Economic

BRAȘOV. „Camionul mamut” dorit de Ceaușescu A AJUNS până în Australia!

 
Jurnalistul Cătălin Oprişan a relatat într-un articol postat pe site-ul postului TV Antena 1 despre fenomenalul camion dorit de Nicolae Ceaușescu, după vizitele de lucru efectuate în China și Coreea de Nord.
 
Astfel, la Brașov, s-au construit basculantele „DAC 180-100” și „DAC 100 E”, de 110 tone, capabile să transporte încărcături imense.
 
Inginerul Adrian Novac, unul dintre proiectanții „camionului mamut”, și-a amintit conform sursei citate: „Ca să ajungi la bena cu un volum de 35 de metri cubi, urcai o scară de cel puțin șase metri. Era atât de mare încât, câteodată, când ploua și se strângea apa în benă, zicei că-i bazin de înot”.
 
Respectivul a spus că s-a cerut acordul autorităților brașovene pentru a se testa viteza de deplasare a „monstrului” (rula cu 70 de kilometri pe oră gol și cu 55 de kilometri încărcat – n.a.), aceasta făcându-se pe o șosea betonată între uzinele Rulmentul și Tractorul. Cu tancurile de motorină pline, camionul putea merge 24 de ore din 24 timp de o săptămână, toate instalațiile – servodirecția, servofrâna hidraulică, aerul condiționat și scaunul șoferului, cu amortizor – fiind importate din Occident.
 
În acest sens, Novac a punctat: „Am mișcat autobasculanta prin oraș în 1982 (de la Uzina de Autocamioane – n.r.). Era dimineață, într-o zi de lucru, strada era golită de mașini. Singurele care mai aveau voie să circule erau troleibuzele ce aduceau oamenii pe platforme, cei care urmau să intre în ture. Când vedeau camionul, oamenii își făceau cruce și coborau. Se strânsese așa, ca un alai ce se ținea scai după noi, ca la o procesiune”.
 
La o vizită de lucru în 1984 la Uzina Roman, Ceaușescu a solicitat construcția unui camion și mai mare, apoi s-a urcat pe scara de acces în cabina autovehicului gigant, iar la coborâre era să cadă, stârnind zâmbete, reținute, printre muncitori.
 
Așa cum s-a mai menționat pe site-ul Antenei 1, cinci asemenea camioane s-au fabricat și la Mârșa, în județul Sibiu, acestea luând calea unor exploatări deschise de minereu feros din vestul Australiei. Mașinile s-au dus pe bucăți și au fost montate la fața locului, în condiții de atelier de mină, nu de uzină. Reasamblarea acestor cinci basculante s-a făcut vreme de un an, între 1988 și 1989.
 
„Una a fost dată cam pe 300.000 de dolari, preț de dumping, dacă ne gândim că basculantele americane de capacitatea asta se vindeau acolo de trei ori mai scump”, a relatat Adrian Novac.
 
Întregul articol scris de Cătălin Oprișan îl puteți citi AICI: https://a1.ro/premium/camionul-dac-120-demonstrul-lui-ceausescu-ce-putea-cara-120-de-tone-id989282.html


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button
Creare Site Web Optimizare SEO Creare Site Prezentare