O afacere beton

Dl. Victor Ponta este premier al României de aproape trei ani. În această perioadă au fost inaugurați vreo 290 de kilometri de autostradă, însă lucrările fuseseră începute de guvernările anterioare. În mandatul d-lui Ponta nu s-a început nici măcar un metru de autostradă. Deunăzi, am dedus și cauzele, chiar din spusele domniei sale. Mai întâi, de vină a fost Băsescu, autor al unei „declarații prostești”, că planurile mărețe de infrastructură rutieră s-ar intersecta cu niscaiva fapte de corupție. În al doilea rând, dl. Ponta n-a avut decât pact de coabitare cu fostul președinte, iar pentru a începe autostrăzile ce împânzesc planșele colorate care ni se tot vâră sub ochi, avea nevoie și de un „pact politic” pentru asemenea drumuri. Cine anume l-a împiedicat, vreme de trei ani, să propună și să încheie un asemenea pact – dacă ținea musai să-l aibă – nu ne-a mai dezvăluit.
Acum ni s-a prezentat iarăși o hartă a României, la fel de înțesată de autostrăzi precum alte dăți. Printre ele, la loc de cinste, firește, porțiunea Comarnic-Brașov, în care premierul s-a declarat atât de mare specialist încât și-ar putea da încă un doctorat. Cu acest prilej, am aflat și ce nu știam, adică niște date pe care autoritățile nu le prezentaseră până acum. De pildă, că statul român ar urma să plătească firmei concesionare a lucrării suma netă de 2,73 de miliarde de euro, aferentă construcției pe o perioadă de patru ani și pentru întreținerea și operarea porțiunii de autostradă pe 26 de ani. O sumă OK. Dar cu o condiție, pe care dl. ministru al Transporturilor, Ioan Rus, a devoalat-o: „banii aceștia să fie disponibili azi”. Dacă nu sunt disponibili azi, se schimbă socoteala, iar statul român ar avea de plată 325 de milioane de euro anual, pe durata concesiunii, adică 26 de ani. O simplă operație de înmulțire dă o sumă totală mult mai mare: 8,45 de miliarde de euro pentru cei 53 de kilometri de autostradă! E o diferență, nu, față de 2,73 de miliarde… O afacere beton pentru fericitul concesionar. În proiectul d-lui Rus, se prevede ca din suma aceasta pe care statul ar avea-o de plătit să se scadă încasările pe care comisionarul le va obține din taxa pe autostradă, dar, în fond, totalul va fi același. Iar nota de plată o va achita, firește, onor contribuabilul.
Dar dacă se poate și altfel? Iată ce spune un fost ministru al Transporturilor (nu e vorba despre Traian Băsescu): „De ce să dăm 325 de milioane de euro anual pe Comarnic-Brașov, când această autostradă se poate finanța din fonduri europene, pentru că este pe TEN-T? (rețeaua trans-europeană de transport – n.m.). Chiar, de ce? Oare din cauză că fondurile europene sunt strict controlate?
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.




