Expres

ATENŢIE! Moş Crăciun şi Black Friday pot fi „ajutoare” ale escrocilor de pe internet

 

Cumpărăturile online sunt mai comode decât cele clasice, dar facilităţile vin cu unele riscuri, după cum avertizează Poliţia Română, care anchetează fraudele pe internet prin Direcția de Investigații Criminale.

Atenţionarea vine în condiţiile în care a început febra cumpărăturilor, atât prin prisma faptului că se apropie sărbătorile de iarnă, cât şi pentru că se anunţă reduceri de Black Friday.

Printre altele, poliţiştii amintesc că „aveți dreptul să primiți, din partea unui comerciant, informații esențiale, clare, corecte și ușor de înțeles despre un bun sau un serviciu, despre precum caracteristicile produsului, prețul, cu toate taxele incluse, costurile de livrare și existenta unui drept de returnare sau de anulare, înainte de a efectua o achiziție online”.

Dintre fraudele pe internet, cele mai dese sunt vânzările fictive: se postează anunțuri de vânzare online, iar după convingerea cumpărătorilor să transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai sunt livrate.

„De asemenea, cumpărătorii pot primi pe email, mesaje care care par a fi trimise de firme sau persoane de încredere, însă adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime. Se mai folosesc adrese foarte similare, de pildă cu o literă în plus sau minus sau cu cifra 0 în locul literei O. În conţinutul mesajului poate fi introdus un link care te conduce către o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username și parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic)”, atenţionează specialiştii.

Pentru siguranţă, atunci când navigaţi pe internet, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS, unde pictograma unui lacăt îți spune că pagina accesată este securizată.

Totodată, aveţi încredere doar în magazinele oficiale de aplicații pentru mobil. Nu faceţi niciodată clic pe un link/o anexă dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat. Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Este preferabil să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut anterior contacte comerciale şi despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumuri ori pe site-urile de evaluare a serviciilor.

Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conţine greşeli gramaticale, greşeli de ortografie sau cu rezoluţie mică.

Dacă se cumpără bunuri de la persoane fizice, trebuie cerute documentele de provenienţă a bunului respectiv (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanţie emis de producător.

Nu plătiţi în avans bunurile comandate prin internet de la persoane necunoscute. Folosiţi un serviciu de curierat cu plata ramburs ce permite deschiderea coletului la primire. Plătiţi pentru marfă după ce v-aţi asigurat că aţi primit ce aţi comandat.

„În cazul în care efectuaţi totuşi plata online pentru diferite produse, fiţi atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau debit pe internet. Refuzaţi tranzacţia dacă vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card). Este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor on-line pe care să îl încărcaţi numai cu suma necesară achiziţiei”, sfătuiesc reprezentanţii IGPR.

Foarte important este să cunoașteți situația financiară de pe card, atât înainte de a efectua o tranzacție, dar și după. Este posibil ca uneori să vă fie încasată mai mult decât suma de pe factura, fără a va da seama de acest lucru.

Atunci când vreți să cumpărați un produs, informați-vă chiar cu câteva luni înainte despre preţul în magazin al acelui produs, dar şi în mediul online, deoarece o practică înşelătoare este mărirea prețului înainte de perioada reducerilor.

Pe internet există mai multe comparatoare de prețuri.

Un alt sfat este să fiți la curent cu specificațiile unui produs (citiți şi review-urile).

În campaniile din mediul online pot să fie promovate produsele greu vandabile în magazine (fie din cauza calităţii materialelor din care acestea sunt confecţionate, fie a specificaţiilor tehnice foarte slabe).

Dacă bunurile sunt expediate din străinătate, fiţi atenţi la taxele poştale şi la alte costuri pe care comerciantul nu le afişează/calculează, cum ar fi taxe vamale sau TVA. Verificaţi politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu vă plac sau asupra cărora v-aţi răzgândit. Dacă vin din străinătate, s-ar putea ca taxa de returnare prin poştă să fie destul de mare. Tipăriţi la imprimantă comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button
Creare Site Web Optimizare SEO Creare Site Prezentare