Editorial

În fine! Un proiect urban pe care îl doream în Brașov

  • copenhaga1.jpg
  • park-copenhagen.jpg
  • universityofcopenhagenparcariverzi.jpg
 

În 1 iulie, anul acesta, publicam aici, pe mytex.ro, articolul „Lipsă de civilizație urbană”, în care deplângeam „betonizarea” spațiului urban din România, sacrificarea zonelor verzi în favoarea îngrămădirilor de blocuri și a mall-urilor, precum și faptul că orașele noastre devin tot mai puțin prietenoase cu oamenii, în favoarea mașinilor. În contrapondere, prezentam unele exemple ale modului în care ediii unor orașe europene (și nu numai) înțeleg să reacționeze la urgențele climatice și la poluarea generată de autovehicule, dezvoltând proiecte de îmbunătățire a calității aerului, de favorizare a circulației pietonale, de reducere a emisiilor de carbon. Scriam atunci despre programul în acest sens al Primăriei Parisului, despre Wienerwald, pădurea vieneză, despre întinsele zone verzi ale capitalei lituaniene Vilnius, despre construcția unui „oraș-pădure” în China. Articolul era ilustrat cu imaginea unei păduri urbane dintr-un oraș de pe continentul american.

De aceea, sunt bucuros să aflu că o firmă de arhitectură a prezentat deunăzi, la o întâlnire cu reprezentanți ai Ordinului Arhitecților Brașov și ai direcțiilor de specialitate din Primărie un concept de transformare a zonei dintre Prefectură și Modarom, precum și a străzilor de legătură din jurul Colegiului Unirea într-un spațiu favorabil traficului pietonal (foto 1). Proiectul este unul generos, incluzând nu doar restricții pentru traficul auto în zonă (cu preluarea acestuia de alte artere, conform unui studiu de trafic), amenajări pentru petrecerea timpului liber și construirea unei parcări subterane, ci și plantarea unei păduri urbane!

Brașovul merită așa ceva! Nu doar mall-uri, blocuri și îngrămădiri de mașini. Iar dacă acest proiect se va materializa, ceea ce sper că se va întâmpla cât mai curând, atunci orașul nostru va fi deschizător de drumuri, cel puțin în România, în această privință.

Celor care se reped să critice ideea (de obicei șoferi ce ar intra, dacă ar putea, cu mașina în magazin sau în sala de clasă atunci când își duc copiii la școală) le ofer un argument. Unul dintre cei mai mari specialiști din lume în remodelarea peisajului urban, danezul Jan Gehl (cel căruia i se datorează transformarea capitalei Danemarcei, consultant, de asemenea, al municipalităților din Londra, New York și Melbourne și autor, între altele, al volumului „Cities for People”), a povestit că atunci când s-a început remodelarea centrului din Copenhaga (oraș sufocat de mașini prin anii ’70) într-o zonă pentru pietoni) foarte mulți au protestat, afirmând că n-au nevoie de spații de promenadă, că ei nu sunt italieni, să le placă să piardă vremea la plimbare ori la cafenea, că magazinele din zonă vor da faliment ș.a.m.d. După o vreme însă, a început să le placă și au cam devenit… italieni! Iar profitul magazinelor de acolo a crescut.

(foto 2 – cafenea din Copenhaga, foto 3 – parc tot de acolo, foto 3 – parcare „verde” la universitatea din acel oraș)

Articole asemănătoare

Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button