Cum (nu) se face școală de mâine
Cum (nu) se face școală de mâine
Mii de profesori din întreaga țară au protestat luni, în prima zi de școală, în fața Guvernului și la Palatul Cotroceni, față de reformele din Educație. Cadrele didactice sunt nemulțumite de deciziile Executivului care au adus schimbări peste noapte, dând peste cap sistemul educațional.
Marșul pornit din Piața Victoriei a blocat podul Basarab pentru două ore.
Miile de protestatari au ajuns la Cotroceni, s-au instalat în fața palatului prezidențial și au cerut demisia ministrului educației, profesorul universitar Daniel David.
Sindicaliștii au stat două ore la discuții cu președintele Nicușor Dan. La final aceştia au declarat că protestele vor continua şi că nu exclud greva generală. Una din principalele lor nemulţumiri a fost că şeful statului nu a fost de acord pe loc să îl demită pe ministrul Educaţiei Daniel David, aşa cum au cerut ei și spun că nu exclud să intre în grevă generală.
„I-am cerut demisia sau demiterea ministrului David. Nu a fost tranşant, mi-a lăsat impresia că vrea să mai cugete. Dacă ar fi fost un preşedinte decis, ar fi trebuit imediat să îl sune pe Bolojan şi să îi ceară demiterea lui Daniel David, care ne-a adus în această situaţie jenantă”, a declarat Anton Hadar, liderul Federaţiei Naţionale Sindicale Alma Mater, citat de Epoch Times.
Sindicatele cer abrogarea legii privind reformele din educație și îi reproșează ministrului Daniel David că a luat măsuri pripite, fără să se consulte cu reprezentanții profesorilor.
Dascălii susțin că după mărirea normei de predare – care a dus la eliminarea suplinitorilor calificați, deși au luat note mari la concursul de Titualizare 2025 – vor ajunge la epuizare, iar efectele se vor răsfrânge asupra elevilor și a întregului sistem educațional.
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a afirmat că şcoala trebuie să rămână „în primul rând a copiilor” şi i-a încurajat pe aceştia să vină la ore. El a recunoscut că măsurile fiscale adoptate de guvern sunt „dure şi nepopulare”, dar necesare pentru plata salariilor şi burselor. Ministrul a subliniat că acestea sunt temporare şi a invitat actorii din educaţie la dialog.
Întrebat despre cererile privind demisia sa, Daniel David a declarat: „Dacă plecarea mea ar anula aceste măsuri, mi-aş fi dat demisia de mult. Miza nu este funcţia, ci funcţionarea anului şcolar”.
Cum (nu) se face școală de mâine
De marți, profesorii care protestează spun că vor fi prezenți la clase, însă nu vor preda. .
Într-un comunicat oficial de săpămâna trecută, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” propuneau salariaţilor din sistemul de educaţie boicotarea activităţilor didactice de predare începând din data de 9 septembrie, respectiv, „să se limiteze temporar activităţile de predare-învăţare-evaluare” la doar câteva activităţi ce ţin mai degrabă de supraveghere. Astfel, profesorii ar trebui să asigure:
- supravegherea elevilor/preşcolarilor în timpul orelor de curs/de activităţi educative;
- operarea eventualelor absenţe sau a oricăror altor observaţii relevante/necesare în cataloagele fizice/electronice;
- informarea imediată a conducerii unităţii şi/sau a părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevilor/preşcolarilor, după caz, privitor la orice incident petrecut în timpul orelor;
- enunţarea titlului lecţiei sau activităţii ori evaluării, cu informarea elevilor că acestea se vor amâna până la încetarea formei de protest;
- oferirea de răspunsuri succinte referitoare la eventualele întrebări ale elevilor/ preşcolarilor cu privire la lecţia, evaluarea sau activitatea enunţată;
- pregătirea proiectelor/planurilor de lecţie pentru fiecare clasă/grupă şi oră, în conformitate cu programa şi calendarul valabile pentru anul şcolar 2025-2026;
- desfăşurarea activităţilor administrative în funcţie de specificul funcţiei şi calităţii deţinute în consiliul profesoral, consiliul de administraţie, comisii organizate la nivelul unităţii;
- menţinerea relaţiei instituţionale cu părinţii/reprezentanţii legali ai elevilor/ preşcolarilor, în cazul personalului care deţine şi funcţia de diriginte (inclusiv învăţătoare, educatoare etc.);
- îndeplinirea atribuţiilor privind formarea profesională, în funcţie de specificul funcţiei şi vechimii în învăţământ;
- îndeplinirea şi a altor atribuţii legale, altele decât cele de predare-învăţare-evaluare (de exemplu: conceperea de instrumente de evaluare, activităţi remediale, recapitulări etc.).
Cum (nu) se face școală de mâine
„Dragi colege şi colegi, Protestul nostru va fi eficient numai dacă vom acţiona unitar, la nivel naţional. Dacă în perioada imediat următoare, în toate unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, niciun cadru didactic nu va desfăşura efectiv activităţile de predare-învăţare-evaluare, factorii decizionali şi întreaga clasă politică vor înţelege gravitatea situaţiei create de măsurile dispuse prin Legea nr. 141/2025 şi legitimitatea solicitărilor personalului din sistemul educaţional. Să avem în vedere şi exemplul altor categorii socio-profesionale (de exemplu personalul din justiţie) care au reuşit să îşi soluţioneze revendicările prin acţiuni unitare”, mai spun sindicaliştii.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

