Transportatorii de mărfuri autohtoni riscă să piardă rapid lupta cu competitorii din UE

Transportatorii rutieri de mărfuri autohtoni riscă să piardă rapid lupta cu competitorii din piața serviciilor intracomunitare, afirmă deputatul PSD de Brașov Augustin Hagiu (foto).
Transporturile rutiere autohtone se îndreaptă către digitalizare, sustenabilitate și optimizare
operațională, influențat de reglementările europene, noile tehnologii și criza de șoferi însă, piața de
transport este încă în etapa de “ foaie de parcurs” si CMR tipărit.
Din punct de vedere al digitalizării și automatizării, implementarea sistemelor telematice
pentru monitorizarea flotelor în timp real este parțial realizată, suportând însă costuri semnificative
în timp ce pentru facturarea electronică și digitalizarea documentelor de transport (e-CMR) nu
există un orizont de timp iar optimizarea rutelor și gestionarea eficientă a încărcărilor necesită
creșterea utilizării inteligenței artificiale pentru optimizarea rutelor și gestionarea eficientă a
încărcărilor dar asta înseamnă noi costuri.
În ceea ce privește sustenabilitate și reducerea emisiilor, tranziția către camioane electrice și
pe hidrogen, în contextul Green Deal – nu este fiabilă pentru acest tip de transport iar utilizarea
biocombustibililor și LNG (gaz natural lichefiat) pentru reducerea amprentei de carbon a fost
abandonată.
Impunerea unor taxe de drum mai mari pentru vehiculele poluante precum și introducerea
unei taxe de poluare în impozitul anual, sunt măsuri ce nu fac altceva decât să scoată și mai mult în
afara competiției acest sector economic.
Din punct de vedere al schimbărilor legislative, transporturile se vor confrunta cu aplicarea
strictă a “pachetului mobilitate” ce afectează atât cabotajul cât și detașarea șoferilor, dar și cu
creșterea cerințelor privind timpul de repaus și odihnă, în acest sens regulamentul 561/06 devenind
aproape neaplicabil, fiind complicat de catre politicienii care au dorit să-și justifice prezența în
Parlamentul UE prin numeroase amendamente. Autoritățile se bazează la control doar pe programe
de analiză, fără a implica factorul uman, așa cum este normal. Declinul este evident și pare că nu
poate fi oprit.
Lipsa șoferilor și creșterea salariilor în sectorul transporturilor coroborat cu neatractivitatea
domeniului datorată violenței, furturilor, lipsei parcărilor cu dotare de confort minim și timpilor
mari de așteptare la încărcare și descărcare sau controalele excesive conduc la un interes orientat
doar către venituri.
Camioanele autonome și sistemele de asistență la condus nu se pot implementa într-un
interval mediu de timp având, mai degrabă, imaginea unor povești de domeniul ștințifico-fantastic.
Creșterea cererii pentru transportul de mărfuri pe distanțe lungi este o realitate anormală ce
contrazice politicile de transport ale Uniunii Europene.
Taxele mai mari vor duce la scumpirea serviciilor de transport iar tendința este clară ținând
cont de faptul că de 2 ani, creșterile sunt semnificative în UE și urmează să aibă aceeași manifestare
și în România. Scumpirile le plătesc consumatorii, deci populația.
Aceasta este analiza sintetică a situației industriei de transport în UE respectiv diferența
mare dintre ce se “dorește” și ce se “primește” de la Comisia Europeană.
În concluzie, România trebuie să promoveze urgent un pachet de măsuri legislative care să
ofere un impuls un start sau un restart al industriei transporturilor, pe mai multe planuri: social,
fiscal, acces la profesie și formare profesională.
Sectorul de transport este în regres! Războiul din Ucraina se termină iar acest context,
trebuie să ne găsească cu această industrie operativă, care sa funcționeze corect.
Nu prea mai e timp de “one by one” trebuie “all in” iar miza o reprezinta 2,5 % din PIB.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

