BRAȘOV. Se schimbă regulile în sistemul de salubrizare, deszăpezire și colectarea deșeurilor
În ședința ordinară a Consiliului Local din 25 august au fost votate câteva acte normative cu privire la modul în care vor fi efectuate serviciile de salubrizare, deszăpezire și colectarea deșeurilor pe raza municipiului Brașov.
Astfel, după ce au analizat expunerea de motive și raportul de specialitate întocmite de Direcţia Tehnică Serviciul Urmărire Contracte Salubrizare și Deszăpezire din cadrul Primăriei Brașov, consilierii locali au aprobat: Studiul de oportunitate și Studiul de fundamentare privind determinarea modului de gestionare a serviciilor de salubrizare şi deszăpezire a căilor publice, respectiv a serviciilor de colectare, transport, sortare/valorificare și eliminare a deșeurilor de la persoanele fizice și juridice, delegarea gestiunii a acestor servicii, caietele de sarcini privind delegarea serviciilor menționate, precum și proiectele de contract de delegare a gestiunii serviciilor, pentru o perioadă limitată.
De asemenea, consilierii locali au solicitat și votat, în aceeași ședință, un număr mai mare de consilieri care să facă parte din comisia care va opera modificări în caietul de sarcini pentru serviciile despre care vorbim, astfel încât, după o nouă aprobare a CL, să fie lansate licitațiile. Ca urmare, comisia va fi formată din opt reprezentanți ai municipalității, față de trei câți erau până de curând.
Purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov, Sorin Toarcea, ne-a prezentat, pe scurt, care sunt modificările de contract pentru aceste servicii, față de modul în care au funcționat în ultimii ani în Brașov.
Oraș împărțit în două
Așa cum am mai prezentat în alte ediții ale cotidianului nostru, oraşul va fi împărţit în două sectoare, pentru optimizarea activităţii, aşa fiind şi scoase la licitaţie. Ca urmare, am putea avea în viitor doi prestatori de servicii de salubritate/deszăpezire în oraş, dar şi doar unul, dacă va licita pentru ambele sectoare şi va câştiga. Cât priveşte preluarea deşeurilor de la populaţie, studiul de oportunitate prevede un singur operator pentru întreg oraşul.
Așadar, operatorii economici care-și doresc să preia gestiunile de salubrizare și deszăpezire a domeniului public și vor participa la licitații, trebuie să știe că se vor concentra pe două sectoare: partea de sud (cu zonele Noua, Valea Cetății, Centru, Șchei, Scriitorilor, Astra, Uzina II, Poiana Brașov) și partea de nord (cu zonele Bartolomeu, Stupini, Tractorul, Triaj, Craiter, Gării, Griviței, Brașovul Vechi).
Conform caietului de sarcini actual, pentru activitatea de salubrizare și deszăpezire se va organiza o singură licitație, cu două loturi, așa cum am menționat (nord și sud), care presupune în principal, pe lângă înlăturarea zăpezii de câte ori este cazul, salubrizarea prin: măturare – mecanizat sau manual, stropirea domeniului public, curățarea rigolelor, întreținerea zonelor verzi de pe căile de circulație.
„În urma discuțiilor cu reprezentanții Agenției Naționale pentru Achiziții Publice s-a ajuns la concluzia că soluția pentru aceste activități este acordul cadru pe patru ani, având în vedere că nu sunt necesare investiții care să nu poată fi amortizate în acest interval de timp”, a precizat Toarcea.
O singură firmă adună tot
Situația se schimbă în cazul activității de colectare a deșeurilor de la persoane fizice și juridice. Conform studiului de oportunitate, în acest caz cea mai bună soluție ar fi delegarea prin concesiune a gestiunii serviciilor de colectare, transport, sortare/valorificare si eliminare a deșeurilor, către un singur operator economic, pentru că orașul nu va mai fi împărțit în două loturi.
Ca urmare, câștigătorul licitației va trebui să asigure colectarea deșeurilor de la toți beneficiarii din oraș. Asta înseamnă că firma câștigătoare va face colectarea tuturor deșeurilor, inclusiv selectivă, pe care le va transporta, apoi depozita, valorifica sau elimina, după caz. Astfel, din obligațiile firmei care câștigă această licitație face parte colectarea aparaturii electrice și electrocasnice, a deșeurilor din construcții (molozul), a celor reciclabile și a gunoiului menajer.
„De menționat este că operatorul economic care își va asuma această activitate de colectare a deșeurilor are și obligația de a atinge ţinta anuală de reciclare a deşeurilor municipale, prevăzută în Planul Naţional de Gestionare a Deşeurilor”, a precizat Toarcea.
Acest aspect înseamnă, pe de o parte, reducerea graduală, în următorii ani, a cantității de deșeuri dusă la rampă, începând cu 25%, până la 50% în 2020, precum şi declanşarea unor campanii naţionale de conştientizare a populaţiei prin care să se prezinte avantajele colectării selective.
În sfârșit, platforme îngropate
Dar, cel mai important lucru din caietul de sarcini la acest domeniu de activitate este că operatorul va fi obligat să schimbe sistemul de colectare a deșeurilor.
Acolo unde va fi posibil, colectarea se va face prin platforme îngropate. Dacă nu, sistemul suprateran trebuie să fie închis, astfel încât cetățenii să aibă acces doar la fanta de aruncare a gunoiului. Pentru că investiția va fi mai mare pentru acest serviciu, durata de concesiune va fi pe opt ani.
Acestea sunt noutățile, însă, în perioada următoare, comisia formată din opt membrii ai municipalității, așa cum am precizat, va verifica toate aceste date și va opera modificările pe care le consideră necesare în caietele de sarcini, după care vor fi supuse aprobării CL, cel mai probabil spre finele acestui an. Taxele pentru aceste servicii vor fi stabilite tot printr-o hotărâre CL.
citește și
BRAŞOV. Se apropie licitaţiile pentru salubritate şi deszăpezire în oraş
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.