BRAȘOV. Între Woody Allen şi Lars von Trier la Festivalul de Dramaturgie Contemporană
Seara de vineri, 20 noiembrie, a adus pe scena Festivalului de Dramaturgie Contemporană Braşov două spectacole. Producţia teatrului-gazdă, „Copilul problemă” de George F. Walker, în regia lui Adrian Iclenzan, a fost prezentată în debutul serii teatrale.
George F. Walker a dominat teatrul canadian de limbă engleză începând cu anii ’80, axându-se în special pe comedie. El tratează, însă, comedia cu seriozitate, considerând-o un mod de a-şi exprima coerent o viziune asupra lumii. De aceea, de multe ori, comedia lui prinde puternice tente de satiră politică şi socială.
„Generaţia mea a fost bombardată cu o grămadă de gunoi mediatic. Suntem extrem de puternic influenţaţi de mass-media şi de filmele comerciale. Nu avem cum să ne revoltăm asupra acestui lucru, asta e realitatea, dar putem să asimilăm şi să discernem informaţia primită”, spune Walker. Când a scris „Copilul problemă” în 1997, în Toronto, unde el locuia, efectele politicilor de austeritate ale guvernatorului Provinciei Ontario se făceau extrem de simţite. Ajutoarele sociale şi sprijinul de la stat s-au diminuat în acea perioadă, lucru ce a dus la adâncirea discrepanţelor sociale. În acest context îşi plasează Walker personajele. Ele sunt blocate în sistem şi lăsate la mila lui.
Seara a continuat cu o comedie ce poartă marca inconfundabilă a lui Woody Allen, Central Park West, în regia lui Liviu Lucaci (producţie a Teatrului „Toma Caragiu”, Ploieşti). Central Park West a oferit spectatorilor braşoveni o oră şi jumătate de amuzament constant. De altfel, despre textul lui Woody Allen, în presa de peste ocean se scria: „O cascadă de râs”– Newsday. „Mai uşor decât aerul, o diversiune elegantă” – The New York Times.
Evenimentul continuă cu o altă producţie a teatrului-gazdă, care va avea premiera oficială în această seară. Piesa care stă la baza unuia dintre cele mai celebre filme regizate de Lars von Trier, Dancer in the Dark, şi care este semnată de Patrick Ellsworth, a fost montată la teatrul din Braşov de către regizorul Vlad Massaci. Aşadar, în „Dansând în noapte” întâlnim povestea Selmei (o emigrantă de orginie cehă) şi mamă celibatară care lucrează într-o uzină din SUA. Pasiunea ei este muzica, mai ales cântecele şi dansurile marilor comedii muzicale holywoodiene. Selma are, însă, un secret dramatic: îşi pierde vederea, iar fiul ei, Gene, va cunoaşte aceeaşi soartă dacă ea nu reuşeşte să strângă suficienţi bani pentru a-i plăti o operaţie. Treptat, drama tinerei se amplifică, ajungând la un final tragic.
Tot în această seară, va avea loc şi ultima lansare de carte programată în ediţie 2015 a Festivalului: „Clipe de teatru, cronici și eseuri teatrale” de Doina Papp, Editura Tracus Arte, 2015: „Cartea de față – spune autoarea – aș vrea să fie dovada gândului că datorită cronicilor la cald, sau în orice caz scrise în proximitatea spectacolului, există şansa, deopotrivă a cronicarului şi a spectacolului, ca acesta să fie recreat din cuvinte”.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.