BRAŞOV. Celebrare Freddie Mercury în mod inedit, la FFIR
Festivalul de Film Istoric de la Râşnov (FFIR) programează astăzi un concert de celebrare a neuitatului Freddie Mercury, solistul trupei Queen. Având ca titlu un cunoscut vers, „Nothing really matters to me” (Nimic nu contează cu adevărat pentru mine), din celebra piesă „Bohemian Rhapsody” a legendarei formaţii, concertul este unul inedit, pe scena FFIR din Grădina Cetăţii urmând a urca Innuendo (titlu de hit Queen) Trio – foto, din Cluj-Napoca, format din Attila József Szabó – violoncel; Károly Boér – chitară; Lóránd Szántó – vioară, aranjamentele fiind făcute de membrii Innuendo Trio. Concertul are loc în cadrul temei „Freddie Mercury: 70 de ani de la naştere, 25 de ani de la moarte, 30 de ani de la legendarul concert Queen de pe Wembley” şi în cadrul temei principale a festivalului: „(R)Evolution”.
Intrarea este liberă.
„Un interesant exerciţiu de imaginaţie ar fi să încercăm să intuim cum ar reacţiona Freddie Mercury dacă i s-ar fi propus, de exemplu, în 2000 (an comemorativ Bach), să creeze şi să interpreteze propriile sale versiuni ale compoziţiilor scrise de maestrul contrapunctului. Cu toate că ştim cu toţii că acest lucru nu ar fi fost fizic posibil, melomanii pot intui cu uşurinţă că vocea care a dat viaţă unei piese precum «Bohemian Rhapsody» (1977), cu evidentele sale influenţe din genul operei, nu ar fi ezitat să răspundă afirmativ.
Aşa cum nici formaţia Procol Harum nu a ezitat să se inspire dintr-o temă de Bach în celebra sa piesă «A Whiter Shade of Pale», din 1967. Nu întâmplător, cele două piese lansate de Queen şi Procol Harum au primit, la egalitate, titlul de Best British Pop Single pentru perioada 1952–1977 la Brit Awards. Demersul de apropiere şi apropriere reciprocă indică, de altfel, universalitatea muzicii de calitate şi caracterul bidirecţional al evoluţiei genurilor muzicale. Iar spargerea barierelor stilistice nu este altceva decât esenţa (r)evoluţiei în muzica de azi şi de oricând.
Concertul propus de Innuendo Trio nu este abordat ca un program-omagiu sau ca un moment de comemorare, ci de celebrare a muzicii unei figuri unice şi inconfundabile, care, prin piesele şi glasul care l-au făcut adorat şi admirat de iubitorii muzicii (rock şi nu numai) din lumea întreagă, continuă să fie viu, să trăiască pentru eternitate («Who Wants to Live Forever?») în conştiinţa publicului. Concertul dedicat repertoriului lui Freddie Mercury & The Queen vine, astfel, să demonteze orice inhibiţie a spectatorului de clasic dinspre rock. Dacă de o bună bucată de vreme «Mozart rocks», atunci – inevitabil – şi reciproca devine valabilă: «Queen strings!»”, argumentează organizatorii festivalului.
Innuendo Trio este o formulă instrumentală creată ad-hoc, coagulată special pentru Festivalul de Film Istoric Râşnov, cu scopul declarat de a se dedica realizării sonore a conceptului de program muzical propus pentru celebrarea muzicii şi personalităţii lui Freddy Mercury. Ansamblul reuneşte tineri muzicieni talentaţi şi pasionaţi, deschişi la provocări şi pentru care compoziţiile Queen, vocea şi interpretarea lui Freddie Mercury şi muzica rock reprezintă o fericită ocazie de a-şi manifesta versatilitatea şi libertatea de exprimare a plurivalenţei creatoare, de evadare din forme şi tipare şi, în ultimă instanţă, de a se reinventa, inspirându-se dintr-o muzică extrem de inspirată.
„Pentru interpreţii implicaţi în acest program, formaţi la şcoala muzicii clasice, pop-rockul este mai mult decât o pasiune, ceea ce face ca piesele aranjate pentru instrumente cu corzi (ciupite sau cu arcuş) să nu devină doar nişte banale cover-uri. Este aici o foarte intensă probă de creativitate şi virtuozitate, care se manifestă nu doar prin inspiraţia în alegerea pieselor şi a aranjamentelor, ci şi prin inedita metamorfozare a acestora înspre deliciul urechii.
Fiecare dintre instrumente devine, pe rând, solist sau acompaniator, purtător al liniei melodice sau suport al ţesăturilor armonice, astfel încât, cu atenţie, emoţie şi sensibilitate, „vocile” (ştimele) instrumentelor se pot auzi distinct, delicat sau energic, după cum o reclamă esenţa fiecărei piese, dar şi spiritul efervescent şi irepetabil al lui Freddie. Conform filozofiei sale artistice şi de viaţă, din care transpare cu limpezime echilibrul aparent imposibil între implicare şi detaşare, ambele totale. La fel şi aici, în replica fără cuvinte de după un sfert de veac. Totul contează şi nimic nu contează. «Nothing really matters to me»…”, spun organizatorii festivalului.
Citiţi şi:
BRAŞOV. În premieră, puteţi înnopta în Cetatea Râşnov!
BRAȘOV. FFIR 2016 se deschide cu un concert Ovidiu Lipan Țăndărică
BRAŞOV. Festivalul de Film Istoric de la Râşnov, sub semnul „(R)Evolution”
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.