Capodoperă a baletului alb, pe scena Operei Brașov
Capodoperă a baletului alb, pe scena Operei Brașov
Sâmbătă, 16 martie 2024, de la ora 18.30, în Sala Operei, este programat spectacolul de balet „Giselle”, pe muzică de Adolphe Adam, o capodoperă a genului. Unul dintre cele mai des interpretate balete clasice din lume și, de asemenea, unul dintre cele mai provocatoare din punctul de vedere al dansului.
Libretul coregrafic a fost creat de Théophile Gautier şi Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges, inspirat de o poveste slavă redată de Heinrich Heine, în volumul „Despre Germania”, dar și de un poem al lui Victor Hugo, intitulat „Fantome”, din culegerea „Orientalii”. Premiera absolută a avut loc la Theatre de L’Academie Royale de Musique din Paris, în 1841, bucurându-se de un succes deosebit, atât artistic, cât și comercial. S-a jucat, ulterior, în întreaga Europă, Rusia și Statele Unite ale Americii. Coregrafia tradițională, care a ajuns până în zilele noastre, derivă, în primul rând, din punerile în scenă ale lui Marius Petipa, de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, pentru Baletul Imperial din Sankt Petersburg.
„Giselle” aparține stilului supranumit „baletul alb” și îmbină, în mod armonios, dansul, muzica și pantomima. Baletul are un subiect pur romantic, înfățișând-o pe Giselle, o femeie simplă, îndrăgostită de Prințul Albert, cel care îi va înșela așteptările. Cu inima frântă, ea moare. Vilis, un fel de iele reprezentate de fantasmele femeilor necăsătorite care au murit după ce au fost trădate de iubiții lor, conduse de regina Myrtha, vor veni la mormântul lui Giselle și o vor chema pentru un ultim dans împreună cu iubitul ei. El reușește, datorită forței dragostei lui Giselle, să supraviețuiască acestui vârtej amețitor. Scăpându-l de vilis, Giselle se salvează și ea însăși de a deveni una dintre ele. Acest tablou este unul fantastic, atât prin puterea dansului, cât și prin imaginea pe care o creează: ielele ocupă întreaga scenă prin mișcări dramatice și sincronizate, făcute, parcă, fără nici un efort, plutind în rochiile lor lungi de tul și cu chipurile împietrite și creând o atmosferă eterică.
În rolul principal feminin, Giselle (o tânără ţărancă), o veți putea urmări pe invitata Operei Brașov, solista de balet Ada Gonzáles. Alături de ea, întruchipându-l pe Prinţul Albert, va fi solistul de balet Robert Enache (invitat). Împreună cu ei: Hans (tânăr ţăran) – Claudiu Dane (debut), Myrtha (regina ielelor) – Rin Okuno (invitată), Pas de deux (Actul I) – Ayaka Nahai (invitată), Kenichi Murata (invitat), Ministre (Actul II) – Melania Condoiu, Ariana Marcu, Ducele (tatăl lui Albert) – Ioan-Dorin Coșeriu, Bathilde (logodnica lui Albert) – Anca Branea (invitată), Bertha (mama lui Giselle) – Cristina Rotundu și Wielfried (scutierul lui Albert) – Dorin Mirea. Își dă concursul Ansamblul de Balet al Operei Brașov. Participă, de asemenea, membrii Corului Operei Braşov: Șerban Lupei (debut), Dorian Gheorghiu, Dorin Iuga, Bogdan Mirică. Coregrafia, după varianta clasică, poartă semnătura lui Ioan-Dorin Coșeriu. Asistent coregrafie: Iulia Coșeriu. Scenografia: Rodica Garștea. Regie scenă: Cristina Roșu.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.