BRAȘOV. Câtă încredere au autoritățile locale și politicienii în realizarea marilor proiecte, precum aeroportul și noul spital? Opinii…
În ultima vreme se vorbește tot mai intens de marile proiecte ale Brașovului, unele începute cu decenii în urmă, precum aeroportul, altele demarate recent, cel puțin la nivel de procedură birocratică, precum un nou spital în Brașov.
Astfel, comunitatea pare că s-a împărțit pe „tabere” după indicele de încredere în realizarea proiectelelor atât de necesare în dezvoltarea zonală. Unii sunt optimiști, alții neîncrezători că aceste proeicte vor fi realizate în viitorul apropiat.
Am adresat aceste întrebări reprezentanților comunității brașovene: „Credeți că cel puțin construcția aeroportului va fi terminată în acest mandat, respectiv până la alegerile din 2020? Dar alte proiecte, precum spitalul regional, vor fi încheiate?”
Vă prezentăm câteva răspunsuri:
„Vom avea aeroport la Brașov!”
Adrian Veștea, președinte CJ Brașov, președinte PNL Brașov: „Am anunțat, încă de la preluarea funcției de președinte al Consiliului Județean, că Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav este obiectivul prioritar, ca mare investiție, al mandatului meu. Firește, fără a neglija alte domenii, cum sunt Sănătatea și infrastructura rutieră ce ține de Consiliul Județean, dovadă investiția pe care am finalizat-o la Maternitatea Brașov, cea de la Spitalul de Copii sau proiectele privind modernizarea și construcția de drumuri județene pentru care am obținut finanțări. M-am angajat că vom construi aeroport la Brașov și că vom comunica locuitorilor județului toate demersurile pe care le întreprindem în acest scop. Iar eu sunt un om care își respectă angajamentele. De când am preluat mandatul, problema aeroportului nu a lipsit din lista mea cu lucruri de făcut. Am întreprins numeroase demersuri pentru deblocarea acestei investiții, am alocat anul trecut 10 milioane de euro pentru aeroport, din bugetul județului, am depășit multe obstacole birocratice, am finalizat proceduri absolut necesare, dar consumatoare de timp. Toate acestea reprezintă o parte nespectaculoasă și mai puțin vizibilă, dar fără de care nu se poate merge mai departe. Cred că mi-am onorat și angajamentul de a-i informa pe cetățenii județului asupra stadiului demersurilor pentru realizarea acestui atât de dorit proiect, lucru pe care îl voi face și în continuare. După cum știți, guvernanții de la București nu vor să aloce nici un leu pentru ca noi, brașovenii, să avem aeroport, ba mai mult, unii și alții tot caută să ne bage bețe în roate. Guvernul PSD-ALDE chiar ne-a tăiat 90 de milioane de lei din bugetul pe acest an. Nu mă plâng, doar comunic o realitate. În aceste condiții, am decis – cu asentimentul majorității din Consiliul Județean – să nu mai așteptăm și să nu mai depindem de nimeni, să nu mai dăm ocazia tergiversării lucrurilor, ci să realizăm aeroportul prin forțe proprii. Am făcut un efort și, în 2016 și 2017, am rambursat aproximativ 20 de milioane de euro, bani împrumutați înainte de mandatul meu, ceea ce ne-a permis să contractăm un nou împrumut, de 200 de milioane de lei, din care 155 de milioane pentru lucrările la aeroport, iar restul pentru a asigura cofinanțarea și cheltuielile neeligibile la proiectele pe fonduri europene pe care le-am câștigat în domeniul Sănătății și al infrastructurii rutiere județene. Așadar, afirm încă o dată, cu toată seriozitatea și cu toată răspunderea că vom avea aeroport la Brașov! Iar la finalul mandatului meu, gradul de îndatorare al județului va fi același ca la începutul mandatului, cu diferența că vom avea aeroport, spitale modernizate, drumuri județene noi și drumuri reabilitate. În privința proiectului unui spital regional, Consiliul Județean este deschis în a se implica, însă momentan acest proiect este asumat de Guvern, care a promis că îl va construi. Rămâne să vedem cum vor evolua lucrurile”.
„Ne dorim cu toții ca acest aeroport să devină o realitate”
George Scripcaru, primarul municipiului Brașov: „Aeroportul reprezintă una dintre condițiile necesare pentru creșterea ritmului de dezvoltare al zonei Brașovului și, in același timp, unul dintre proiectele considerate ca fiind prioritare de către toți brașoveni. Este evident că ne dorim cu toții ca, în cât mai puțini ani, acest aeroport să devină o realitate. La ultima ședință, consilierii județeni au luat decizia să realizeze acest proiect cu resurse proprii. Asta nu înseamnă că, dacă la un moment dat, va fi nevoie de ajutorul nostru, nu ne vom implica. Nu trebuie să uităm faptul că aeroportul va aduce beneficii, în primul rând, locuitorilor orașului Brașov. În ceea ce privește spitalul, un alt proiect necesar pentru creșterea calității vieții brașovenilor, am reușit să facem tot ce ne-am propus până în prezent. Săptămâna viitoare sper să reușim să facem preluarea terenului și după aprobarea bugetului (care va fi prezentat Consiliului Local tot în această săptămână) vom trece la procedura necesară realizării studiului de fezabilitate. În momentul în care vom avea acest studiu, putem ști și care este termenul de finalizare al spitalului regional. Până acum, acest proiect a dovedit că reușește să coaguleze în jurul său toți factorii de interes din Brașov, ceea ce ne dă mari speranțe în construirea acestui spital. Dacă acest parteneriat dintre Municipalitate, parlamentarii de Brașov implicați în susținerea acestui proiect, Ministerul Sănătății, Asociația Noul Spital al Brașovului și celelalte instituții și autorități locale sau centrale va continua cu același succes, atunci, cu siguranță, in câțiva ani, brașovenii vor avea un spital regional”.
„Nu este realist să credem ca vom avea inaugurare până în 2020”
Roxana Mînzatu, deputat PSD Brașov: „Experiența arată că proiecte de o astfel de anvergură sunt greu de realizat în doi ani. Dar ele au fost realmente lansate în acest mandat și cu seriozitate pot avansa, prin proiectare, începerea lucrărilor de execuție, etc. Însă nu este realist să credem ca vom avea inaugurate până în 2020, nici la aeroport, nici la spitalul regional. Motivele sunt procedurile legale, finanțarea, timpul fizic pentru execuție și punerea în funcțiune. Este vorba de proiecte din bani publici care au și o anumită complexitate. Totuși, acești doi ani rămași până în 2020 vor fi de ajuns pentru ca ambele investiții să fie pornite într-un mod ireversibil. Ele vor fi atât de avansate încât nu se va pune problema că nu ar putea fi inaugurate, probabil, în perioada 2020-2024. Problema cu acest 2020 este că e etalon doar pentru că este an electoral. Dacă mai renunțăm, aleși și alegători, la această condiționare, adică să ne preocupăm investițiile strict în funcție de campaniile electorale, vom lăsa loc și pentru calitatea atât de necesară acestor mari proiecte”.
„Am toată încrederea că infrastructura acestui obiectiv va fi realizată în acest mandat”
Gabriel Andronache, deputat PNL Brașov: „Aeroportul și spitalul sunt două obiective importante ale programului PNL de guvernare locală. Referitor la Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav am toată încrederea că infrastructura acestui obiectiv va fi realizată în acest mandat. Cât privește investițiile în unitățile sanitare din sistemul public brașovean acestea vor continua, garanția fiind structura bugetului Consiliului Județean pentru anul 2018. O dovadă a continuității acestor investiții este recenta reabilitare a Maternității Brașov”.
„Suntem pe cont propriu și ne vom descurca bine”
Mara Mareș, deputat PNL Brașov: „Marile proiecte ale Brașovului au stagnat din lipsa implicării și finanțării de la centru. Deși la nivel local și județean s-au făcut toate demersurile posibile și legale, din partea centrului nu a existat reciprocitate. Nu pot să spun dacă anul 2020 este un termen realist pentru finalizarea aeroportului, însă pot să spun clar următorul lucru: odată ce s-a decis ca marile proiecte să fie făcute pe cont propriu, dispare incertitudinea legată de finanțare și de respectarea unui calendar de lucru. Iar pentru brașoveni, aceasta înseamnă că marile proiecte intră, practic, în linie dreaptă. Am fost respinși pe toate planurile. Guvernul nu s-a implicat, iar în Parlament mi-au fost respinse toate amendamentele la legea bugetului de stat care vizau finanțarea acestor proiecte. Suntem pe cont propriu și sunt absolut convinsă că ne vom descurca bine”.
„Din păcate, nu!”
Tudor Benga, deputat USR Brașov: „Din păcate, nu, aeroportul nu va fi finalizat până în 2020, iar aparenta efervescență de activitate din acest început de an este într-o bună măsură praf în ochii brașovenilor. Deși i-am cerut repetat președintelui CJ Brașov Adrian Veștea dezbatere publică reală pe subiect, tocmai pentru a informa corect brașovenii despre parcursul proiectului, nu am găsit deschidere în această direcție. Cât privește spitalul, nici el nu va fi finalizat până în 2020. Sper ca promisiunile senatorului Florin Ortan și ale colegilor săi din PSD Brașov, precum și ale primarului George Scripcaru, să se adeverească. Dar rămân ezitant despre implicarea guvernului PSD până nu voi vedea pașii concreți pe care ar urma să îi facă proiectul”.
„Există premisele ca proiectele să devină lucruri concrete”
Costel Mihai, președinte PMP Brașov, viceprimar al Brașovului: „Chiar dacă temele propuse nu sunt noi pentru administrația locală, cred că în acest moment există premisele ca acestea să treacă din sfera proiectelor menite să atragă voturi o dată la patru ani în lucruri concrete. Dacă ne referim la spitalul clinic al Brașovului, astăzi vedem că avem o lege care practic reglementează amplasamentul viitorului obiectiv. Mai mult, pe lista de investiții a municipiului, pentu 2018, există bani alocați pentru întocmirea studiului de fazabilitate, un lucru firesc înainte de începerea oricărei investiții. Referitor la sala polivalentă care se dorește în Brașov, un proiect mai nou despre care am vorbit încă din anul 2016, și aici lucrurile sunt pe parcursul firesc: în primul rând s-a stabilit amplasamentul pe fostul Stadion Municipal, precum și bugetul pentru studiul fezabilitate. Cât privește aeroportul, vedem că actuala administrație județeană a făcut niște pași concreți. Poate că aici lucrurile au început să se miște și datorită faptului că există un schimb de generații în ceea ce înseamnă conducerea județeană, cu o altă abordare în raport cu celelalte autorități locale și reprezentanți ai autoritații naționale”.
„Este greu de estimat”
Daniel Giurma, purtător de cuvânt PSD Brașov: „Odată ce proiectul aeroportului devine unul asumat cu încăpățânare de Consiliul Județean, este greu de estimat. Și asta pentru că PSD Brașov este convins în continuare de viabilitatea propunerii de parteneriat cu Primăria Brașov. Comunitatea brașoveană are banii necesari construcției aeroportului și nu s-ar pune vreodată problema intrării în incapacitate de plată a județului din cauza unui împrumut care duce gradul de îndatorare la maximum. Mai e și precedentul de care chiar dvs aminteați, faptul că acest proiect, gestionat de PNL, a fost început de foarte mult timp. Așa că am îndoieli că va fi gata până în 2020. Cât despre spitalul regional, poate că vedeți că există o dinamică accelerată a desfășurării lucrurilor. Se vorbește despre acest proiect de circa trei ani. În momentul în care proiectul de lege privind terenul de la Institutul Cartofului a fost depus, el a ieșit repede din Parlament, adică atunci când PSD s-a implicat. Guvernul a aprobat un memorandum de construire a unui spital regional la Brașov, iar săptămâna viitoare, definirea unei astfel de unități spitalicești va fi discutată în Executiv. Poate că nu va fi gata spitalul, e o investiție de foarte mare amploare, dar, în 2020, cu siguranță va fi foarte avansată construcția lui.”
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.