Educaţie

BAC 2025. Subiectele deja date la română în sesiunea specială / Ponturi pentru reușită

BAC 2025. Subiectele deja date la română în sesiunea specială / Ponturi pentru reușită

Mâine încep examenele scrise ale Bacalaureatului 2025, cu proba la Limba și literatura română.

Este singurul examen pe care îl susțin toți candidații, indiferent de profilul liceului pe care l-au absolvit.

Doar subiectul al III-lea, un eseu pe o temă impusă, este relativ diferit pentru cei care au urmat cursurile la real, tehnologic și vocațional (mai puțin pedagogicul), față de cei de la profil umanist și pedagogic. De exemplu, dacă primii vor avea de caracterizat un personaj (de fapt, de prezentat particularitățile de construcție a unui personaj) dintr-o operă epică sau dramatică studiată, ceilalți vor avea de prezentat relația dintre două personaje ale aceleiași opere/a unei opere a aceluiași autor.
De precizat că nu li se indică opera literară, așa că răspunsul la întrebarea „ce a picat la Bac la română?” nu e atât de simplu, fiindcă nu se rezumă la titlul operei literare, care nici nu e dat. Adică „a picat Ion sau Arghezi” nu e un răspuns decât vag corect la întrebare.
Cu mici excepții, candidații au de ales dintre creațiile a doi autori (dacă e vorba de poezie) sau trebuie să identifice singuri care este romanul, nuvela ori textul dramatic (comedie, dramă) care corespunde speciei și epocii literare cerute. De exemplu, roman realist interbelic.

La acest moment, cei mai mulți candidați au parcurs (memorat, din păcate!) eseurile. Dar și aici ar fi ceva încă de spus, de atenționat, după cum puteți citi mai jos.
Din fericire, primele două subiecte sunt cu cerințe aplicate pe texte la prima vedere. Iar aici sunt câteva recomandări de care să țină cont, chiar înainte de a intra în examen, astfel încât să obțină un rezultat cât mai bun.

Vedeți la finalul articolului subiectele și baremul de evaluare și de notare de la sesiunea specială a Bacalaureatului 2025, care a avut loc în mai, pentru „olimpici” și cei care au burse în străinătate: absolvenții de liceu participanți la loturile olimpice și la competițiile sportive și artistice internaționale care se desfășoară în aceeași perioadă cu sesiunea de vară a examenului național de Bacalaureat 2025.

Citiți textul integral, de două-trei ori!

Primul subiect are două părți: subiectul A are cinci cerințe cu rezolvare pe textul la prima vedere, fiecare fiind punctat cu 6 puncte, și subiectul B, care este textul argumentativ, fiind punctat cu 20 puncte. În total, 50 de puncte care asigură nota minimă 6, dacă rezolvările sunt corecte și conform baremului de evaluare și notare.
Cei mai mulți elevi se apucă de rezolvarea subiectului I fără a fi citit măcat textul integral, considerând că pierd timp. De aici, pot apărea greșeli la cerințe ușoare de la subiectul I.A. Oricum, trebuie să-l citească pentru rezolvarea subiectului I.B, când construiesc primul argument cu exemplu din text. Trebuie să citească textul atent și să-și noteze pe ciornă două idei principale care să-i ajute și la realizarea textului argumentativ.

Răspundeți cu propriile cuvinte, fără a copia conținut din text!

Se pot pierde câte 1 p la fiecare cerință dacă răspunsurile au greșeli de conținut, exprimare sau de ortografie și punctuație. De asemenea, fiecare răspuns trebuie formulat într-un enunț mai elaborat sau nu, în funcție de cerință, altfel vor pierde un alt punct pe barem. Pentru a răspunde la aceste cerințe pe text, elevii trebuie să înțeleagă conținutul, să răspundă parafrazând autorul și nu să copieze propoziții întregi din text, pentru că cerințele 1, 2, 4 și 5 le cer să utilizeze informațiile din text. Asta presupune să nu reluați (prea mult) din întrebare.
În schimb, la cerința numărul 3 chiar li se cere să transcrie, cu ghilimele, din text, informații, deoarece trebuie să-și justifice răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat.

Respectați limitele de cuvinte!

Citate cu ghilimele se pot da și la cerința 5, dar moderat. Mai ales că această cerință are și un număr minim de cuvinte – 30, care trebuie respectat, și maxim – 50, ceea ce înseamnă trei-cinci rânduri, care poate fi depășit, fără a exagera, însă. Adică cel mult opt rânduri ar fi bine.

Dezvoltați argumentele, neuitând de elementele conectoare!

Subiectul B – textul argumentativ nu este foarte dificil, doar că se pot pierde cele 2 puncte pentru dezvoltarea argumentelor. În general, elevii scriu doar argumentele, fără a le dezvolta, și astfel primesc doar jumătate din punctaj. Ca să evite acest lucru pot scrie o frază care să susțină argumentul și o frază pentru dezvoltarea acestuia. Să nu uite de elementele conectoare care introduc exemplele, fie din text, fie culturale/personale. Altfel, pierd puncte.

Explicați și exemplificați din text!

Subiectul al II-lea, deși nici acesta nu e dificil, nu le prea place elevilor, fiindcă are și un punctaj mai mic – doar 10 puncte. Textul propus este tot la prima vedere. Cel mai adesea li se cere să prezinte rolul notațiilor autorului (didascaliile), dacă textul este din dramaturgie, sau particularitățile unei asemenea creații literare. O altă cerință posibilă este prezentarea perspectivei narative, a două trăsături ale genului epic ori a unei trăsături și a modalității de caracterizare a unui personaj. Cerința cel mai puțin dorită este cea referitoare la un text liric – comentarea acelui fragment. evidenţiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.
Și acest subiect are un număr minim de cuvinte – 50. Pe lângă respectarea acestuia, se pot enunța elementele teoretice (de exemplu, pespectiva narativă obiectivă înseamnă prezentarea acțiunilor din punctul de vedere al unui narator omniscient – focalizare „zero”, viziune „dindărăt”; narațiunea se face la persoana a III-a), care să fie demonstrate apoi pe text, cu citate puse în ghilimele (continuând exemplul dat: verbe și pronume la persoana a III-a).

Nu scrieți tot, ci ceea ce vă cere eseul!

Subiectul III reprezintă eseul de 400 de cuvinte și are un punctaj de 30 puncte, el putând fi, așa cum am scris mai sus, de prezentat tema și viziunea într-un text aparținând unuia dintre doi autori (dacă e poezie) ori dintr-un roman/nuvelă studiate, de un anumit tip și dintr-o anumită epocă (de creație), modalitățile de construcție a unui personaj sau, pentru profilul uman, relația dintre personaje.
La eseu, de obicei, elevii scriu cam tot ce învață, neținând cont de faptul că au de realizat un eseu structurat și că au câteva repere în cerință, de care trebuie să țină cont în realizarea lui. Astfel, conținutul nu este identic dacă este să scrii de ce „Ion” este roman realist sau care sunt tema și viziunea într-un astfel de roman, față de caracterizarea personajului principal. Ponderea informațiilor este, trebuie să fie diferită. De asemenea, nu trebuie să nu uite cele două secvențe/idei poetice clare pentru tema textului ori două secvențe pentru trăsătura de caracter a personajului.
De asemenea, pot pierde până la 6 puncte dacă nu evidențiază foarte bine statutul (moral, social, psihologic etc) al personajului/personajelor, dacă au de realizat modalitățile de construcție a personajului sau, pentru uman, relația dintre două personaje.

Minimum 400 de cuvinte

De asemenea, trebuie să scrie minimum 400 de cuvinte, pentru că altfel vor pierde cele 14 puncte pentru redactarea corectă a eseului. Dacă la ortografie și punctuație nu mai e ceva ce poate fi îndreptat până la examen, de ajutor este doar recomandarea de-a fi atenți și de a încerca să scrie cât mai lizibil, cu alineate.
Și recomandarea finală este de-a citi și reciti cu atenție nu doar textele la prima vedere, ci și cerințele pentru a rezolva subiectele.

BAC 2025. Subiecte și baremele de evaluare și notare

Subiectul pentru filiera teoretică – profilul real; filiera tehnologică și filiera vocaţională – toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)

Baremul pentru filiera teoretică – profilul real; filiera tehnologică și filiera vocaţională – toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)

Subiectul pentru filiera teoretică – profilul umanist; filiera vocațională – profilul pedagogic

Baremul de evaluare și de notare pentru filiera teoretică – profilul umanist; filiera vocațională – profilul pedagogic


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

Back to top button