BRAŞOV. „Like and share” pentru Arhiva Mureşenilor
Aşa cum fac de multă vreme, prin diferite proiecte inedite de pedagogie muzeală şi proiecte artistice, muzeografii de la „Casa Mureşenilor” au iniţiat un nou program prin care speră să aducă tinerii mai aproape de instituţie şi mai ales de „comorile” de patrimoniu pe care le adăposteşte, ajutându-i totodată să-şi cunoască istoria şi cultura. Iar pentru a face asta şi cum nu puteau duce cu ei arhiva muzeului, ei au apelat la ceea ce le este liceenilor mai pe plac, internetul în general şi reţeaua de socializare Facebook în special. Şi cum „Dacă nu vine Mahomed la munte, vine muntele la Mahomed”, muzeografii au decis să se ducă ei printre liceeni, însă nu înainte de a se înarma cu noile tehnologii.
„Proiectul «Arhiva Mureşenilor – Tezaur al patrimoniului cultural naţional» are ca scop creşterea accesului la cultură prin intermediul noilor tehnologii media. Noi ne-am propus documentarea şi crearea unor noi instrumente de promovare a unor valori patrimoniale deosebite în rândul unui public ţintă sensibil – elevii de liceu”, a declarat dr. Valer Rus, managerul Muzeului Casa Mureşenilor Braşov.
Proiectul este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) și se derulează în perioada 15 septembrie -17 noiembrie 2015, însă rezultatele lui vor puta fi folosite mult timp de acum înainte. Lider de proiect este Muzeul „Casa Mureșenilor” Brașov, iar parteneri Colegiul de Științe ale Naturii „Emil Racoviță” Brașov, Liceul Tehnologic Râșnov, Liceul Teoretic Codlea, Liceul Teoretic „Petru Rareș” Feldioara, Liceul Teoretic „George Moroianu” Săcele.
„Într-o primă etapă s-a realizat selectarea şi cercetarea a 2.000 de documente, cărţi poştale şi fotografii de familie din Arhiva Mureşenilor relevante pentru istoria familiei Mureşenilor (1838-1944), istoria Imnului Naţional, istoria Gazetei Transilvaniei – cel mai longeviv ziar românesc din Transilvania, istoria tipografiei Mureşenilor (1888-1911), istoria dansului de societate Romana (1850), istoria vestimentaţiei în secolele XIX-XX, tranziţia de la alfabetul chirilic la cel latin, istoria publicităţii, istoria politică a românilor transilvăneni – Pronunciamentul (1868) şi Memoradul (1892). În a două etapă au fost realizate instrumente noi de comunicare site internet www.arhiva-muresenilor.ro şi pagina www.facebook.com/Arhiva-Muresenilor, care permit o abordare alternativă şi neconvenţională de promovare a patrimoniului în rândul elevilor de liceu”, a declarat Marinela Loredana Barna, managerul de proiect.
Lecţie pe Facebook
Au urmat lecţiile interactive prin licee, cum a fost cea de astăzi susţinută în faţa elevilor unei clase de-a XI-a de la Colegiul „Emil Racoviţă”. Acţiunea reprezintă practic punctul final al implementării proiectului. „Ne aflăm în al treilea liceu, am fost la Săcele şi Râşnov, iar în următoarele zile ajungem la Codlea şi Feldioara. Elevii au fost entuziaşti, au primit bine iniţiativa. Cum aud de Facebook, sunt ai tăi, le-ai captat atenţia. Au reacţionat foarte bine, inclusiv la lucruri precum transcrierea din chirilică. Cea mai grea parte a fost însă cea de documentare, realizată de trei specialişti, destul de mult de muncă fiind şi la partea de realizare a site-ului şi a paginii de Facebook”, ne-a declarat managerul de proiect Manuela Barna.
Lecţia propriu-zisă a început prin accesarea contului de Facebook către fiecare elev, iar apoi cu câte un „Like” pe pagina Arhiva Mureşenilor, unde liceenii au făcut cunoştinţă cu istoria şi cultura oraşului, în special aspecte legate de familia Mureşenilor. Elevii au fost încurajaţi să facă analize şi comparaţii pe serii tipologice de cărţi poştale ilustrate în ceea ce priveşte evoluţia arhitecturii Braşovului, aflate pe o pagină de facebook, să recunoască monumente istorice şi arhitectonice din Braşov şi au realizat o transcriere a poeziei „Unu resunetu”/„Deşteaptă-te, române!” a poetului Andrei Mureşanu, document aflat alături de alte 2.000 pe siteul www.arhiva-muresenilor.ro. „În 2007 au apărut telefoanele inteligente. Noi lucrăm la muzeu şi de ani de zile încercăm să găsim soluţii pentru a fi mai aproape de generaţia tânără. Proiectul poate fi un ajutor pentru profesorii braşoveni, care au posibilitatea să îi atragă pe elevi mai uşor, cu lecţii interactive în laboratorul de informatică”, a declarat şi dr. Valer Rus, manager al Muzeului Muzeul „Casa Mureşenilor”. Surprinzător, o elevă s-a arătat incomodată de faptul că nu avea Facebook, lucru extrem de rar întâlnit între cei de vârsta ei, spunând că a evitat să îşi creeze un viciu care i-ar da dependenţă şi mult timp pierdut. În final, eleva a fost nevoită să se alăture unei colege, pentru a participa la lecţia despre istoria şi cultura Braşovului.
La lecţie au asistat şi profesori ai elevilor, care vor să înveţe cum să folosească noile tehnologii în procesul de predare. „Aceste documente pot fi de folos atât la lecţiile de literatură română, cât şi la cele de istorie şi nu numai. Noi le-am arătat profesorilor cum se pot folosi de acest material didactic”, a încheiat dr. Rus.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.






