RAT BRAŞOV nu va avea concurenţă la transportul public în comun pe Zona Metropolitană
Mâine va fi semnat contractul de achiziţie a celor 105 autobuze noi, marca Menarinibus (Italia), model Citymood, care vor circula începând de anul viitor pe mai multe rute din Zona Metropolitană.
Noile mijloace de transport în comun, ce vor intra din luna noiembrie a acestui an în exploatarea RATBV SA, vor fi asamblate de firma Karsan (Turcia), iar achiziţia va fi realizată cu sprijinul Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvolare (BERD).
Astăzi, la Primăria Brașov, a avut loc prima ședință de lucru cu toți primarii ale căror localități fac parte din Asociația Metropolitană de Dezvoltare Durabilă a Transportului Public (AMDDTP) Brașov, ședință care s-a desfășurat în prezența consultanților BERD și a operatorului de transport RATBV SA, care va deveni, din 1 iulie 2019, singurul operator de transport regional din Zona Metropolitană.
Consultările fac parte din asistența acordată de BERD în cadrul contractului de împrumut pentru achiziția de către RATBV SA a celor 105 autobuze noi, contract care va fi semnat mâine.
Scopul asistenței este întocmirea unui plan de transport coerent la nivelul zonei metropolitane, care să stabilească cele mai bune rute, cele mai bune metode și cele mai avantajoase tarife pentru transportul public de călători la nivelul Zonei Metropolitane Brașov, în contextul în care implementarea efectivă a acestui plan – și transformarea RATBV în operator efectiv de transport în Zona Metropolitană – va intra în vigoare de la 1 iulie 2019.
Cinci coridoare
Specialiștii au stabilit cinci coridoare ale transportului metropolitan care urmează legăturile cu principalele localități, pe drumuri naționale sau județene, toate legate de Brașov.
În cadrul fiecărui coridor vor putea exista mai multe linii (nu este obligatoriu ca o linie să facă tot traseul, dar este necesară acoperirea întregului coridor, adică un călător trebuie să aibă posibilitatea să schimbe liniile pentru a ajunge la capătul coridorului): coridorul 100 (Predeal Săcele), coridorul 200 (Râșnov – Cristian), coridorul 300 (Vulcan-Cristian-Ghimbav-Codlea), coridorul 400 (Hălchiu – Feldioara – Bod – Sânpetru – Hărman), coridorul 500 (Prejmer – Cărpiniș – Târlungeni și probabil Săcele).
Una dintre condițiile esențiale în această activitate integrată este ca fiecare dintre primăriile implicate să suporte partea sa de subvenție de transport din planul metropolitan. Atât reprezentanții AMDDTP, cât și cei ai Municipiului Brașov și RATBV SA au subliniat faptul că rețeau integrată nu va funcționa pe cheltuiala exclusivă a Municipiului Brașov. Pe de altă parte, fiecare localitate își va putea dezvolta propria rețea de transport în interiorul localității, după ce rețeaua principală va fi pusă la punct.
„În cadrul finanțării privind achiziția de autobuze mai puțin poluante acordat de Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare către compania de transport public din Brașov există și o parte referitoare la asistență tehnică. Primul este de natură juridică și înseamnă pregătirea, împreună cu specialiștii din primărie, a contractului de servicii publice, contract care trebuie avizat atât de implementatorul de servicii, cât și de Consiliul Concurenței. Al doilea aspect este cel tehnic, care ține de realizarea planului de transport pentru Zona Metropolitană, actualizat pornind de la Planul de Mobilitate Urbană efectuat în 2015, la care se vor adăuga date actualizate referitoare la Brașov, dar și datele fiecărei localități din Zona Metropolitană care se alătură municipiului Brașov în concesionarea serviciului public de transport. Am avut ieri o vizită de lucru în mai multe zone, am vizitat inclusiv parcurile industriale sau centrele comerciale mari, am văzut și cum se desfășoară astăzi, într-un regim neintegrat, acest transport la nivelul diferitelor localități și este clară nevoia de integrare, de eficientizare și acces la material rulant nou și mai puțin poluant. Acest lucru care poate fi realizat la nivelul unei comunități lărgite. Credem că o abordare eficientă, modernă și pe termen lung necesită realizarea acestui plan comun, a unei strategii de dezvoltare care să aibă în vedere atât necesitășțile prezente, cât și modul în care se dezvoltă în viitor Zona Metropolitană, iar localitățile să țină seama de acest plan în dezvoltarea lor ulterioară”, a declarat Andrei Benghea Mălăieș, director Serviciu Consultanță Sector Public, Ernst& Young România, în cadrul contractului de asistență tehnică cu BERD.
Începe actualizarea datelor
„Începând cu această întâlnire, la care au fost prezenți toți primarii din Zona Metropolitană, împreună cu toți colegii de la BERD, vom începe să actualizăm toate datele de trafic referitoare la transportul public și să parcurgem toate etapele pentru a avea cele mai bune scenarii de trafic pe toate cele cinci zone definite în momentul de față, pentru a acoperi toate nevoile de transport în zona metropolitană. Sunt vizate 17 localități, cele care fac parte din Asociația Metropolitană de Dezvoltare Durabilă a Transportului Public (AMDDTP) Brașov. Împreună cu colegii de la BERD avem trei obiective: în primul rând definirea necesităților de transport – atât cel funcțional, în interiorul localităților și între localități, cât și cel la și dinspre locul de muncă pentru zonele industriale, și cel turistic. Este o agendă încărcată, înseamnă întâlniri periodice cu fiecare consiliu local din Zona Metropolitană, cu reprezentanții BERD, cu reprezentanții și experții pe transport, și cu utilizarea tuturor resurselor pe care le avem la dispoziție pentru a asigura, începând cu 1 ianuarie 2019 intrarea în vigoare a contractului de servicii publice cu Municipiul Brașov, și începând cu 1 iulie 2019 implementarea sistemului de transport la nivelul Zonei Metropolitane Brașov”, a precizat Aurelian Danu, director executiv AMDDTP.
„În acest moment facem toate eforturile pentru a pune la dispoziție, în primul rând cetățenilor municipiului Brașov, și ulterior celor din zona metropolitană, cele mai bune servicii de transport. În prezent suntem în curs să achiziționăm noi autobuze, Primăria Brașov face la rândul său demersuri pentru accesarea de fonduri europene pentru noi mijloace de transport, iar de anul trecut, din luna octombrie, până acum, s-au angajat 53 de noi șoferi și procesul continuă. Exigențele în Municipiul Brașov sunt mai mari decât în zona metropolitană la acest moment. Trebuie să facem eforturi și acum pentru a-i mulțumi pe călători, dar vă asigur că facem foarte des analize ale situației și ale solicitărilor cetățenilor, și s-au introdus noi trasee, s-au îmbunătățit de la începutul anului multe dintre rutele noastre, și facem în continuare eforturi pentru a fi pregătiți mult mai bine decât am făcut-o în trecut”, a completat Ovidiu Bucurei, director RATBV.
Din AMDDTP fac parte municipiile Brașov, Săcele și Codlea, orașele Ghimbav, Predeal, Râșnov și Zărnești, comunele Bod, Budila, Cristian, Crizbav, Feldioara, Hălchiu, Hărman, Prejmer, Sânpetru, Tărlungeni și Vulcan.
Situaţia actuală la RATBV
În prezent, RATBV SA are 321 de șoferi angajați (din octombrie anul trecut s-au angajat 53 și angajările continuă), iar parcul auto (destul de îmbătrânit și învechit) este de 210 mașini, dintre care sunt scoase în trafic o medie de 140.
Alte 61 de vehicule de transport sunt incluse în proiecte pe care Primăria Brașov intenționează să le depună spre finanțare pe fonduri europene nerambursabile, care vizează soluții ecologice de transport.
Exclusiv pentru Zona Metropolitană, ar fi necesare, potrivit estimării inițiale a RATBV, 70 de autobuze și circa 130 de șoferi.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.