Editorial

BRAȘOV. Scandalul apei (ne)potabile: se impune cel puțin o anchetă (II)

 

Cred – și nu doar eu – că modul în care autoritățile și conducerea Companiei Apa, au gestionat criza apei potabile care a afectat municipiile Brașov și Săcele a fost unul deplorabil și a scos încă o dată în evidență carențele de sistem. A fost un soi de amestec inacceptabil de amatorism și ignoranță, într-o situație ce prezenta risc pentru sănătatea a aproape 100.000 de oameni. Iar autoritățile și cei de la Compania Apa au reacționat de parcă s-ar fi spart o țeavă!

S-o luăm pe rând: a fost sau nu o situație de urgență? După reacția autorităților locale, s-ar părea că nu. Să vedem, însă, cum este definită situația de urgență: „Eveniment excepțional, cu caracter nonmilitar care, prin amploare și intensitate, amenință viața și sănătatea populației (…), iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare măsuri și acțiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare și managementul unitar al forțelor și mijloacelor implicate”. Mai departe: „Starea potențial generatoare de situații de urgență – complex de factori de risc care, prin evoluția lor necontrolată și iminența amenințării, ar putea aduce atingere vieții și sănătății populației, valorilor materiale și culturale importante și factorilor de mediu”; „Tipuri de risc – cazuri de forță majoră determinate de incendii, cutremure, INUNDAȚII (subl. m.), accidente, explozii, avarii, alunecări sau prăbușiri de teren, îmbolnăviri în masă…” etc. După citatele acestea, la Brașov și Săcele a fost situație de urgență sau, cel puțin, stare potențial generatoare de situație de urgență. Or, n-am auzit de vreo întrunire pe tema calității apei a comitetelor pentru situații de urgență de la nivelul autorităților locale, n-am primit – nici noi, presa, nici populația – vreo informare din partea lor. N-au fost decât două comunicate ale Companiei Apa, unul la câteva ore după ce la robinete a început să curgă apă tulbure, iar celălalt abia seara, la orele 21:00. În primul nu scria vreun cuvințel despre un risc la care ne-am expune consumând apă de la robinet (doar despre inundații și „creșterea turbidității”), iar în cel de-al doilea eram informați că doar „parametrul de turbiditate s-a deteriorat”, ceilalți parametri „fiind respectați”. Altfel spus, apa era tulbure, dar potabilă. Înainte, însă, cu vreo câteva ore, Direcția de Sănătate Publică emitea la rându-i un comunicat în care anunța că „s-a schimbat calitatea apei” și sfătuia populația din mai multe zone ale municipiilor Brașov și Săcele „să întrebuințeze pentru consumul uman doar apă îmbuteliată până la normalizarea parametrilor de potabilitate”. Păi, unde a fost „managementul unitar” al situației, din moment ce unii zic ceva, iar ceilalți comunică altceva? Mai grav, în timp ce conducerea Companiei Apa elabora comunicate în care scria că nu-i nici un pericol, circula (înainte de cel de-al doilea comunicat) o informare de uz intern, purtând sigla Companiei Apa și în care scria negru pe alb că „apa nu mai este potabilă”! Cum ar veni, angajații erau înștiințați să nu bea apă din rețea, că nu mai e potabilă, în vreme ce restului populației i se spunea că e-n regulă să bea, cu recomandarea să fie fiartă înainte. Ce înseamnă „recomandare” în această situație? Păi, înseamnă că onor Compania Apa lăsa la latitudinea noastră dacă să fierbem sau nu apa din rețeaua sa înainte s-o bem, oricum fiind potabilă! De ce asta? Probabil din cauză că, deh, dacă nu se consumă apă (tarifele la Brașov fiind printre cele mai mari din țară, să nu uităm!), Compania încasează mai puțini bani. Nici nu se afla despre această infamă „informare internă”, dacă un angajat al Companiei care a primit-o n-ar fi trimis-o prin telefon unor rude, să le avertizeze, iar acestea n-ar fi postat imaginea pe o rețea de socializare.

La final, câteva întrebări:

– E normal ca fiecare instituție să comunice în legea ei într-o atare situație, cu risc pentru sănătatea publică, și ca aceste comunicări să se bată cap în cap?

– Există, la nivelul autorităților locale- începând cu Prefectura – o procedură clară de management al unei asemenea situații de criză? Dacă nu, de ce nu există? Dacă da, de ce n-a fost urmată, cine răspunde pentru asta și în ce mod?

– Consideră acționarii Companiei Apa (respectiv administrația județeană și cele din municipiul Brașov și din alte câteva localități din județ) că a procedat corect și profesionist conducerea executivă a Companiei în această situație? Dacă nu, ce au de gând să întreprindă?

– Și, mai ales, consideră acești acționari corect să existe informări diferite pe tema calității apei – una pentru angajați și alta pentru restul consumatorilor? Este vorba, repet, de o chestiune ce privește sănătatea publică. Iar cu așa ceva nu-i este permis nimănui să se joace.

Citește și 

BRAȘOV. Scandalul apei (ne)potabile: se impune cel puțin o anchetă (I)


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Citeşte şi...
Close
Back to top button