Expres

Probleme în reabilitarea drumului județean DJ108 Hărman – Sânpetru

Probleme în reabilitarea drumului județean DJ108 Hărman – Sânpetru

Lucrările de modernizare a drumului județean DJ108 Hărman – Sânpetru au început în această primăvară, dar graficul nu au putut fi respectat, în principal, pentru că situația din teren nu corespunde cu ceea ce este în proiectul tehnic, deși avea toate avizele, a explicat vicepreşedintele CJ Braşov Szenner Zoltan, cel care are în responsabilităţi administrarea infrastructurii rutiere de interes judeţean.
Astfel, în intravilanul localității Sânpetru lucrările au început cu execuţia canalizării pluviale şi, în primă fază, au fost făcute câteva şanţuri transversale.
„Am găsit multe conducte, ţevi şi cabluri a căror poziţie nu corespundea cu ce era în proiect. Ca urmare a trebuit schimbată soluţia tehnică pentru canalizare pluvială pentru că nu putea fi executată, din cauza conductelor de dimensiuni mari, aflate pe teren. Pe partea de canalizare pluvială executantul avansează greu şi din cauză că trebuie să sape la adâncime mare, uneori e problemă şi cu debitul de apă freatică şi este nevoie de consolidarea malurilor. De asemenea, nu se poate lucra pe lungimi mai mari de şanţ deodată”, a detaliat vicepreședintele CJ Braşov.
Pe tronsonul dinspre Hărman, când au început lucrările, a apărut altă surpriză. „Conform proiectului, la o adâncime de -0,7 m ar fi trebuit să găsim un teren de fundare corespunzător, dar la adâncimea aceasta am găsit doar pământ vegetal, total necorespunzător. Iarăși modificare de soluție, iarăși costuri suplimentare! A trebuit să coborâm cu stratul de fundare până la adâncimea de -1,3, -1,4 m. Ca să nu vorbim de faptul că datorită adâncimii mari până la care trebuie săpat, ne intersectăm chiar și cu conductele de apă care sunt îngropate la -1 m”.
Ultimele probleme, însă, au fost de altă natură. Înainte de a le explica, Szenner Zoltan a făcut câteva considerații: „Știu din experiența de pe șantiere că la noi foarte multe lucrări se urmăresc doar „pe hârtie”. De multe ori reprezentanții beneficiarilor nu au capacitatea să urmărească lucrarea, diriginții de șantier nu merg destul de des pe teren, verifică să existe documentele de calitate pentru materiale, procesele-verbale pentru fazele determinante etc. și dacă acestea sunt în regulă, se face recepția și totul ar trebui să fie bine. Dar nu întotdeauna este. Este plină țara de drumuri care pe hârtie au fost în regulă, dar în realitate nu sunt și aș putea să vă dau foarte multe exemple. Acesta este motivul pentru care la lucrările de reparații și reabilitări de drumuri eu am încercat să merg cât mai mult pe teren, iar efectul verificărilor regulate s-a văzut. Nu am obiceiul să închid ochii sau să întorc capul într-o parte atunci când constat că este o problemă, chiar dacă asta îmi cauzează neplăceri și nu o să o fac nici aici”.

Analize și expertize pentru balast

În cazul proiectului prezentat, el a menţionat că în 21 mai a luat probe din balastul folosit, pentru a le transmite unui laborator pentru analize. „Existau documentele de calitate emise de balastieră pentru balastul livrat, dar vizual părea să conţină prea multă argilă şi am vrut să verificăm, iar pentru siguranţă Consiliul Judeţean a angajat şi un expert care să facă un raport tehnic pe baza mostrelor de balast. Constructorul a luat şi el mostre. Din analizele noastre a reieşit că anumiţi parametri ai balastului nu sunt corespunzători. Din analizele constructorului părea că sunt în regulă. Au fost necesare mai multe rânduri de analize și am ajuns să verificăm toți parametrii care contează: conținutul de particule fine, procentul de nisip, coeficientul de rezistență la sfărâmare, sensibilitate la îngheț-dezgheț etc. care au durat destul de mult. Documentaţia tehnică ar fi trebuit să conţină condiţiile tehnice de calitate ale materialelor, astfel încât să putem clarifica, pe baza rezultatelor analizelor de laborator, dacă balastul este sau nu este corespunzător. Expertul nostru a constatat că respectiva documentaţie este neaplicabilă. Contractul încheiat în 2021 a fost pentru proiectare şi execuţie astfel încât era în sarcina asocierii dintre constructor şi proiectant să realizeze o documentaţie corespunzătoare”, a menționat vicepreședintele CJ Brașov.
El a precizat că, finalmente, constructorul, SC Valdek Impex SRL, a dovedit că este de bună credinţă şi a fost de acord realizeze lucrările la fundaţie, dar şi să caute şi alţi furnizori de balast.
„Știu că lucrările care decurg produc neplăceri tuturor celor care circulă pe acolo și ne cerem scuze pentru acestea. Îmi doresc foarte mult să avansăm cât mai repede, dar nu și dacă acest lucru s-ar face în dauna calității lucrărilor”, a încheiat Szenner Zoltan.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button