Cultură

BRAȘOV. O trompetă barocă și flaute drepte, la ultimul concert din Biserica Neagră

 

Publicul este invitat în Biserica Neagră la ultimul concert din cadrul Festivalului Musica Barcensis – ediţia a X-a. De la ora 18.00, în lăcașul de cult, va răsuna ansamblul Flauto dolce – flaute drepte, spinetă şi soprană, alături de  un instrument mai rar intâlnit azi, trompeta barocă – Gabor Hegyi.
Programul propus de ansamblul de muzică veche, alături de invitatul său special cuprinde lucrări din perioada barocului, de la veneţianul Dario Castello (1621), manuscrisul transilvan Codex Caioni, mari compozitori precum Händel, Bach şi Telemann, până la sibianul Johann Sartorius. Intrarea la concert se face cu bilet, cu prețul de 12 lei.

Ansamblul Flauto Dolce e format din Zoltan Majo – flaute drepte; Maria Szabo – flaute drepte, Noemi Miklos – spinetă, Mihaela Maxim – soprană și a luat naștere la Cluj-Napoca, în anul 2000, la inițiativa lui Zoltán Majó, fiind alcătuit din trei instrumentiști și o soprană (pe lânga Zoltan Majo, mai fac parte din ansamblu Maria Szabo, Noemi Miklos și Mihaela Maxim), toți având o bogată experiență artistică.

Numele ansamblului provine de la denumirea italiană de epocă a familiei de instrumente a flautului drept (instrumentul este cunoscut și cu denumirea germană de blockflote), foarte apreciat în Renaștere și Baroc când era utilizat în creațiile lor de G. F. Handel, J. S. Bach sau G. Ph. Telemann.

Repertoriul ansamblului este format din muzică veche și tradițională din Europa Occidentală, formația propunându-și, în egală măsură, redescoperirea muzicii vechi, tradiționale, din spațiul românesc, și interpretarea unor compoziţii contemporane, unele dintre acestea fiind prezentate în primă audiție absolută.

Ansamblul Flauto Dolce folosește, în acest sens, drept resurse muzicale diferite culegeri și manuscrise de epocă, integrând în stilul său influențe orientale (turceşti, ebraice, ţigăneşti, armeneşti etc.) sau de altă natură,dar și din folclorul autentic și din muzica veche autohtonă, de curte sau orășenească.

Flauto Dolce a colaborat cu mai mulți muzicieni de marcă în cei 15 ani de existență, a susținut peste 400 de concerte și numeroase turnee în Europa și a avut o puternică implicare în organizarea anuală a unui festival de muzică veche la Cluj-Napoca.

Directorul artistic Zoltan Majo este licențiat al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea flaut. A participat la mai multe seminarii și cursuri de măiestrie în Ungaria, Austria și Elveția. Este un neobosit promotor al muzicii vechi autohtone. A activat în mai multe formații clujene de muzică veche (Musica Antiqua, Claudiopolis, Ansamblul Baroc Transylvania). Este fondatorul ansamblului Flauto Dolce. A realizat numeroase transcripții și aranjamente după diferite manuscrise și culegeri de muzică autohtonă. Predă la Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca. A susținut concerte camerale în numeroase țări din Europa.

Maria Szabo este licențiată a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea pedagogie muzicală și flaut drept. A participat la mai multe seminarii și cursuri de măiestrie în Ungaria, Norvegia, Germania, Austria și Elveția. Are o intensă activitate pedagogică și concertistică, fiind membru fondator al ansamblului Flauto Dolce. În anul 2013, alături de formația Les Ramages, a fost laureată cu premiul II la Concursul de Muzică Barocă La Stravaganza de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Este profesoară de muzică la Liceul Waldorf din Cluj-Napoca.

Soprana Mihaela Maxim a absolvit secția de canto a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, urmând mai multe cursuri de măiestrie. Este laureată la numeroase competiții de interpretare vocală, naționale și internaționale. În 2008 și-a completat studiile de muzică veche la Trondheim (Norvegia), cu Jan van Elsacker, și la Krieglach (Austria), cu Mieke van der Sluis.

Noemi Miklos este licențiată a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea orgă, unde a studiat cu Ursula Philippi și Erich Türk. A participat la mai multe seminarii și cursuri de măiestrie, în România și Germania. Timp de un semestru, a studiat la Hochschule für Musik din Freiburg (Germania). În anul 2005, a câștigat premiul publicului la Concursul de orgă de la Zürich-Wiedikon (Elveția). Este cadru didactic la Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Gábor Hegyi începe să cânte la trompetă la 6 ani, în orașul său natal, Budapesta. La 14 ani intră la liceul de muzică “Béla Bartók” din Budapesta, iar la 19 ani ajunge în Germania, unde își începe studiile la Facultatea de Muzică din Trossingen. Aici studiază pentru a deveni profesor de muzică, precum și instrumentist, terminând cu diplomă de merit. Mulțumită profesorului său Horst-Dieter Bolz, intră devreme în contact cu trompeta barocă. În urma acestei întâlniri se hotărăște să se dedice în totalitate trompetei baroce, precum și practicii interpretării muzicii vechi, studiind la Conservatorul Regal din Haga cu prof. Susan Williams. Grație bunei colaborări cu profesoara, Gabor reușește să se afirme în lumea muzicii vechi. A cântat cu cele mai bune formații, ca de exemplu The Bach Ensemble (Ltg. Joshua Riffkin), Concerto con Anima, Concert Royal Köln, Elbipolis Barockorchester Hamburg, La Stagione Frankfurt, Akademie für Alte Musik Berlin, sau Concerto Köln. De asemenea a putut să-și afirme talentul în diverse orchestre de stat, ca de exemplu: Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz, Opera de Lausanne, sau Staatsoper Stuttgart. Ca interpret de muzică de cameră, precum și ca solist a avut concerte în Argentina, Algeria, Germania, Franța, Italia, Polonia, Portugalia, România, Elveția, Tunisia și Ungaria. A făcut de asemenea înregistrări la posturi de radio si televiziune în Europa, Africa de Nord și America de Sud. Trompetistul Hegyi Gábor a primit în anul 2015 premiul ECHO Klassik la categoria Muzică de cameră și instrumente de suflat,  cântănd împreună cu ansamblul Concert Royal Köln.

Programul concertului:

    Dario Castello (c. 1590-1658) – Sonata Prima a due soprani (Venezia, 1621)
    Codex Caioni (sec. 17) – Fantasia (Alessandro Grandi, folio100); Jesu, nomen dulce (Heinrich Schütz, folio 181)
    Giuseppe Torelli (1658-1709) – Sonata G 7 – Grave. Allegro – Allegro – Grave – Grave. Allegro
    William Williams (?-1701) – Triosonata “In Imitation of Birds” Op 1/6 (London, c. 1700) – Adagio – Allegro – Grave – Allegro
    Georg Friedrich Händel (1685-1759) – Let The Bright Seraphim (Samson, 1743) HWV 57
    Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fuga BWV 578 (1703-07) / Anonim – Ciacona (Ms. Josephus Fazakas Krizbacencis, 1738)
    Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Cvartet TWV 43:D7 – Largo – Vivace – Siciliano – Vivace
    Johann Sartorius (1712-1787) – Două arii Ach, süsses Wort & Guter Sämann, guten Samen (Sibiu)

Concertele din cadrul Musica Barcensis vor continua în fiecare week-end, până la sfârşitul lunii august, dar dacă în iulie Biserica Neagră a fost polul evenimentelor din fiecare duminică, luna viitoare vine rândul Bisericii fortificate Prejmer.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button