Ce conțin măsurile din pachetele 2 și 3 de reformă ale Guvernului Bolojan

Ce conțin măsurile din pachetele 2 și 3 de reformă ale Guvernului Bolojan.
Economica.net le-a publicat după ce a obșinut drafturile. Așadar…
Ce conțin măsurile din pachetele 2 și 3 de reformă ale Guvernului Bolojan
Pachetul 2 de reformă
Pilon 1 – Resursa Umană
Revizuire indemnizații CA-uri autorități: ANCOM, ASF, Curtea de Conturi, Consiliul Concurenței; Eliminarea cumulului pensiilor cu salariul în cadrul instituțiilor și autorităților publice; Restructurarea Administrația Națională Apele Române.
Pilon 2 – Simplificare/Debirocratizare
Simplificare proceduri inregistrare SRL – firma într-o zi (intersectare cu digitalizare).
Pilon 3 Digitalizare
Departament digitalizare în subordinea prim-ministrului pentru corelarea tuturor măsurilor de digitalizare. Din septembrie, catalogul digital electronic la nivel național.
Pilon 4 Eficientizare autorități publice/companii de stat
Limitarea salarizării – intersectare cu resursa umană; Restrângere CA-uri/Comisii de supraveghere/Consilii consultative; Reorganizarea structurilor funcționale din componența DSU, IGSU și IGAv, în vederea reducerii funcțiilor de conducere, optimizarea proceselor de comandă și suport în vederea asigurării unui lanț decizional suplu; Analiză companii de stat cu potențial de restructurare – Energie, Transporturi, industria de apărare.
Pilon 5 Imaginea României (nu este trecută însă nicio măsură)
Pilon 6 Reforma administrativ-teritoarială
Desființarea funcției de viceprimar la autoritățile administrației publice locale cu o populație mai mică de 1.500 de locuitori – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026; Transferarea rețelelor de utilități publice neautorizate către operatorii regionali autorizați; Stabilire scheme de personal maximale; Revizuirea funcționării Poliției Locale (inclusiv prin plafonare dispozitive), în colaborare cu M.A.I.; Creșterea/stimularea capacității de încasare a impozitelor (inclusiv prin creșterea alocărilor bugetare drept consecință); Comasare direcții/servicii furnizate de localități mici; Comasare structuri subordonate IGSU, DSU, IGAv în structuri teritoriale.
Pilon 7 Eficientizare fiscală
ANAF, Antifraudă, VAMA – decizie pentru plasare în afara algoritmului politic și demarat procesul de reorganizare și crearea indicatorilor de performanță – decizie de depolitizare funcții de conducere si examen național; Înăsprirea regimului insolvenței, evitarea insolvențelor în cascadă, înăsprirea legislației privind executarea silită, criminalizarea evaziunii fiscale și a evaziunii organizate; Demarat analiza pentru reorganizarea ANAF, în vederea comasării direcțiilor redundante; Implementarea unui sistem de scoring fiscal pozitiv, care să permită tratament diferențiat pentru contribuabili în funcție de istoricul lor de conformare și contribuție.
Noul pachet va fi publicat oficial luna aceasta.
Ce conțin măsurile din pachetele 2 și 3 de reformă ale Guvernului Bolojan
Pachetul 3 de reformă
Pilon 1 – Resursa Umană
Analiză a schemelor de personal din toată administrația publică (inclusiv locuri vacante) și reorganizare, stabilire scheme maximale. Reformă pensii speciale (focus: magistrați) – cuantum, vârstă; Dezvoltarea unui sistem de evaluare a funcționarilor, mai simplu și direct legat de indicatorii de performanță ai managementului, respectiv cu impact direct în relația de muncă cu instituția; Regândirea sistemului de facilități pentru angajați pentru a permite mobilitatea forței de muncă în țară și integrarea tinerilor pe piața muncii. Sprijin pentru transport, cazare, integrare tineri și reveniți; Dezvoltarea unui sistem mai simplu și mai eficient de evaluare periodică a indicatorilor de performanță pentru conducerile instituțiilor.
Pilon 2 – Simplificare/Debirocratizare
Simplificare recunoaștere diplome și calificări; Regândire portal ANAF – intersectare cu digitalizare.
Pilon 3 Digitalizare
Sistem de monitorizare centrală si rating a gradului de digitalizare din fiecare instituție + afișare publică; Dezvoltarea instrumentelor digitale interoperabile de colectare a datelor, consultare publică, transparentizare; Crearea unui sistem național de indicatori clari de progres pentru urmărirea evoluției obiectivelor (MEDAT); Finalizare Digitalizare ANAF; Extinderea serviciilor electronice oferite cetățenilor de către MAI, printr-un portal unic integrat pentru pașapoarte, permise, cărți de identitate și certificate de cazier.
Pilon 4 Eficientizare autorități publice/companii de stat
Automatizarea proceselor interne din administrația publică prin RPA (Robotic Process Automation) și AI; Comasare instituții/servicii/structuri din cadrul UAT mici și foarte mici; Corporatizarea regiilor autonome; Listare pachete minoritare companii performante (domeniu energie, CEC, CN Aeroporturi București, Romgaz).
Pilon 5 Imaginea României
Continuarea operaționalizării Organizațiilor de Management al Destinației (OMD); Creare parteneriate pentru inovație prin integrarea României în ecosistemele tehnologice americane (în domenii precum producția de semiconductori, computerizare avansata, automatizare, securitatea sistemelor, inteligenta artificiala etc.); Sustinerea dezvoltarii domeniilor schiabile care să absoarbă impactul economic în zonele aflate în tranziție energetică; Susținerea investițiilor în turismul balnear pentru valorificarea resurselor naturale ale României.
Pilon 6 Reforma administrativ-teritorială
Elaborarea unui cadru normativ pentru realizarea Inventarului Național al Investițiilor necesare pentru dezvoltarea integrată locală, zonală, gestionat de un departament al reformei administrației publice locale coordonat la nivelul Cancelariei Prim-ministrului sau Secretariatul General al Guvernului; Eficientizarea prin corelarea anuală a numărului de personal la UAT-uri, cu numărul persoanelor domiciliate pe raza UAT-ului inclusiv consiliile județene (OUG 63/2010) – adoptare în anul 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026; Adoptarea CATUC; Crearea unor structuri de suport (juridic, financiar economic, achiziții publice, managementul resurselor umane, IT) la nivelul ministerelor/ordonatori de credite pentru instituțiile subordonate și UAT-uri cu capacitate mai mare pentru UAT-urile mai mici; Reorganizarea și restructurarea sau lichidarea întreprinderilor publice care înregistrează pierderi 3 ani la rând și care nu prestează un serviciu de utilitate publică, cum ar fi transport, termoficare.
Pilon 7 Eficientizare fiscală
Registru public al programelor de finanțare (intersectare cu digitalizare, debirocratizare); Centru național de răspuns pentru fiscalitate care să asigure tratament unitar la solicitări de clarificare; Creșterea capacității de încasare a impozitelor locale; Crearea de pârghii legale pentru reținerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu-și plătesc impozitele; Măsuri de combatere evaziune targhetate prioritate pe: domeniul petrolier, importul de legume și fructe, importuri în relația cu Asia (Portul Constanța, Vămi); industria de servicii; Trasabilitate financiară pentru platforme online și curierat și publicarea identității comercianților online & înregistrare fiscală obligatorie.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

