost multă muncă, multă strădanie, din partea echipei de proiect şi ţin să le mulţumesc tuturor celor de la Fundaţie şi Junilor din Şchei şi din Braşovul Vechi”.

Valoarea totală a proiectului este de 61.000 lei, din care asistenţă financiară nerambursabil este de 29.890 lei, şi contribuţia proprie a beneficiarului proiectului este de 31.110 lei. Proiectul se implementează în perioada 28.07.2015 – 15.12.2015, fiind finanţat de Consiliul Judeţean Braşov, prin Programul Judeţean pentru finanţarea nerambursabilă din bugetul judeţean a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale pe anul 2015.

 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button
Creare Site Web Optimizare SEO Creare Site Prezentare