Noile legi ale educației / Modificările propuse de Ligia Deca
Noile legi ale educației.
Proiectul Legii învățământului preuniversitar și cel al Legii învățământului universitar au fost prezentate luni de ministrul Educaţiei, Ligia Deca. Ea a fost intens criticată pentru lipsa de transparenţă privind aceste legi. Noile legi ale Educației fuseseră puse în dezbatere publică de către Sorin Cîmpeanu, care a demisionat între timp din cauza acuzațiilor de plagiat. Succesoarea sa, Ligia Deca, cea care s-a ocupat de proiectul „România Educată”, lansat de Klaus Iohannis încă din primul mandat, a venit cu noi modificări.
Cele două proiecte au fost publicate luni pe site-ul Ministerului Educației, unde vor sta în dezbatere publică 10 zile.
Principalele modificări aduse legilor educației, prezentate de Ligia Deca:
Legea învățământului preuniversitar
Reducerea analfabetismului funcțional – 5 din 10 elevi de 15 ani au competențe matematice sub nivelul minim. 4 din 10 elevi citesc un text și nu pot formula o concluzie.
Evaluarea Națională și admiterea la liceu
Evaluarea naţională rămâne în formula de acum – probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă
Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani. Dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs.
Lliceele pot alege două probe pliate pe profilul scos la concurs. De exemplu, pentru Științele naturii pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat.
Pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată.
Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă.
Repartizarea computerizată se va face după Evaluarea Națională și după concursul de admitere la liceu.
Subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională.
Bacalaureat
Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil. Vom avea Bac-ul tehnologic pe care liceele tehnologice îl propun şi îl aşteaptă de multă vreme.
Rămânem cu două probe de competenţe lingvistice – limbă străină I, limbă străină II – tocmai pentru a creşte potenţialul de angajare şi adecvare a absolvenţilor pentru societatea viitorului, cele două probe la nivelul de competenţă diferită, în funcţie de câtă limbă străină s-a studiat pe parcursul orelor de liceu sau de gimnaziu. În plus, va exista o probă complementară pentru competenţe de bază.
Pentru profilul uman, această probă va fi la matematică sau la ştiinţe ale naturii. Iar pentru profilul real va fi o probă la alegere din disciplinele socio-umane: istorie, logică, filosofie sau psihologie. Notarea se va face pe sistem admis/ respins.
În sesiunile de vară și de toamnă ale examenului de bacalaureat elevii clasei a XII-a vor avea mai puține discipline de examen. Probele de competențe lingvistice pentru limba 1, limba 2, probele de competențe digitale și proba de competență complementară vor putea fi susținute din timpul anului școlar.
Învățământ dual generalizat
Cele trei rute liceale – teoretic, vocaţional, tehnologic – vor conferi şanse egale de acces în învăţământul superior
De aceea, şi bacalaureatul de adaptează cu profilul liceal.
Ne dorim să generalizăm învăţământul tehnologic dual până în anul 2027. Asta înseamnă că orice program de învăţământ tehnologic se va realiza în strânsă cooperare cu un angajator.
Includem şi învăţământul superior – practic, în ruta duală completă este inclus învăţământul superior
Sprijinim suplimentar consorţiile de învăţământ dual din care fac parte autorităţile publice locale, angajatorii, liceele tehnologice şi pot face parte şi universităţile.
Profesori mai bine pregătiți, salarii mai mari
Noile legi ale educației.
Liceele pedagogice şi universităţile vor forma profesorii pentru învăţământ primar.
Profesia didactică necesită studii superioare.
Vrem să profesionalizăm cariera didactică – profiluri foarte clare de formare
Creșterea calității formării inițiale.
Se va înființa corpul de mentorat.
Vom generaliza masteratul didactic care include 80% practică – cei care se înscriu primesc bursă lunară egală cu salariul brut.
La 5 ani, cadrele didactice vor obține credite de formare.
Se înființează un centru național de formare didactică.
Ne dorim educatori și profesori motivați și susținuți.
Salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă, având la bază salariul mediu brut pe economie.
Această prevedere este inclusă în legile Educaţiei şi avem sprijinul politic pentru a o pune în practică.
Se propune ca norma să fie redusă pentru cadrele didactice cu o vechime de peste 15 ani.
Preţuim cadrele didactice care se pensionează – se acordă o primă în cuantum de două salarii de bază cadrelor didactice la data încetării de drept a contractului individual de muncă.
Vom asigura un nivel mai bun de mentorat didactic pentru stagiari şi debutanţi.
Se vor mări bursele
Vor fi crescute bursele. Astfel, bursele de merit vor creşte de la 200 de lei pe lună la 450 de lei pe lună
Bursele de performanţă, care devin burse de excelenţă olimpică, vor avea valoare pentru cei care au premii la olimpiade naţionale – 700 de lei pe lună, pentru cei care aduc medalii de la olimpiadele naţionale – 1.000 de lei pe lună
Elevii care câştigă medalii la sporturile olimpice organizate de federaţiile sportive naţionale vor beneficia de burse de merit.
Profesorii cercetaţi pentru violenţă împotriva elevilor – ținuți la distanță, dar plătiți
Noile legi ale Educaţiei conţin și proceduri clare de semnalare şi intervenţie în situaţiile de violenţă şcolară, inclusiv bullying.
Ne dorim să întărim responsabilitatea şi capacitatea CJRAE şi a consilierilor şcolari pentru a preveni violenţa şi pentru a asigura asistenţa necesară celor implicaţi în diferite incidente violente, atât a agresorilor, cât şi a victimelor, sprijin pentru cadrele didactice prin programe de formare, ca să ştie cum să se adreseze şi cum să prevină astfel de situaţii, cursuri de educaţie parentală, va exista Strategia naţională pentru educaţie parentală şi aici Ministerul Educaţiei îşi propune din nou să colaboreze cu alte entităţi cu responsabilităţi în acest sens
O noutate este faptul că profesorii cercetaţi pentru violenţă împotriva elevilor nu vor mai putea să desfăşoare activităţi didactice cu elevii, dar vor primi drepturile salariale.
Având în vedere că există multe situaţii în care, până la finalizarea cercetării disciplinare, profesorul nu poate fi împiedicat acum, pe legea actuală, să intre la clasă, am introdus o prevedere prin care profesorii cercetaţi pentru violenţă împotriva elevilor să nu mai desfăşoare de fapt activităţi didactice cu elevii, dar cu păstrarea drepturilor salariale, pentru că dreptul la muncă nu poate fi negat, constituţional, însă nu ne mai dorim ca profesorii violenţi sau care prezumăm că ar fi fost violenţi să aibă expunere la copii, la clase, la comunitatea şcolară.
Învățământ universitar
Mandate limitate pentru rectori
Noile legi ale educației. Mandatele rectorilor sunt limitate în mod clar. Durata unui mandat de rector este de cinci ani. Un mandat poate fi înnoit doar o singură dată, iar o persoană nu poate fi rector în aceeaşi universitate mai mult de zece ani, indiferent de întreruperile celor două mandate.
Plagiatul și doctoratele
Procedura pentru acordarea, retragerea, anularea titlurilor de doctor este una clară şi transparentă în acord cu cadrul legislativ existent, inclusiv cu deciziile Curţii Constituţionale,
Aşa cum ştiţi, decizia CCR din vara anului trecut arată că titlul de doctor poate fi anulat doar dacă a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice. Aceeaşi decizie CCR mai subliniază că doar o instanţă judecătorească poate anula diploma de doctor.
Nu se mai poate renunţa unilateral la titlul de doctor.
Tezele devin documente publice. Înainte de susţinerea lor există 90 de zile în care ele vor sta într-o platformă publică, astfel încât oricine doreşte să le poată consulta şi să poată sesiza eventuale abateri de la etica universitară înainte ca teza să fie susţinută în comisia respectivă. Universităţile analizează în primă instanţă sesizările de plagiat.
În cazul în care există suspiciuni cu privire la rezoluţia dată de către Comisia de Etică a universităţii, CNATDCU va rezolva contestaţiile.
Sancțiuni
În cazul în care CNATDCU decide că o teză este plagiată, există o direcţionare clară legală pentru ca cei care au emis diploma. Rectorul să meargă în instanţă şi să ceară anularea titlului sau, dacă nu a produs încă efecte juridice, o poate revoca.
Se poate retrage acreditarea domeniului din cadrul universităţii ca instituţie organizatoare de doctorat, ceea ce înseamnă retragerea dreptului universităţii de a mai admite noi studenţi la doctorat.
În cazul în care se constată abateri mai grave sau repetate, se poate merge până la retragerea autorizaţiei de funcţionare a instituţiei de învăţământ superior.
Sunt prevăzute şi sancţiuni pentru conducătorii de doctorat, membrii comisiei de susţinere sau alte persoane implicate în incidente dovedite de fraudare în procesul de emitere a titlurilor de doctor.
CNATDCU va rămâne garantul calităţii şi integrităţii tezelor de doctorat. CNATDCU propune motivat inclusiv invalidarea acestora în procesul iniţial de susţinere.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.