Cultură

BRAȘOV. Filarmonica revine la programul de joia cu un concert dedicat Sărbătorilor Pascale

 

Citiți și:

BRAȘOV. Șase evenimente pregătite de Filarmonică pentru această lună

 

Ne apropiem cu pași repezi de Sfintele Sărbători Pascale, ocazie cu care Filarmonica brașoveană întâmpină melomanii cu un repertoriu complex, menit să transmită lumina și bucuria de a sublinia măreția acestor Sfinte Sărbători. Astfel, astăzi, de la ora 19.00, la Sala Patria, alături de Orchestra Simfonică a Filarmonicii, condusă de maestrul dirijor Mihail Agafița, vor fi prezenți pe scenă patru soliști renumiți, invitați cu acest prilej, și membrii Corului Mixt al Filarmonicii de Stat de Târgu Mures, îndrumați de dirijorul de cor Vasile Cazan. Soliștii invitați sunt soprana Cristina Radu, mezzosoprana Asineta Răducan, tenorul Tiberius Simu și basul Cristian Hodrea. Publicul va putea audia un program ce cuprinde două lucrări de muzică sacră. Lucrarea de început este Simfonia de J. Haydn – Simfonia nr. 30 in Do major, o simfonie timpurie cunoscută și sub titlul de „Alleluja”. Programul de bază este Missa Solemnis în do minor, scrisă de W. A. Mozart, lucrare deosebită, cu atât mai mult cu cât ea a fost scrisă de compozitor la doar 12 ani. „Am ales să cântăm această lucrare, fiind prima lucrare de amploare a compozitorului. Sigur că noi, muzicienii putem să găsim anumite lucruri care sunt încă necizelate, sau poate nu într-atât de perfecte. Însă muzica în sine este genială. Pur și simplu este ceva de neconceput pentru noi, muzicienii care am făcut o școală, cum, practic un copil să scrie așa ceva la doar 12 ani”, spune dirijorul Mihail Agafița.
 

Cine sunt artiștii acestei seri

Alexandra Grancea, PR al Filarmonicii Brașov, i-a prezentat pe artiștii acestei seri:

Soprana Cristina Radu

Fascinaţia pentru arta sunetelor o ghidează permanent spre explorări muzicale diverse, de la spațiile sonore renascentiste până la imaginariile contemporane, atât în spectacolul liric cât şi în repertoriul vocal-simfonic şi cameral. Formaţia sa muzicală debutează cu studiul viorii şi al pianului. Desemnată Soprana anului 2009 (Gala Premiilor în Cultură, Arcuş), Cristina Radu este laureată a concursurilor Verviers International Singing Competition, Mihail Jora, Joseph Schmidt, Festivalul Muzicii Maghiare şi semifinalistă în Queen Elisabeth International Music Competition of Belgium şi Jette Parker Young Artists Programme la Royal Opera Covent Garden. Participă în Master Class de Operă şi Lied în Italia, Germania, SUA şi România, susţinute de Ileana Cotrubaş, Virginia Zeani, Vasile Moldoveanu, Felicity Lott, Emilia Petrescu, Mariana Stoica, Denice Graves, Ionel Pantea. Cristina Radu îşi face debutul pe scena Operei Naţionale din Bucureşti în rolul Donnei Elvira din Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, dezvoltându-şi ulterior personalitatea artistică în numeroase recitaluri şi ca solistă permanentă a Operei din Braşov. Abordează un repertoriu vast – Mozart (Don Giovanni, Cosi fan tutte, Le Nozze di Figaro), Verdi (La Traviata, Il Trovatore, La forza del destino, Un ballo in maschera), Bizet (Carmen), Gounod (Faust), Offenbach (Les Contes d’Hoffmann), Puccini (La Boheme, Suor Angelica, Tosca) – pe scene din România, Austria, Germania, Elveţia, Marea Britainie, Italia, Spania, Portugalia, Bulgaria, Ukraina Belgia, Norvegia și SUA. În decursul timpului colaborează cu dirijorii Christian Badea, Vlad Conta, Traian Ichim, Julia Johnes, Adrian Morar, Nicolae Moldoveanu, Cristian Oroşanu, Miguel Ortega, Christian Sandu, Steffen Schlandt, Tiberiu Soare, Daisuke Soga, Paul Staicu, Ciprian Teodoraşcu, Ciprian Țuțu, Ronald Zollmann; regizorii Alice Barb, Marina Bianchi, Paolo Bosisio, Roman Caleja, Karel Drgáč, Anda Tăbăcaru-Hogea, Cristian Mihăilescu. Interpretă pasionată de muzica de cameră, Lied şi Oratoriu, Cristina Radu susţine concerte în toate filarmonicile din Romania. Colaborează în proiectele muzicale organizate în cadrul Bisericii Negre din Braşov, alături de organiştii Eckart Schlandt şi Steffen Schlandt. O îndelungată prietenie artistică a legat-o de violoncelistul Alexandru Moroşanu şi de pianista Tatiana Moroşanu, alături de care a susţinut în decursul anilor zeci de concerte în Bucureşti şi în turnee în ţară. În repertoriul său de concert se regăsesc lucrări precum Matthaus Passion de Johann Sebastian Bach, Nelson Mass de Joseph Haydn, Requiem și Krönungsmesse de Wolfgang Amadeus Mozart, Elias de Mendelssohn-Bartholdy, Stabat Mater de Gioacchino Rossini, Requiem de Giuseppe Verdi, Requiem de Gabriel Faure, War Requiem de Benjamin Britten, Wesendonck Lieder de Richard Wagner, Les nuits d’ete de Hector Berlioz, etc. Explorarea repertoriului muzical contemporan este una din preocupările sale constante. În 2007 cântă în prima audiție mondială a operei spaniole La Casa de Bernarda Alba de Miguel Ortega. Semnează prime audiții ale unor lucrări aparţinând compozitorilor Diamandi Gheciu, Doru Popovici, Ana Giurgiu-Bondue, Cătălin Crețu, Alexandra Cherciu și Jean-Pascal Chaigne. Colaborează în proiecte muzicale cu Felicia Donceanu și Adina Dumitrescu. Preocuparea pentru înţelegerea fenomenului artistic al operei o conduce spre un studiu aprofundat, intitulat Cântăreţul de operă şi epoca sa. Secolul XX, sub îndrumarea Prof.Univ.Dr.Grigore Constantinescu, primind în 2013 titlul de Doctor în muzică la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Din acelaşi an este și profesor asociat al Facultăţii de Muzică din cadrul Univeristăţii Transilvania din Braşov, disciplinele Canto și Lied-Oratoriu. În 2017 publică volumul O viziune modernă asupra formării cântărețului de operă, la Editura Muzicală. Activitatea sa cuprinde de asemenea participări în emisiuni de radio şi televiziune, înregistrări discografice. Între pasiunile sale extramuzicale se regăsesc expediţiile în natură, lectura, călătoriile și fotografia.

Mezzosoprana Asineta Răducan

Mezzosoprana Asineta Răducan s-a născut la Brăila, oraş unde la vârsta de 5 ani urcă pentru prima dată pe o scenă, aceea a Casei Armatei. Face parte, apoi, timp de 8 ani, dintr-un grup vocal-instrumental de copii, „Colibri”. În perioada liceului cochetează cu muzica uşoară, obţinând câteva premii la concursuri de gen. După terminarea liceului părăseşte oraşul natal pentru a-şi continua studiile pedagogice la Galaţi, oraş unde are loc întâlnirea cu muzica clasică, gen care o va cuceri definitiv şi căruia i se va dedica în totalitate. Face parte timp de doi ani din corul Teatrului Muzical „Nae Leonard” din Galaţi, de unde va pleca pentru a-şi aprofunda studiile muzicale, dar mai ales tehnica vocală, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. În perioada studenţiei face parte din colectivul Operei Române Cluj, compartimentul cor. La Cluj întâlneşte adevăraţi maeştri ai operei, profesionişti ai artei interpretative româneşti, sub îndrumarea cărora se va forma ca om şi ca artist. Studiază arta cântului cu prof. univ. Niculina Mirea, prof. univ.dr. Elena Andrieş, prof. Rodica Balteş, prof. Ramona Eremia, iar arta regizorală cu prof. univ. Emil Strugaru. Urmează cursuri de măiestrie cu marele tenor Corneliu Murgu. Participă la concursuri de gen: Concursul de lieduri „Ionel Perlea” – Slobozia – premiu special, 1999 – Concursul „Haricleea Darclee” – Brăila, 2000 – Concursul de interpretare vocală „N. Bretan” – Cluj. După terminarea Conservatorului, în anul 2000, dă concurs pentru ocuparea postului de solist vocal la Opera Braşov, unde activează şi în prezent. Colaborează cu mai multe instituţii din ţară şi din străinatate: Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Sibiu, Arad, Craiova, Ploieşti, Tzilina (Slovacia). Participă la turnee în Germania, Norvegia, Marea Britanie, Spania, Italia, Franţa, Elveţia, Austria, Turcia etc.
Din anul 2010 este profesor de canto la Liceul de Muzică „Tudor Ciortea” din Braşov. Urmează cursuri de asistent de regie în cadrul SCENART şi, în 2013, debutează ca asistent de regie al regizorului italian Matteo Mazzoni pentru opera „Tosca” de G. Puccini. Repertoriul Asinetei Raducan este unul vast.

Tenorul Tiberius Simu

S-a născut la Cluj-Napoca unde a studiat la Liceul de Muzică „Sigismund Toduță”, vioara între anii: 1986-1996, pianul între anii: 1990-1999 și canto-ul între anii: 1997-1999. Își continuă studiile universitare de specialitate la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, secția Artă scenică, specializarea: Regie de Teatru Muzical, la clasa asist. univ. Anca Mihuț, absolvind în anul 2003. A studiat canto la clasa regretatului prof. Valeriu Sorescu. A obținut Masterul la aceiași universitate, la catedra de canto și artă scenică, secția Regie Teatru Muzical, clasa prof. univ. Doina Modola.A intrat în anul 2003 în finala Concursului Internațional „Hariclea Darclee” de la Brăila și a obținut Premiul al II-lea la Concursul Internațional pentru Tenori „Traian Grozăvescu” de la Lugoj în anul 2004 și Premiul I în anul 2005 la Hariclea Darclee. Repertoriul său cuprinde rolurile: Alfredo Germont din „Traviata” de G. Verdi, Nemorino din „Elixirul dragostei” de G. Donizetti, Lenski din „Evgheni Oneghin” de P.I. Ceaikovschi, Don Ottavio din „Don Giovanni” de W.A. Mozart, Lordul Arturo Bucklaw din „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti. Din repertoriul vocal-simfonic amintim interpretarea părților solistice din: Missa în si minor de J.S. Bach, Missa în do minor și Requiem-ul de W.A. Mozart. A colaborat cu numeroase opere și filarmonici din țară și din străinătate.

Bas-baritonul Cristian Hodrea

S-a născut la Cluj-Napoca, urmând studiile la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” din oraşul natal. A continuat studiile superioare la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, absolvind mai multe specializări. Din 2015 este asistent universitar doctorand în aceeași instituție. Are o bogată experienţă solistică, a realizat spectacole pe mai multe scene din țară.

Corul Mixt al Filarmonicii de Stat din Târgu-Mureş

Corul Mixt al Filarmonicii de Stat din Târgu Mureş – înfiinţat în anul 1956 – la început  şi-a desfăşurat activitatea în cadrul Ansamblului de Stat de Cântece şi Jocuri. În această conjunctură repertoriul său s-a format mai ales din lucrări muzicale de inspiraţie folclorică, dar pe lângă acestea, deja în această perioadă a realizat concerte a cappella, aplecându-se cu o atenţie deosebită asupra interpretării unor creaţii corale din secolul XX, concerte care s-au bucurat de mare succes. Din 1970 ansamblul coral aparţine Filarmonicii de Stat, în cadrul căreia abordează deopotrivă literatura muzicală vocal-simfonică, de operă în concert şi a cappella. Repertoriul ansamblului cuprinde aproape toate marile creaţii baroce şi clasice ale genului, totodată prin interpretarea unor lucrări aparținând literaturii muzicale romantice şi moderne obţine succese considerabile. Una din calităţile sale apreciabile o constituie faptul că, doar cu câteva zile de repetiţii, reuşeşte să revină asupra unor creaţii din sutele aflate deja în repertoriul său. A realizat numeroase imprimări radiofonice, iar discurile sale se bucură de mare popularitate în rândul publicului meloman. Corul a efectuat turnee artistice în ţări precum Ungaria, Italia, Elveţia, Belgia, Franţa, Germania, Spania şi fosta Iugoslavie. Dirijorii corului au fost Szalman Lóránt, Szarvady Gyula, Fejér Elemér, Birtalan Judith, Dumitru Buzoianu. Din 1990 şi până în prezent corul este condus de dirijorul Vasile Cazan.

Dirijorul Vasile Cazan

S-a născut la Târgu Mureş în anul 1952. Pregătirea muzicală   şi-a început-o la vârsta de opt ani în oraşul natal (studiind vioară, violă şi pian). Paralel, în perioada adolescenței a studiat în particular clarinet, tubă și orgă, la acest instrument profesor fiindu-i renumitul organist și compozitor târgumureșean Kozma Mátyás, de la care a luat și primele lecții de compoziție. A absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, unde a studiat dirijat cor cu profesorii Dorin Pop şi  Florentin Mihăescu. Ulterior s-a perfecţionat în arta dirijatului coral şi cu Maestrul Marin Constantin la Corul Madrigal din Bucureşti. În vara anilor 1996, 1997 și 1998 a participat la cursuri de perfecţionare dirijat orchestră la New York cu dirijorul şi profesorul László Halász de la Conservatorul Julliard din acest oraş, fost asistent al dirijorilor Arturo Toscanini şi Bruno Walter la Metropolitan Opera din New York, şi foarte mulţi ani prim dirijor și director la „New York City Opera”. Ca dirijor şi-a început activitatea la vârsta de 16 ani, lucrând cu multe ansambluri de muzică religioasă. Din anul 1990 este dirijorul Corului Mixt al Filarmonicii din Târgu Mureş, la pupitrul căruia a susținut foarte multe concerte a cappella și a pus în repertoriul ansamblului un număr însemnat de lucrări vocal-simfonice și de operă în concert, iar din toamna anului 1996 este şi secretarul muzical al acestei instituţii. Este pasionat de compoziţie, având multe lucrări corale şi vocal-simfonice, mentor fiindu-i în acest domeniu Maestrul Csíky Boldizsár. De asemenea, a orchestrat sute de lucrări pentru ansamblu de suflători, pentru orchestră de coarde ciupite dar și pentru orchestră simfonică. A întreprins turnee artistice în Ungaria, Austria, Elveţia, Germania, Franţa, Belgia, Danemarca, Japonia Canada şi Statele Unite ale Americii. Din 1998 Vasile Cazan este directorul Filarmonicii de Stat din Târgu Mureş.  Pentru contribuția de excepție în viața culturală mureșeană, națională și internațională, în anul 2012 Prefectura Județului Mureș i-a acordat cea mai înaltă distincție a județului, „Fibula de la Suseni”, iar în anul 2015 Primăria Municipiului Târgu Mureș i-a conferit distincția „Pro Cultura”.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button