Update AEROPORTUL BRAȘOV. Primul zbor, dirijat de la Arad, ar putea fi în august… 2022
Așa cum vă informam (AEROPORTUL BRAȘOV. Adrian Veștea: „Încă un pas semnificativ”…), directorul general al Administrației Române a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, Adrian Cojoc, și directorul general al Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), Nicolae Stoica, au semnat joi, la Brașov, alături de președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea, și coordonatorul proiectului Aeroportul Internațional Brașov, Alexandru Anghel, acordul privind asigurarea managementului coordonat pentru pregătirea furnizării serviciilor de navigație aeriană, în condiții de maximă siguranță și eficiență economică, pentru aeroportul de la Ghimbav.
Este vorba despre un document strategic, deosebit de important pentru implementarea soluției tehnice de dirijare a traficului aerian pentru Aeroportul Internațional Brașov – respectiv turnului virtual la distanță (remote tower) – din Centrul de Dirijare a Zborurilor Arad, care a fost aprobată în ședința Consilului de Administrație al ROMATSA din 13 mai 2021.
Comitet de Coordonare a Proiectului
Semnarea acordului între ROMATSA, Consiliul Județean Brașov-Aeroportul Internațional Brașov și AACR a avut loc, în cadrul unei conferințe de presă, organizată la sediul Consiliului Județean Brașov, la care au participat mai mulți specialiști de la București, atât din domeniul operării traficului aerian în spațiul aerian al României, cât și din domeniul securității aviației civile.
Aceștia au explicat că asigurarea serviciilor de navigație aeriană (ANS) pentru Aeroportul Internațional Brașov este o sarcină complexă, ce presupune implementarea unor soluții tehnologice de vârf pentru managementul traficului aerian, precum și alocarea unor resurse specializate pentru pregătirea infrastructurii și furnizării serviciilor de navigație aeriană, care includ atât echipamentele de dirijare aeronave, geometria spațiului aerian controlat din jurul aeroportului, cât și procedurile de zbor necesare aterizării/decolării pe pista aeroportului. De aceea, este necesară implicarea din punct de vedere tehnic a specialiștilor ROMATSA, cu supervizarea, încă din faza de început, asigurată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
Astfel, în baza acordului semnat, se va constitui un Comitet de Coordonare a Proiectului „Servicii de Navigație Aeriană la Aeroportul Internațional Brașov”, format din 6 membri, respectiv din factorii de decizie ai Consiliului Județean Brașov, ROMATSA și AACR și alți 3-5 invitați, fără drept de vot, din cadrul acelorași instituții sau diverși furnizori / consultanți externi contractați de CJ Brașov. Acest comitet va monitoriza graficele de lucru agreate în cadrul proiectului, va asigura managementul riscurilor globale, al oportunităților și interdependențelor dintre proiecte, va fi informat asupra livrabilelor importante aferente furnizării serviciilor de navigație aeriană, va decide nivelul necesar de resurse, ce se va aloca proiectului și va coordona comunicarea internă și externă privind stadiul și evoluția proiectului.
Comitetul de Coordonare se va întruni de două ori pe lună, iar președintele Consiliului Județean Brașov sau coordonatorul proiectului Aeroportul Internațional Brașov va asigura conducerea acestor ședințe. De asemenea, vor fi constituite grupuri de lucru de specialitate, care vor lucra pe fiecare componentă a serviciilor de navigație aeriană (operațional, tehnic, pregătire și licențiere personal, conformitate).
Ofertele se depun până în 16 august
Coordonatorul proiectului Aeroportul Internațional Brașov, Alexandru Anghel, a precizat că, în baza acestui acord, fiecare instituție implicată va sprijini fiecare demers aferent furnizării serviciilor de navigație aeriană, în funcție de responsabilități și atribuțiile legale. Astfel, CJ Brașov derulează procedurile de achiziție pentru asigurarea serviciilor de navigatie aeriană la Aeroport prin dezvoltarea infrastructurii fizice si digitale – cu termen de depunere a ofertelor, 16 august 2021; totodată, urmează publicarea în SEAP a caietelor de sarcini pe partea de spațiu aerian și proceduri de zbor, unde termenul de depunere a ofertelor va fi stabilit spre sfârșitul lunii august. Derularea acestor proceduri de licitație, precum și analiza ofertelor depuse vor fi analizate din punct de vedere tehnic de către experții de la ROMATSA.
În ceea ce privește partea de personal – angajările și pregătirea corespunzătoare a personalului implicat pe partea de dirijare, meteorologie și protecția navigației aeriene – aceasta va intra în sarcina ROMATSA, însă și aici va fi nevoie de sprijinul AACR pentru identificarea regulamentelor aferente acestor proceduri.
Tot în sarcina AACR se află și partea de certificare a echipamentelor și a serviciilor de navigație aeriană. „Țin să-l felicit pe președintele Consiliului Județean Brașov pentru implicarea de care a dat dovadă în vederea finalizării construirii aeroportului. În cadrul acestui acord, pe care l-am semnat, AACR are rolul de observator, practic ne exrcităm funcția legală de supervizare; vom lucra cot la cot cu colegii de la ROMATSA pentru a scurta timpii de autorizare, certificare a echipamentelor și personalului; suntem parteneri cu toate instituțiile pe zona de infrastructură și ne dăm tot concursul să finalizăm tot mai repede”, a declarat directorul general al AACR, Nicolae Stoica.
Istorie europeană de 19 ani, pionierat pentru aviația românească
La rândul său, directorul general ROMATSA, Adrian Cojoc, a prezentat conceptul de remote tower ca fiind cea mai avansată tehnologie disponibilă, la acest moment, pentru furnizarea serviciilor de trafic aerian, ce aduce atât beneficii economice, prin costuri de funcționare eficiente, mai reduse, cât și o utilizare mai flexibilă a personalului. „Deși conceptul remote tower are o istorie de aproximativ 10 ani, acesta reprezintă un pionierat în ceea ce înseamnă aviația românească! Turnul remote asigură un grad înalt de siguranță, utilizează tehnologii avansate, oferă controlorilor de trafic aerian toate informațiile necesare pentru a dirija avioanele; nivelul acestor informații este superior vederii clasice dintr-un turn de control clasic. Cel mai mare centru de remote tower din lume a fost deschis în Norvegia, anul trecut, și acesta își propune să opereze, până în anul 2022, 15 turnuri din Norvegia! Aceste turnuri remote au fost, inițial, destinate, aeroporturilor mici, în schimbi în ultimii ani s-a extins utilizarea acestora și pentru cele mijlocii și, totodată, ca rezervă pentru aeroporturile mari”
„Soluția Arad” – nu e aeroportul, dar e cea mai sigură
În ceea ce privește „soluția Arad”, Florin Manta, șeful Direcției Servicii Navigație Aeriană Arad din cadrul ROMATSA, a explicat că această această soluție tehnică nu face referire la Aeroportul Arad. Este vorba despre Centrul Regional de Dirijare a Zborurilor din Arad – cel mai mare centru de dirijare a zborurilor din țară, după centrul din București. „Spațiile și tehnologia existente, în prezent, în acest centru de dirijare permit ca proiectul remote tower să fie cel mai simplu de implementat; personalul tehnic și controlorii de trafic aerian sunt pregătiți și pot face foarte ușor trecerea pentru dirijarea unui nou spațiu aerian și a unui nou turn de control. De asemenea, conceptul de remote tower nu este pentru noi o noutate, noi – la nivelul ROMATSA – studiem de cel puțin 8 ani acest concept, care este extrem de revoluționar și care, cel puțin în următorii 10 ani va fi foarte important; nu veți mai vedea turnuri din beton construite de la zero; din punct de vedere al siguranței, nu există nici o reținere și nici o diferență între dirijarea dintr-un turn de control clasic și un turn de control remote. Cel mai nou exemplu – Aeroportul London City, care este un aeroport de dimensiuni mari, recent dat în folosință și este dirijat de la aproximatic 100 de km distanță; de asemenea, recent a fost dat în folosință un remote tower în Suedia dirijat de la circa 1.000 km distanță; nici un controlor de trafic aerian nu-și va asuma resposabilitatea să dirijeze un avion, în condiții nesigure; niciodată, AACR nu va autoriza ceva ce nu va fi sigur spre dirijare! Turnul remote va funcționa ca orice turn de control de trafic aerian!”, a explicat Florin Manta.
„Sper că o mare parte parte din nelămuriri sau incertitudini au fost clarificate”
Coordonatorul proiectului Aeroportul Internațional Brașov, Alexandru Anghel, a transmis că „termenul pentru operaționalizarea Aeroportului Internațional Brașov este sfârșitul lunii august 2022, dacă procedurile de achiziții se vor derula conform termenelor stabilite și nu vor exista contestații”.
La final, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea, i-a însoțit pe specialiștii ROMATSA și AACR la amplasamentul Aeroportului Internațional Brașov, unde le-a prezentat stadiul lucrărilor pe fiecare obiectiv în parte.
„Semnarea acestui acord interinstituțional reprezintă încă un pas semnificativ în realizarea celui mai important proiect investițional, pe care Consiliul Județean Brașov îl implementează prin propriile forțe. Este rezultatul multor ore de muncă, duse în ultimii 3 ani, dar și dovada că proiectul construirii Aeroportului Internațional Brașov va avea finalitate! Sper că o mare parte parte din nelămuriri sau incertitudini au fost clarificate, având în vedere că informațiile au fost transmise direct de la specialiști. Le mulțumesc reprezentanților ROMATSA și AACR pentru susținerea și încrederea acordate! Fără sprijinul lor nu vom putea operaționaliza Aeroportul Internațional Brașov!”, a declarat președintele CJ Brașov.
Citiți și:
AEROPORTUL BRAȘOV. Turnul de control virtual rămâne „în picioare”, în ciuda controverselor
Update AEROPORTUL BRAȘOV. Când va fi gata și, mai ales, când vor fi primele zboruri
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.