Aeroportul Brașov. „ROMATSA pune în pericol siguranța pasagerilor”
Compania Dan Air a lansat, sâmbătă seara, o serie de acuzații la adresa controlorilor de trafic de la ROMATSA care deservesc Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav (AIBG).
Cu titlul „ROMATSA PUNE ÎN PERICOL SIGURANȚA PASAGERILOR DAN AIR Conflictul dintre ROMATSA și DAN AIR escaladează”, reprezentanții singurului operator de curse de linie de pe AIBG au postat pe pagina de Facebook relatarea unui nou incident petrecut la aterizarea pe Aeroportul Brașov.
În preambul, ei au evocat povestea zborului TAROM 3107 de pe Otopeni, „care era să coste viața pasagerilor, tot din incompetența ROMATSA unde o aeronavă s-a lovit de o mașină pe pista de decolare, pentru că ROMATSA nu s-a asigurat că pista era liberă“.
Au revenit la Brașov, acuzând că li se pun piedici, fiindcă sunt o companie românească: „Astăzi (nota red. – sâmbătă, 24 iunie) au dovedit încă o dată că sunt incompetenți și nu au niciun fel de respect la adresa pasagerilor, singurul motiv fiind că aceștia au ales să călătorească cu DAN AIR și au ales să susțină o companie românească și nu alte interese străine”.
Probleme cu zborul de la Madrid
Ce s-a întâmplat, de fapt?
„Astăzi, 24 iunie 2023, controlorii de trafic ROMATSA au pus în pericol siguranța zborului DN288 Madrid-Brașov-București la aterizarea acestuia pe Aeroportul Brașov. Aeronavei DAN AIR i s-a întârziat aterizarea pe Brașov, în condiții de vreme neprielnică, pentru a permite decolarea unei alte aeronave. Acest lucru încalcă reglementările aeronautice în vigoare care prevad că aeronavele care se află în proceduri de apropiere pentru aterizare trebuie să li se dea prioritate mai ales în condiții meteo nefavorabile așa cum a întâmpinat la ora aterizării zborul DAN AIR DN288.
Controlorii de trafic aerian din Arad care monitorizează printr-un turn virtual aeroportul Brașov au pus în pericol viața pasagerilor DAN AIR, cât și siguranța zborului prin nerespectarea reglementărilor aeronautice care stabilesc că aterizările au prioritate față de decolări.
Aeronava DAN AIR călătorea de la Madrid la Brașov, cu 83 de pasageri la bord. Pasagerii îmbarcați la Madrid au decolat către Brașov la ora 14:00, cu o întârziere de 1 oră și 30 de minute având în vedere restricțiile de rută și capacitatea aeroportului Madrid de a deservi aeronavele.
Ora prognozată pentru aterizarea aeronavei DAN AIR la Brașov era inițial estimată a fi 18:20, care a fost modificată pentru ora 18:30, deoarece aeronava trebuia să ocolească fronturi atmosferice periculoase, ruta fiind modificată prin nordul Bulgariei și continuând apoi spre Brașov.
DAN AIR monitoriza cu îngrijorare, situația întrucât aeronava era programată să decoleze spre București înainte de ora 19:00, oră la care controlorii de trafic aerieni pleacă acasă, iar din acest motiv Aeroportul din Brasov este nevoit să își înceteze activitatea. Prin urmare, echipa DAN AIR s-a coordonat cu Aeroportul Brașov și agenția care furnizează servicii de handling la sol, KRONAERO, pentru a reacomoda traficul pe aeroportul Brașov, în așa fel încât atât DAN AIR cât și cealaltă aeronavă să se încadreze în programul de funcționare ROMATSA”, se arată în postare.
Nu au dat prioritate aterizării
Cei de la DAN AIR îi acuză pe controlorii de trafic că au încălcat legea, nedând prioritate la aterizare. Aeronava a așteptat în aer, având combustibilul pe terminate, în condiții meteo neprielnice.
„Controlorii de trafic totuși nu au acceptat varianta care nu numai că era optimă, dar era și singura legală, și au procedat la încălcarea regulamentului (UE) nr. 2017/373 care impune prin AMC19 ATS.TR.210(a)(3) – Controlul aerodromului – prioritate la aterizare, unde prioritatea la aterizare trebuie dată aeronavelor care sunt obligate să aterizeze din cauza factorilor care afectează operarea în siguranță a aeronavei dar și materialul explicativ al reglementării care spune că „o aeronavă care se află în fază de aterizare sau a început procedurile de apropiere pentru aterizare are prioritate în mod normal față de o aeronavă care intenționează să decoleze de pe aceeași pistă sau o pistă care intersectează pista de aterizare”.
Pe lângă faptul că reglementarea obligă controlorii de trafic să dea prioritate aeronavelor care aterizează, aeronava DAN AIR deja consumase mai mult combustibil decât era preconizat, întrucât a trebuit să devieze de la ruta initiala si sa ocolească din cauza condițiilor meteo nefavorabile.
Deși la Arad monitorizează doar controlori de trafic cu grad de instructor, aparent cunoștințele acestora cât și procedurile aplicate contravin regulamentului, dar și pun în pericol siguranța zborului autorizând decolarea unei alte aeronave, obligând aeronava DAN AIR să intre într-o procedură de așteptare, în aer, în condiții meteo nefavorabile, deși cealaltă aeronavă stătea la sol, în siguranță”.
Din nou, transfer cu autobuzul
„Aeronava DAN AIR a aterizat la Brașov în final la ora 18:48, cu peste 16 minute întârziere generată de controlorii de trafic aerian, petrecute în aer, în condiții neprielnice”, mai spun cei de la companie.
Aeroportul Brașov s-a închis la ora 19:00, iar aeronava care trebuia să-și continue călătoria către București cu 71 de pasageri la bord a rămas blocată pe aeroportul brașovean.
Aceștia au fost transferați cu autocarul la București. „Este a treia cursă care întâmpină astfel de probleme din cauza faptului ca ROMATSA nu dorește să extindă programul controlorilor de trafic forțând astfel încetarea activității pe Aeroportul din Brașov la orele 19.00.
Ne cerem scuze pasagerilor pentru cele întâmplate și pentru inconvenientele create de circumstanțe care sunt în afara controlului rezonabil al companiei DAN AIR și dorim să menționam ca toți pasagerii ar fi ajuns la destinație dacă ROMATSA nu ar fi îngreunat intenționat situația. Vă mulțumim pentru înțelegere și suport!”, au mai scris cei de la DAN AIR.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.
Hopaaa… se văd deja „beneficiile” turnului virtual? A lipsei de controlori de zbor? Nu-mi vine să cred. Păi nu ziceau toți redușii ce „modern” și ce „eficace” e „remote”-ul? Virtualul. Ce bine e să-ți asigure funcționarea unii din alte părți.… Citeşte mai mult »
Bugetarimea in toata splendoarea ei!! Lucreaza mai putin de 16 ore pe SAPTAMANA si , in cazul de fata, si la ce ore vrea muschii ei! Asta e, daca nu dai cu ei de pamant, te tin in aer…