Politic

BRAȘOV. Se încearcă reducerea nivelului de poluare și prin pista pentru bicicliști și stațiile bike sharing din zona „La Iepure”

 

Braşovul ocupă locul patru la nivel naţional, în topul deţinătorilor de autoturisme, cu 307 maşini/1.000 de locuitori, iar numărul automobilelor este în continuă creştere, acest aspect generând o poluare atmosferică excesivă. În condiţiile creşterii constante a numărului de autoturisme individuale(atat ale rezidenţilor cât şi a turiştilor care vizitează oraşul), modelul actual de trafic şi-a atins limitele şi nu mai dispun de capacitatea de adaptare/extindere . În momentul de faţă, reţeaua de piste de biciclete a municipiului Braşov însumează aproximativ 22 de km.

Conform documentelor programatice de la nivel european, dezvoltarea mobilității urbane trebuie să devină mult mai puţin dependentă de utilizarea autoturismelor, prin schimbarea accentului de la o mobilitate bazată în principal pe utilizarea acestora, la o mobilitate bazată pe mersul pe jos, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, utilizarea transportului public de înaltă calitate şi eficienţă, reducerea utilizării autoturismelor în paralel cu utilizarea unor categorii de autoturisme nepoluante.

Conform documentelor programatice de la nivel european, dezvoltarea mobilității urbane trebuie să devină mult mai puţin dependentă de utilizarea autoturismelor, prin schimbarea accentului de la o mobilitate bazată în principal pe utilizarea acestora, la o mobilitate bazată pe mersul pe jos, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, utilizarea transportului public de înaltă calitate şi eficienţă, reducerea utilizării autoturismelor în paralel cu utilizarea unor categorii de autoturisme nepoluante.

În acest context, speciliaștii de la Investiții din cadrul Primăriei Brașov propun un proiect menit să mai reducă din poluarea înregistrată la nivelul municipiului Brașov.

„Prin dezvoltarea unui sistem de transport public de călători atractiv și eficient, prin crearea/modernizarea/extinderea unei rețele coerente de piste/trasee pentru biciclete, dar şi prin crearea/modernizarea unor trasee/spaţii pietonale sau predominant pietonale confortabile pentru pietoni, se pot asigura condițiile pentru realizarea unui transfer sustenabil al unei părţi din cota modală a transportului privat cu autoturisme (în creştere în România), către transportul public şi modurile nemotorizate, respectiv către utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare şi mersul pe jos. Ȋn acest mod, se poate diminua semnificativ traficul rutier cu autoturisme și emisiile de echivalent CO2 din transport în municipiile reşedinţă de judeţ. Obiectivul proiectului îl reprezintă diminuarea emisiilor poluante cauzate de mijloacele de transport public şi creşterea atractivităţii utilizării bicicletei ca mijloc de deplasare  în Municipiul Braşov, pe o lungime cumulată de aproximativ 4 km respective”, se arată în raportul de spcielitate.

Este vorba despre traseul cuprins între terminalul RATBV în zona străzii Molidului (capăt zona La Iepure)- str. Molidului – B-dul Valea Cetăţii – str. Tâmpei – str. Vasile Alecsandri – str. Carpaților – str. Poienelor – Terminal Poienelor.

„Ruta aleasă va permite bicicliştilor şi pietonilor să se deplaseze pe strada Carpaților, zona Parcul Industrial Metrom, Cartier Răcădău, zona la Iepure, în condiţii de siguranţă rutieră, totodată asigurându-le acestora o expunere scăzută la factorii poluanţi (noxe, fonici), astfel încât o parte din cei care acum folosesc mijloace de transport motorizate pot să aleagă şi se deplaseze cu bicicleta sau pe jos, ceea ce va duce la o scădere considerabilă a emisiilor de CO2. În zonele unde dimensiunea străzilor nu permite crearea de traseu dedicat bicicletelor, traficul se va desfăşura în comun cu autovehiculele, pe partea carosabilă, unde se vor trasa marcaje transversale vizibile, la distanţă de maxim 25 metri, dublate de indicatoare rutiere care informează participanţii la trafic despre existenţa traseului de biciclete pe partea carosabilă”, se mai arată în docuemntul citat.

Infrastructura integrată va conține şi un sistem inteligent pentru bike sharing în trei puncte de interes situate pe Traseul 2: unul in zona străzii Molidului, lângă parcarea RAT Brașov, unul pe Bulevardul Valea Cetății, în zona parcului Răcădau și unul pe strada Carpaților, în Zona Parcului Industrial Metrom. Acest sistem inteligent va include stații automate de închiriere şi predare a bicicletelor. Astfel, utilizatorii pot prelua o bicicletă dintr-un punct al oraşului şi o pot preda într-o altă staţie automată în zona de interes fără să fie necesară returnarea în locația inițială. Acest sistem presupune o înregistrare prealabilă în sistem.

De asemenea, vor fi înființate terminale de închiriere a bicicletelor la care să aibă acces atât locuitorii Brașovului, cât şi cei care vizitează oraşul, prin facilitatea închirierii cu ajutorul modalităţilor electronice de plată. Acest sistem nu necesită o înregistrare prealabilă, fiind destinat în special turiştilor.

Se estimează creşterea numărului de biciclişti participanţi la trafic de la 109 biciclişti/oră la un număr de 21 biciclişti/oră la orele de vârf, pentru primul an după finalizarea implementării.

Proiectul este complementar cu un pachet complex de proiecte /măsuri care vizează creşterea calităţii sistemului de transport public şi încurajarea locuitorilor Municipiului Braşov de a utiliza transportul public în defavoarea transportului privat cu vehicule personale.

Infrastructura pentru ciclişti şi pietoni va sprijini politica locală de descurajare a transportului cu autoturismul personal şi orientarea către moduri sustenabile de transport – mersul cu bicicleta, mersul pe jos, cred specialiștii Primăriei.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button