Politic

Brașovul a devenit în ultimii trei ani unul dintre campionii la atragerea de fonduri europene nerambursabile

Brașovul a devenit unul dintre campionii naționali în ceea ce privește atragerea de fonduri europene nerambursabile. 900 milioane de lei din bugetul anual al Brașovului pentru anul 2024 vin din fonduri nerambursabile. Practic, Brașovul se dezvoltă accelerat cu ajutorul acestor finanțări nerambursabile. 

Comparativ cu perioada 2014 – 2020, în care au fost atrași 804 milioane de lei, proiectele pe fonduri europene contractate de actuala administrație brașoveană însumează deja o valoare de 2 miliarde de lei și dau o notă foarte bună aparatului executiv aflat în subordinea primarului Coliban.

| MyTex.ro
Brașovul a devenit în ultimii trei ani unul dintre campionii la atragerea de fonduri europene nerambursabile 30

Prin accesarea tuturor tipurilor de fonduri europene puse la dispoziția municipiilor din România, administrația USR a Brașovului a realizat proiecte menite să crească calitatea vieții în orașul nostru. Deși n-am ajuns încă acolo unde ne-am dori cu toții, în acești trei ani de mandat ai primarului Coliban s-au pus bazele Brașovului de mâine: un oraș care-și prețuiește trecutul și conservă patrimoniul cultural-istoric și cadrul natural din jurul centrului istoric, dar în același timp, devine modern, sustenabil și prietenos cu locuitorii săi, orientat către viitor. 

Terminal transport urban la Gara Brașov

Cel mai mare terminal RAT din Brașov se apropie de finalizare. Lucrările la terminalul RAT de la gară au ajuns la ultimele etape: finisaje la clădirea terminalului și montarea elementelor pentru închiderea copertinei. Constructorul spune că va încheia la 31 decembrie anul acesta, cu câteva luni înainte de termenul contractual. 

| MyTex.ro
Brașovul a devenit în ultimii trei ani unul dintre campionii la atragerea de fonduri europene nerambursabile 31

Sunt toate șansele ca până la sfârșitul anului să avem nu doar cel mai mare terminal RAT, ci și cel mai modern și mai “verde” pe care îl are Brașovul. Pe acoperișul autogării vom avea gazon, iar copertina peroanelor va fi prevăzută cu panouri fotovoltaice. Totodată, terminalul va însemna nu doar o zonă de peroane asfaltate, ci vor fi amenajate și spații verzi cu gazon, pe care se vor regăsi 70 de arbori și 20 de arbuști decorativi. 

Obiectivele proiectului sunt creșterea numărului de pasageri care folosesc transportul în comun, reducerea utilizării transportului privat cu autoturisme în interiorul orașului și reducerea emisiilor de CO2. 

Valoarea totală a proiectului este 14.345.209,68 lei din care 12.148.435,64, lei valoare eligibilă nerambursabilă din FEDR (85%), 1.857.996,02 lei valoare eligibilă nerambursabilă din bugetul național (15%) și 285.845,56 lei cofinanțare eligibilă a beneficiarului (2%).

Finanțarea sumelor neeligibile necesare implementării proiectului va fi asigurată din bugetul local al Municipiului Brașov.

Construire park&ride la Bartolomeu

Construcția primului park&ride a început la Bartolomeu și va fi realizat în 12 luni.

Este prima parcare de acest tip și este foarte importantă din perspectiva mobilității în orașul nostru. 

Brașovul este unul dintre cele mai vizitate orașe din România. De asemenea, Brașovul este un oraș magnet pentru mii de navetiști care lucrează în orașul nostru. Astfel de parcări sunt importante atât pentru turiști, cât și pentru navetiști. 

| MyTex.ro
Brașovul a devenit în ultimii trei ani unul dintre campionii la atragerea de fonduri europene nerambursabile 32

Primăria Brașov are în plan construirea de parcări de tipul park&ride și la ieșirile din municipiu către București, Bacău și Târgu Mureș.

Parcarea park&ride de la Bartolomeu va fi construită în proximitatea viitoarei săli polivalente și a terminalului RAT. Va dispune de peste 700 de locuri de parcare și locuri speciale pentru încărcarea mașinilor electrice. Valoarea totală a proiectului este de 139.917.591,05 lei.

Parc fotovoltaic

Școlile, grădinițele și iluminatul stradal din oraș vor folosi energia produsă de municipalitate.

“90% din energia electrică necesară clădirilor şi serviciilor publice din oraş va fi asigurată de propriul parc. Şcolile, grădiniţele, creşele, instituţiile de cultură, iluminatul stradal şi chiar producerea zăpezii artificiale din Poiana Braşov vor putea folosi curent produs de noi. În mai puţin de 10 ani, Braşovul va reduce emisiile de dioxid de carbon cu 55% şi va atinge neutralitatea climatică până în 2050”, spune primarul Allen Coliban.

| MyTex.ro
Brașovul a devenit în ultimii trei ani unul dintre campionii la atragerea de fonduri europene nerambursabile 33

Primăria municipiului Brașov a obținut 40 de milioane de lei pentru construirea unui parc fotovoltaic. Conform proiectului, Primăria Braşov va investi aproape 108,5 milioane lei, din care 40,5 milioane lei reprezintă finanţarea europeană accesată prin POIM, pentru realizarea unui parc fotovoltaic de 20 MW. Vor fi instalate 30.770 de panouri pe o suprafaţă de 35 de hectare situată în Stupini.

Constuire de locuințe nZEB plus pentru tineri

Primăria Braşov a obţinut o finanţare nerambursabilă pentru construirea unor locuinţe destinate pentru tinerii ale căror venituri nu le permit accesul la o locuință în proprietate sau închirierea unei locuințe, în condițiile pieței.

Suma alocată prin PNRR pentru construirea de locuinţe este de aproape 800 de euro/metru pătrat (794 euro/m.p.), diferenţa fiind acoperită din bugetul local.

Locuinţele nZEB Plus (nearly Zero Energy Buildings) sunt clădiri al căror consum de energie este aproape egal cu zero şi care produc o mare parte din energie din surse regenerabile. Proiectul tip al Ministerului Dezvoltării prevede că fiecare apartament va avea un living, un dormitor, bucătărie, baie, cămară şi hol. Obiectivul proiectului este de a îmbunătăţi condiţiile de locuire pentru tinerii care provin din comunităţi şi grupuri vulnerabile şi a-i susţine în integrarea lor socială şi economică.

| MyTex.ro
Brașovul a devenit în ultimii trei ani unul dintre campionii la atragerea de fonduri europene nerambursabile 34

Acest proiect va schimba în bine viețile multor familii de tineri brașoveni și reprezintă un demers de normalitate pentru orice oraș cu administrație responsabilă.  

Valoarea totală a proiectului este 25.186.585,48 lei cu TVA, din care 21.165.197,88 lei este valoarea eligibilă din PNRR, iar 4.021.387,60 lei este valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile din PNRR. Finanțarea sumelor neeligibile necesare implementării proiectului, va fi asigurată din bugetul local al Municipiului Brașov.

Achiziții mijloace de transport nepoluante

Primăria Brașov a continuat înnoirea parcului auto de la RATBV prin achiziții de autobuze electrice. 

Administrația Coliban a depus trei proiecte în PNRR și a obținut fondurile pentru achiziția a 55 autobuze nepoluante de 10 metri lungime și 12 autobuze electrice cu lungimea de aproximativ 18 metri însoțite de 67 stații de încărcare lentă și 22 stații de încărcare rapidă. Valoarea totală a acestor proiecte este de 147.62 milioane de lei.

Obiectivul acestor proiecte îl reprezintă reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin utilizarea în cadrul serviciului de transport public din Municipiul Brașov a unor vehicule prietenoase cu mediul. 

În prezent, Brașovul are cea mai mare flotă de autobuze nepoluante din România. 

Achiziția de insule ecologice digitalizate pentru colectarea deșeurilor

Toate platformele pentru deșeuri din Brașov vor avea sisteme de colectare selectivă.

Administrația USR a Brașovului a obținut finanțarea nerambursabilă pentru implementarea a 368 de ecoinsule digitalizate pentru colectarea deșeurilor în cadrul a două proiecte depuse prin PNRR. Valoarea însumată a fondurilor obținute este de 39.62 de milioane de lei.

„Obiectivul Brașovului este să devină cel mai prietenos oraș cu mediu din România, o adevărată capitală verde, iar o componentă importantă pentru acest obiectiv este un management sustenabil al deșeurilor. Odată cu acest anunț, colectarea deșeurilor de la brașovenii care locuiesc la blocuri trece la un alt nivel, acela al normalității, în care atunci când îi soliciți cetățeanului să colecteze selectiv, îi oferi și infrastructura necesară. Odată cu obținerea acestei finanțări nu doar că vom ajunge la performanța de a dota toate platformele de depozitare a deșeurilor din cartiere cu astfel de sisteme, dar vom avea, în zonele circulate, și sisteme subterane de colectare selectivă. Iar acest lucru se întâmplă cu o economie la bugetul local de 40 de milioane de lei, pentru că am reușit să atragem fonduri nerambursabile pentru 368 de ecoinsule. Înlocuirea platformelor clasice de depozitare a deșeurilor cu ecoinsule informatizate este un pas important spre a avea un oraș curat, un oraș civilizat.” – a declarat primarul Allen Coliban.

Cele 368 de ecoinsule obținute prin PNRR se alătură celor 74 sunt deja amplasate în cartiere în cadrul programului propriu de amplasare de insule ecologice digitalizate al primăriei. Cele 442 de ecoinsule vor fi suficiente pentru nevoile orașului nostru și ne vor permite să colectăm deșeurile în mod civilizat.

Infrastructură de garaj pentru autobuzele electrice

Brașov va avea cel mai mare garaj pentru autobuze electrice din țară. Va dispune de 157 de locuri pe o suprafață de 30.000 de metri pătrați.

Această infrastructură va asigura protejarea autobuzelor din parcul RATBV, mentenanța, verificările tehnice după reparaţii şi Inspecţii Tehnice Periodice (ITP). De asemenea, va dispune de staţie spălare – curăţare autovehicule interior – exterior, staţie de vopsire, magazii piese și materiale, precum și  spaţiu alocat schimbului de anvelope (vulcanizare, echilibrare roţi şi spaţiu de depozitare anvelope). Fiecare loc de parcare va fi avea o stație de încărcare. 

Garajul va asigura parcarea, mentenanța și încărcarea pentru 157 de autobuze electrice astfel încât vor putea funcționa la cei mai înalți parametri. 

Valoarea totală a proiectului este de 212.460.430,61 lei. 

Înființarea și dotarea de centre de colectare prin aport colectiv

În demersul de-a fi un oraș civilizat și verde, Brașovul și-a îmbunătățit modul în care sunt gestionate deșeurile care nu pot fi depuse în pubelele din cartiere.

Centrul de Aport Voluntar Stupini, un proiect depus și finanțat prin PNRR, va asigura colectarea separată a deșeurilor care nu pot fi preluate în sistem „door-to-door”, respectiv deșeuri reciclabile și biodeșeuri care nu pot fi depuse în pubelele individuale, precum și fluxurile speciale: deșeuri voluminoase, textile, deșeuri din lemn, mobilier, anvelope, echipamente electrice și electronice, baterii uzate, deșeuri periculoase, cadavre de animale, deșeuri de grădină, din construcții și demolări.

Valoarea totală a finanțării nerambursabile este de 3.830.914,00 lei. 

Construire creșe și grădinițe

Administrația Coliban are cel mai ambițios plan care vizează educația preșcolară. 8 grădinițe noi și 5 creșe noi sunt în diverse faze de execuție în tot Brașovul. Ideea de bază este ca fiecare familie din Brașov să poată să-și ducă copiii la creșe și grădinițe de stat, bine întreținute și dotate, în proximitatea locului în care locuiește.

Prima creșă, care a fost finalizată în mai puțin de un an și jumătate, a fost deschisă pe strada Apollo și dispune de 80 de locuri. 

Valoarea lucrărilor de construire se ridică la 9 milioane de lei, din care finanțarea nerambursabilă de la Uniunea Europeană reprezintă 98% din cheltuielile eligibile ale proiectului, respectiv 2,8 milioane de lei.

Prima grădiniță construită după 13 ani în Brașov a fost pe strada Ioan Popasu și poate primi 90 de copii. Valoarea totală a proiectului este de 7.888.352,11 lei din care 6.630.920,74 lei valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională.

Realizare infrastructură integrată pentru trafic pietonal și ciclism

Traseul 1

Prima pistă conformă pentru biciclete (Traseul 1) va avea o lungime de 6 kilometri și va uni cartierul Astra de gară și de Centrul civic. 

Va fi realizată pe traseul strada Poienelor – bulevardul Saturn – strada Minerva – strada Crinului – strada Micșunelelor – strada Lămâiței – strada Brândușelor – bulevardul Alexandru Vlahuță – bulevardul Gării – bulevardul Victoriei – bulevardul Mihail Kogălniceanu. 

Este un proiect pentru care a fost obținută finanțarea în mandatul anterior, dar a trebuit corectat pentru că pistele nu erau conforme, iar riscul de accidente era unul ridicat. Mai exact, nu aveau trei metri lățime (pe dublu sens) plus 50 de centimetri zonă de siguranță delimitată fizică față de partea auto prin elemente de cauciuc și treceau prin spatele unor parcări. În proiectul refăcut au reparate aceste lucruri greșite astfel încât circuitele să fie pe cât de mult posibil coerente, continue și cu cât mai puține intersectări cu traficul auto.

În toamna acestui an a fost lansată licitația pentru amenajarea acestei piste după ce a bătut pasul pe loc un timp în așteptarea avizului Poliției Rutiere.

Valoarea totală a proiectului este de 8.137.245,34 lei din care 6.058.271,24 lei valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională.

Traseul 2

Va avea o lungime cumulată de 4 km, pe traseul zona La Iepure – strada Molidului – bulevardul Valea Cetății – strada Tâmpei – strada Vasile Alecsandri – strada Carpaților – strada Poienelor – terminal RATBV Poienelor.

Pe strada Molidului și pe strada Vasile Alecsandri amenajarea implică realizarea de marcaje rutiere pe carosabil, din 25 în 25 de metri, care vor semnaliza participanților la trafic faptul că acest traseu este frecventat de utilizatorii de biciclete. De asemenea, benzile de circulație vor fi redimensionate astfel încât să aibă 3 metri lățime. Aceste soluții au fost impuse de faptul că lățimea mică a carosabilului nu permite amenajarea pistei de biciclete separată de circulația auto.

Valoarea totală a proiectului este de 7.624.727,25 lei din care 2.880.392,92, lei valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul european de dezvoltare regională.

P – articol al USR Brașov


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button