BRAŞOV. Iar a picat sistemul cardului de sănătate!
Deşi se anunţa a fi unul dintre cele mai importante proiecte din ultimii ani, cardul de sănătate, acceptat cu reticenţă de medici, în special de cei de familie, le dă bătăi de cap tot mai mari celor din sistem. Săptămâna trecută, sistemul a funcţionat doar câteva ore, joi, vineri a fost extrem de greu de lucrat cu el, spre disperarea doctorilor şi a pacienţilor, iar azi, din nou a picat.
De mai bine de o lună, cardul de sănătate îi duce în pragul disperării pe medicii de familie, cei care nu au fost de acord de la bun început cu acest instrument electronic. Bănuiau încă de atunci că sistemul informatic nu va funcţiona în parametri normali, îngreunându-le, astfel, activitatea de zi cu zi. Însă dacă la început cei mai vocali cu privire la disfuncţionalităţile din sistem au fost medicii de familie, rând pe rând, doctorii din spital şi farmaciştii li s-au alăturat în acest protest continuu faţă de nefuncţionarea platformei informatice a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Chiar dacă admit că sistemul informatic e plin de „bube”, autorităţile sunt încă în stadiul de negociere a contractului de mentenanţă pentru cardul de sănătate. Între timp, de pierdut au, înainte de toate, pacienţii, iar medicii afirmă că au pierdut şirul zilelor în care sistemele informatice nu funcţionează. „Tinde să devină aceasta normalitatea”, explică doctorul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).
„O să ne ducem cu toţii la psihiatrie!”
Săptămâna trecută, de pildă, cardul de sănătate a funcţionat doar joi, însă strict pentru câteva ore. De luni până miercuri, sistemul a fost blocat, unii pacienţi beneficiind de servicii medicale offline. Vineri, sistemul a dat erori. Din nou, spre disperarea medicilor de familie, care susţin că asiguraţilor le este încălcat dreptul la servicii. „În continuare nu putem valida serviciile efectuate, nu putem elibera reţete în sistem offline, nu putem face raportarea serviciilor pentru luna octombrie şi nu putem elibera decontul serviciilor efectuate. Ne pierdem nopţile încercând să validăm munca de peste zi şi să urcăm în sistem reţetele eliberate offline”, a explicat medicul de familie Rodica Tănăsescu.
„Astăzi din nou nu a mers sistemul. O să ne ducem cu toţii la psihiatrie!”, ne-a spus exasperat un medic din Braşov. „Când vin cei mai mulţi oameni, atunci nu merge sistemul. Mai ales vinerea merge foarte prost. Efectiv suntem sătui de aceste probleme care nu se rezolvă. Nu au de suferit doar pacienţii, avem şi noi de suferit”, a completat. În lipsa unui contract cu o firmă care să asigure mentenanţa, autorităţile se bazează pe IT-iştii Casei de Asigurări de Sănătate care să resusciteze sistemul informatic, „o mână de oameni”, cum spun oficialii. Nefuncţionarea platformei informatice a generat „un stres de neimaginat oricărui medic obligat să o folosească”, spun şi medicii care lucrează în spitale. Ei spun că se trezesc adeseori că ţin „captivi” pacienţii la externare, că nu pot valida serviciile acordate.
Nimeni nu se mai ocupă de mentenanţă
În ceea ce priveşte mentenanţa softului care gestionează cardul de sănătate, ea nu este asigurată în acest moment de nici o companie, după ce Novensys, firma care câştigase contractul, a intrat în insolvenţă. Şi, cu toate că încă de anul trecut a fost demarată o licitaţie pentru achiziţia de servicii de Help-desk, mentenanţă şi suport tehnic, nici o companie nu a trimis oferte. Anul acesta, în schimb, trei companii au făcut oferte, între acestea numărându-se şi HP, printre subcontractanţi aflându-se şi compania Siveco. Reamintim că HP a fost pusă sub acuzare de DNA pentru complicitate la abuz în serviciu. Celelalte două oferte au fost depuse de IT Capital Management şi de Teamnet International.
Citiţi şi:
„Incident informatic” apărut la ţanc
Sistemul cardului de sănătate a devenit funcțional!
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.