Cultură

BRAȘOV. Vlad Ivanov, în „Broken Musicke”

 

Al patrulea week-end al Festivalului Musica Barcensis – ediţia a X-a, începe astăzi la Râşnov cu un recital susţinut de un ansamblul de flaute din Ungaria şi István Csata, din Miercurea Ciuc. De la ora 19.00, Biserica Evanghelică (foto) din Râşnov va găzdui concertul „Broken Musicke” – muzică de consort din epoca elisabetană. Muzica engleză a secolului al XVI-lea şi două familii de instrumente îşi dau concursul în cadrul acestui eveniment: încântătoarele flaute drepte renascentiste, cu sunete penetrante, mai strălucitoare decât ale urmaşelor lor baroce  – ansamblul Olivastro – alături de inflexiunile sonore ale violei da gamba, cu arcuş delicat şi timbru caracteristic – István Csata.
Ensemble Olivastro (Budapesta): Dóra Haraszti – flaute drepte, Dóra Király – flaute drepte, Aranka Kővári – flaute drepte, István Csata – viola da gamba (Cluj-Napoca). Invitat este actorul Vlad Ivanov pentru lectură.

 Programul concertului „Broken Musicke”:

    John Dee (1527 – 1608) – Introducere la dialogurile cu îngerii
    Tobias Hume (1579–1645) – The Spirit of Gambo (viola da gamba solo)
    John Dee – Primul dialog
    Thomas Morley (1557/1558–1602) – In Nets of Golden Wyres
    Thomas Morley – Miracolous love’s wounding
    John Dee – Al doilea dialog
    William Byrd (1543–1623) – Songs of sundrie natures (7 Psalmi)
    John Dee – Al treilea dialog
    Tobias Hume – Farewell to love (viola da gamba solo)
    Giovanni Bassano (1561–1617) – Fantasia
    Andrea Gabrieli (1533–1585) – Ricercata a quattro
    John Dee – Al patrulea dialog
    John Cooper (c.1570–1626) – Farewell my joy
    William Cornish (1465–1523) – Oh Robin, gentle Robin
    Elway Bevin (1555–1638) – Browning
    John Dee – Al cincilea dialog
    John Dowland (1563–1626) – Toss not my soul
    John Dowland – Lend your ears
    John Dowland – Flow not so fast, ye fountains

Regina Elisabeta I se desfăta adesea în compania muzicii. Muzicienii, grupați în consorturi (termen nu întâmplător similar franțuzescului concert sau italienescului concerto), înfrumusețau viața de zi cu zi în Regatul Angliei din acea perioadă. Ansamblurile muzicale erau alcătuite din instrumente de diferite mărimi, fie din aceeași familie (whole consorts), fie din familii diferite (mixed sau broken consorts, pentru că interpretau… broken music), ceea le oferea interpreților libertatea de a alege instrumentația pentru partiturile care, în cazul muzicii de consort, nu specificau o soluție anume. Muzica engleză a secolului al XVI-lea și două familii de instrumente își dau concursul în cadrul concertului Broken Musicke (un arhaism din engleza vremii): pe de o parte, încântătoarele flaute drepte renascentiste, cu sunete penetrante, mai strălucitoare decât ale urmașelor sale baroce, iar, pe de altă parte, deliciile violei da gamba, cu arcuș delicat și timbru grav. Împreună, cei patru instrumentiști creează un melanj între sonoritățile celor două familii de instrumente pentru a dezvălui, separat, dar și și laolaltă, câteva pagini muzicale din înfloritoarea perioadă a Renașterii engleze (William Byrd, John Dunstable, Thomas Morley, Matthew Locke, Tobias Hume), în care modernul motto „uniți prin diversitate” s-ar fi oglindit, fără îndoială, în viața muzicală într-o măsură mult mai mare decât în viața comunitară de azi…

Subliniind spiritul transcendent și eteric, aproape imaterial, al muzicii, fiecare dintre cele trei module ale concertului (consortul de flaute drepte, piesele pentru viola da gamba și consortul mixt) este prefațat cu fragmente din Dialogurile cu îngerii ale filosofului ermetic englez John Dee, din aceeași perioadă (sec. XVI).

Olivastro este un măslin sălbatic. El supraviețuiește peste secole, pătrunde adânc în sol, suportă lipsa apei, crește încet, imprevizibil, dar, în cele din urmă, rodește măsline, din care se produce ulei.

Ansamblul Olivastro a fost fondat în 2017, la Budapesta. Legăturile dintre cele trei membre ale sale sunt, însă, mult mai vechi: Dóra Király și Dóra Haraszti se cunosc de mai bine de 10 ani, au studiat împreună la Leipzig, după care au pornit pe cărări muzicale foarte diferite, cântând împreună din când în când, de-a lungul anilor, mai ales în formula de consort de flaute drepte. Aranka Kővári a luat lecții cu Dóra Haraszti în 2015-2016. Ideea de trio a apărut cu ocazia unui concert pentru prieteni, în februarie 2016, în colaborare cu constructorul de flaute drepte Endre Pásztor. Treptat, cele trei muziciene au lucrat împreună într-un mod mai concentrat, astfel încât a luat naștere ansamblul. Primele concerte oficiale au avut loc la Cluj-Napoca și la Festivalul Muza Fest Zalău (2017). Următoarele concerte au avut loc la Budapesta și Szeged (Ungaria). Ansamblul Olivastro se concentrează asupra muzicii din secolele XIV-XVI, în special, din vremea lui Guillaume Dufay, sfârșitul perioadei Ars Nova și începutul Renașterii. Scopul ansamblului este de a experimenta, de a intra în dialog și de a transmite ideea de ordine profundă care se găsește în interiorul acestei muzici, atât de necesară în zilele noastre.

István Csata a fost elev al Liceului de Artă „Nagy István” din Miercurea Ciuc și a absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, secția de contrabas, în prezent fiind membru al Orchestrei Filarmonice de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca. A început studiul muzicii vechi și al instrumentului viola da gamba ca autodidact, iar ulterior, sub îndrumarea profesoarei Ilse László-Herbert, a ajuns la performanță. A participat la cursurile de măiestrie din cadrul Facultății de Muzică din Geneva, la clasa de viola da gamba a profesorului Guido Balestracci și la clasa de muzică de cameră și basso continuo a profesorului Pierre-Alain Clerc. A frecventat mai multe cursuri de muzică de cameră și de viola da gamba solo, sub conducerea interpreților Bruno Cocset, Hervé Douchy, Mira Glodeanu, Jan De Winne și Françoise Lengellé. A colaborat cu numeroase formații de muzică de cameră din țară și din străinătate: Ausonia (Bruxelles), Il Gardellino (Bruges), Chanterelle (Cluj-Napoca). Este membru fondator al formațiilor de muzică barocă Fonte di Gioia și Sectio Aurea.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button
Creare Site Web Optimizare SEO Creare Site Prezentare