De ce nu s-au făcut molitvele Sf. Vasile cel Mare astăzi?
Sfântul Vasile cel Mare este cunoscut, pe lângă activitatea sa de teolog și cea caritabilă, pentru molitvele/moliftele sale (rugăciuni de exorcizare, de alungare a răului, a diavolului, de fapt, rugăciuni speciale pentru vindecarea trupească şi spirituală a credinciosului). Aceste rugăciuni au fost scrise în scopul de a ajuta celor posedaţi de diavol, fiind socotite drept cele mai puternice rugăciuni de exorcizare (de „scoaterea a dracilor”), de dezlegare de blesteme și de apărare de orice rău. Ele au un specific deosebit și anume acela că sunt citite sub formă de blestem asupra duhului și puterii celui rău, adică a diavolului, de unde și numele de „blestemele Sfântului Vasile”. Astfel, se pleacă de la realitatea existenţei răului în lume, a forţei acestuia şi necesitatea luptei pentru a salva un suflet pe care răul pune stăpânire. Dar rămân totuși rugăciuni pentru înlăturarea sau alungarea diavolului și a lucrării lui. Ele sunt în număr de trei, dintre care a doua începe chiar cu cuvintele: „Te blestem pe tine, începătorul răutăților”, arătând diversele feluri și forme prin care diavolul poate să lucreze sau să-și facă simțită prezența în viața credincioșilor. Molitvele Sfântului Vasile sunt foarte mult solicitate de către credincioși, tocmai fiindcă sunt rostite sub formă de blestem al duhului necurat și de eliberare de sub stăpânirea celui rău. „Te blestem pe tine, începătorul răutăţilor şi al hulei, căpetenia împotrivirii şi urzitorul vicleniei. Te blestem pe tine, cel aruncat din lumina cea de sus şi surpat pentru mândrie în întunericul adâncului. Te blestem pe tine şi pe toata puterea cea căzută ce a urmat voinţa ta. Te blestem pe tine, duh necurat, cu Dumnezeu Savaot şi cu toată oastea îngerilor lui Dumnezeu, Adonai, Eloi, Dumnezeul cel atotputernic; ieşi şi te depărtează de la robul lui Dumnezeu (N). Te blestem pe tine cu Dumnezeu, Care prin cuvânt toate le-a zidit şi cu Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul Lui cel Unul-Născut, Care, mai înainte de veci, în chip de negrăit şi fără patimă, S-a născut dintr-însul”, este doar un fragment dintr-o molitvă a Sf. Vasile cel Mare.
În ultimii ani, Biserica Ortodoxă nu a mai îngăduit ca blestemele asupra diavolului să fie citite pe 1 ianuarie, când este sărbătorit Sf. Vasile cel Mare. Pentru citirea unor astfel de rugăciuni care se adresează direct diavolului trebuie să fie specială, atât din partea preotului, cât şi din partea celui care solicită să i se citească aceste exorcisme. Astfel, preotul trebuie să postească post negru cu o zi înainte de citirea lor. Acelaşi lucru trebuie să-l facă şi cel care se consideră posedat de cel rău şi cei din familie care vor fi de faţă la ritual. De asemenea, aceştia trebuie să se spovedească şi împărtăşească. Ignorarea unei pregătiri spirituale intense din partea preotului sau a credincioşilor poate avea efecte negative asupra lor sau asupra membrilor din familie. De aceea, mulţi preoţi evită să le citească.
De altfel, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a stabilit în anul 2011, printr-o decizi, că, „pentru a evita practicile dăunătoare unității liturgice”, „episcopii chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală şi duhovnicească de a respecta rânduiala citirii Molitvelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătura cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduială trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor”.
Într-un comunicat de presă cu titlul: „La trecerea dintre ani se citesc Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos și rugăciuni de mulțumire, iar în ziua de 1 ianuarie, după Sfânta Liturghie, se săvârșește slujba de Te-Deum”, Biroul de presă al Patriarhiei Române precizează care sunt rânduielile liturgice din prima zi a anului și subliniind că nu aprobă practica de citire a molitvelor Sfântului Vasile cel Mare.
„Întrucât sărbătoarea bisericească de la 1 ianuarie (Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului și Sfântul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este și începutul Anului Nou civil, trebuie primită cu bucurie duhovnicească, Patriarhia Română reamintește că, potrivit hotărârii nr. 630/2011 a Sfântului Sinod privind stabilirea unei rânduieli liturgice unitare în Biserica Ortodoxă Română, la sfârșitul Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare se va oficia slujba Te-Deum-ului, așa cum se procedează la nivel panortodox și cum prevăd îndrumările tipiconale. Hotărârea sinodală menționată mai sus precizează că citirea molitvelor Sfântului Vasile cel Mare în ziua de 1 ianuarie, după Liturghia Sfântului Vasile cel Mare este o inovație relativ recentă în unele parohii din Muntenia, practică neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale țării și în tradiția liturgică a celorlalte Biserici Ortodoxe surori”, se arată în comunicatul menţionat.
Aşadar, Molitfele nu se citesc de ziua Sfântului Vasile cel Mare, 1 ianuarie, în primul rând pentru că nu este zi de post. Apoi, ele se citesc, conform BOR, în cazuri individuale, nu pentru toţi credincioşii prezenţi în biserică la vreo slujbă. Molitvele Sfântului Vasile cel Mare nu sunt singurele rugăciuni de exorcizare pe care Biserica le are. Două dintre ele se citesc în timpul Tainei Botezului.
Citiți și:
Trei sărbători pe 1 ianuarie, nu doar Anul Nou
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.