Asfaltare înainte de deszăpezire, imperativ pentru constructorul DJ 108 Hărman – Sânpetru
Asfaltare înainte de deszăpezire, imperativ pentru constructorul DJ 108 Hărman – Sânpetru
Lucrările de reabilitare a drumului judeţean DJ 108 Hărman – Sânpetru sunt cu graficul depășit, în ciuda faptului că este verificat cu regularitate de conducerea Consiliului Județean, în speță de vicepreşedintele CJ Szenner Zoltan, cel care coordonează activităţile de administrare a reţelei rutiere de interes judeţean.
Startul reabilitării a fost dat de administrația județeană pe 6 martie 2024, odată cu emiterea ordinului de începere a execuţiei lucrărilor, dar proiectul s-a dovedit a fi unul cu probleme. În urma unei şedinţe de lucru desfăşurate vineri, 20 septembrie, luni, 23 septembrie, Szenner Zoltan a fost prezent din nou pe amplasamentul drumului care face legătura între localităţile Hărman şi Sânpetru, un segment rutier foarte important pentru asigurarea mobilităţii locuitorilor din zona adiacentă municipiului Braşov.
„Vineri am avut o ședință la care, pe lângă personalul tehnic din Consiliul Județean, am convocat șeful de șantier și reprezentantul constructorului, dirigintele de șantier și proiectantul. Am cerut să găsim o soluție rapidă la problemele care întârziau execuția lucrărilor și am convenit o soluție care a fost acceptată de toate părțile. De asemenea, am cerut constructorului să se concentreze pe finalizarea tronsoanelor care sunt începute, astfel încât pe cât posibil să se poată turna asfaltul înainte de începerea lucrărilor de deszăpezire”, precizează vicepreşedintele CJ.
Trebuie să aducă mai multe utilaje
Szenner Zoltan a prezentat ce lucrări se vor executa în perioada imediat următoare:
- Pe banda din dreapta pe sensul Hărman – Sânpetru, pe casetele începute se va finaliza încărcarea cu balast de la cota -70 cm până la -30 cm. Astăzi se lucra cu 10 camioane care transportau balastul și un greder, şi două compactoare care îl așterneau și compactau. I-am cerut constructorului să încerce să suplimenteze numărul de utilaje și mai mult, ca să profităm de vremea bună”.
- Mai este un scurt tronson de unde balastul anterior (cel referitor la care am avut discuțiile cu constructorul privitor la calitatea acestuia) urmează să fie excavat până la adâncimea de -70 cm și pus un strat nou până la -30 cm. După compactare, traficul va fi dirijat pe banda aceasta și astfel se va putea desființa unul dintre cele două semafoare, iar balastul va fi lăsat sub trafic.
- Prin dirijarea traficului pe banda din dreapta vor putea începe excavarea și la banda din stânga din intravilanul Hărman. Pe acest tronson, banda din dreapta ne-a ridicat foarte multe probleme – țevi de apă și canalizare, cabluri de curent și conducte de gaz, pe toate le-am găsit acolo, doar că nu unde ar fi trebuit să fie. Sper ca pe banda din stânga să fie mai simplu și lucrurile să meargă mai repede.
- După ce va fi gata și banda din stânga din intravilanul Hărman, se vor face măsurătorile de capacitate portantă pe banda din dreapta, care va sta sub trafic până atunci și, cu condiția ca valorile obținute să fie corespunzătoare, se va putea așterne și stratul de piatră spartă, după care deja se va putea turna asfaltul.
- În paralel, în extravilan se lucrează la relocarea cablurilor electrice aeriene, iar în intravilanul Sânpetru, la execuția canalizării pluviale.
Birocrația ia mai mult timp decât șantierul în sine
Vicepreşedintele CJ mai spune că „în anul acesta care a trecut de când am preluat Direcția de drumuri județene din cadrul Consiliului Județean, m-am convins că în general ia mai mult timp pregătirea documentațiilor până la stadiul de a încheia contractul de execuție, decât perioada de execuție efectivă a lucrărilor, iar în cadrul procesului de execuție a lucrărilor, de obicei dificultățile cele mai mari sunt legate de depășirea obstacolelor birocratice în urma situațiilor neprevăzute, a modificărilor de proiect și de lucrările suplimentare. Iar legislația stufoasă nu ajută și probleme au fost din plin la DJ 108. Spre comparație, pe drumul DJ 106B Vulcan-Holbav unde deocamdată se lucrează doar pe extravilan și nu am întâlnit probleme similare, se poate vedea că, așa cum scris într-o postare anterioară, s-a avansat într-un ritm foarte bun. Pe cât posibil, soluțiile la aceste probleme trebuie găsite de comun acord, pentru că, spre deosebire de mediul privat de unde vin eu, rezilierea contractului este o soluție extremă, care produce prejudicii ambelor părți. O nouă procedură de achiziție durează foarte mult, iar rezilierea unui contract va bloca execuția lucrărilor pentru o perioadă chiar și de un an, asta dacă nu se ajunge la proces.(…)”.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.