BRAŞOV. Proiectele CJ la capitolul Investiţii, „încurcate” rău de bugetul redus propus de Guvern pentru anul 2018
Consiliul Județean Brașov a demarat o serie de proiecte de investiții considerate prioritare pentru dezvoltarea economico-socială a județului, atât de către administrația publică județeană, dar şi de către cetățenii județului Brașov. Toate aceste proiecte de investiții au fost demarate ținând cont de resursele financiare ce pot fi atrase prin intermediul Programelor Operaționale Sectoriale sau Programul Operațional Regional, prin intermediul Programului Național de Dezvoltare Locală, dar mai ales ținând cont de proiecțiile bugetare proprii ale județului Brașov.
„În ceea ce privește proiecțiile bugetare proprii ale județului Brașov pe anul în curs și pe perioada 2018-2020, acestea au fost realizate ținând cont de legislația românească în domeniu, cu respectarea tuturor prevederilor legislative, astfel încât județul Brașov să poată asigura susținerea financiară a proiectelor de investiții demarate sau în curs de demarare, precum și obligațiile financiare de co-finanțare a proiectelor ce beneficiază de fonduri nerambursabile din sursele mai sus menționate. Schimbările legislative actuale și propunerea de buget pentru anul financiar 2018 înaintată de către Ministerul Finanțelor afectează substanțial toate proiecțiile bugetare făcute de către CJ Brașov până în prezent, periclitând astfel derularea în continuare a proiectelor de investiții considerate prioritare”, a declarat preşedintele CJ Braşov, Adrian Veştea.
El a dat în continuare câteva exemple de proiecte de investiții care pot fi afectate o dată cu diminuarea bugetului județului Brașov în baza propunerii de buget pe anul 2018.
„Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav, Etapa a III-a”. În prezent se află în desfășurare procedura de licitație publică pentru contractarea constructorului ce va realiza Calea de rulare Alfa, platforma de îmbarcare-debarcare și extinderea rețelelor de canalizare și drenaj aferente pistei de decolare-aterizare. Valoarea estimată a acestor lucrări este de 42.284 mii lei. Pentru finalizarea întregului obiectiv de investiții, conform devizului general al Studiului de Fezabilitate mai este necesară alocarea sumei de 270.000 mii lei.
„Consolidare și reabilitare Spitalul Clinic Județean de Urgență Brașov”. În prezent se derulează acest contract de execuție cu termen de finalizare iunie 2019. Conform contractului de execuție, Consiliul Județean Brașov trebuie să aloce, de la data prezentei până la finalizare, suma de 24,15 milioane de lei.
Ministerul Sănătății va repartiza Spitalului Clinic Județean de Urgență Brașov un accelerator de particule pentru a asigura infrastructura necesară tratamentelor oncologice, domeniu deficitar în sănătatea publică brașoveană. Pentru a funcționaliza acest aparat, CJ Brașov trebuie să aloce o sumă aproximativă de 10 milioane de lei.
„Modernizare drum interjudețean DJ 104 A, DJ 105 C și DJ 105 P”. Pentru acest obiectiv de investiții, CJ Brașov a semnat contractul de finanțare prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Conform contractului de finanțare, Consiliul Județean Brașov trebuie să asigure contribuția proprie și cheltuielile neeligibile în sumă totală de circa 5,3 milioane de lei.
„Modernizare drum interjudețean Covasna – Brașov care face legătura între drumul național DN 12 și DN 13”. Acest obiectiv se află în faza de contractare prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Proiectul a trecut de faza de verificare a conformității administrative și eligibilitate, cât și de verificarea trehnică și financiară, fiind acceptat pentru finanțare. Conform hotărârii de aprobare a proiectului, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie și cheltuielile neeligibile în sumă totală de 27,85 milioane de lei.
„Modernizare, dotare și eficientizare energetică Spitalul Clinic de Obstetrică – Ginecologie Brașov”. Acest obiectiv se află în faza de contractare prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Proiectul a trecut de faza de verificare a conformității administrative și eligibilitate, cât și de verificarea trehnică și financiară, fiind acceptat pentru finanțare. Conform hotărârii de aprobare a proiectului, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie și cheltuielile neeligibile în sumă totală de 7,4 milioane de lei.
„Reparații capitale, modernizare și eficientizare energetică a Unității de Asitență Medico-Socială de Pneumoftiziologie Sânpetru”. Acest obiectiv a fost contractat spre finanțare prin Programul Operațional Regional 2014-2020, proiect care a trecut de faza de verificare a conformității administrative și eligibilitate, cât și de verificarea trehnică și financiară, fiind acceptat pentru finanțare. Conform hotărârii de aprobare a proiectului, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie și cheltuielile neeligibile în sumă totală de circa 2,4 milioane de lei.
„Consolidarea, modernizarea și creșterea eficienței energetice a Spitalului Clinic de Psihiatrie și Neurologie Brașov”. Acest obiectiv se află în faza de evaluare prin Programul de finanțare POR 2014-2020. Conform hotărârii de aprobare a proiectului, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie și cheltuielile neeligibile în sumă totală de aproximativ 1,5 milioane de lei.
„Modernizare și reabilitare DJ 104 L”. Acest obiectiv a fost contractat spre finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Conform contractului de finanțare, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie în sumă totală de peste 8 milioane de lei.
„Modernizare și reabilitare DJ 112 C”. Acest obiectiv a fost contractat spre finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Locală. CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie în sumă totală de aproape 26 milioane de lei.
„Modernizare DJ 102 G”. Acest obiectiv a fost contractat spre finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Conform contractului de finanțare, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie în sumă totală de peste 22 milioane de lei.
„Modernizare DJ 108 B, DJ 105 B”. Acest obiectiv se află în faza de contractare prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Conform contractului de finanțare, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie în sumă totală de 1.590.000 de lei.
„Reabilitare DJ 105 – alunecare de teren”. Acest obiectiv se află în faza de contractare prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Conform contractului de finanțare, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie în sumă totală de 515.000 lei.
„Reabilitare DJ 132”. Acest obiectiv se află în faza de contractare prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Conform contractului de finanțare, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie în sumă totală de 17 milioane de lei.
„Pod peste râul Olt pe DJ 105 în localitatea Voila”. Acest obiectiv se află în faza de contractare prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Conform contractului de finanțare, CJ Brașov trebuie să asigure contribuția proprie în sumă totală de 1,3 milioane de lei.
„Pod peste râul Olt pe DJ 131 P în localitatea Șercaia”. Acest obiectiv se află în faza de contractare prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Conform contractului de finanțare, Consiliul Județean Brașov trebuie să asigure contribuția proprie în sumă totală de peste un milion de lei.
În afara celor exemplificate, CJ Brașov pregătește documentațiile tehnico-economice pentru o serie de investiții prioritare în domeniul protecției mediului, sănătății și infrastructurii de transport, obiective necesare a fi realizate în perioada următoare și pentru care vor trebui alocate sume considerabile din bugetele multianuale ale județului. În acest sens exemplificăm: Managementul integrat al deșeurilor menajere la nivelul județului Brașov (POIM și cofinanțare din bugetul propriu), reabilitarea drumurilor județene și podurilor, pentru care se lucrează în prezent la documentațiile tehnico-economice (12 obiective de investiții ce vor fi finanțate din bugetul propriu al județului), reabilitare și extindere Pavilion Central și Pavilion Astra din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Brașov, precum și reparații și dotări la toate cele 6 spitale publice din subordinea CJ Brașov (obiective de investiții ce vor fi finanțate din bugetul propriu al județului).
„Deși normele legislative prevăd alocarea din bugetul județului a unui procent minim de 10% – completare a cotelor TVA repartizate din bugetul de stat, pentru asigurarea cheltuielilor instituțiilor de ocrotire socială, respectiv Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Brașov și instituțiile de învățământ special din subordine, CJ Brașov a trebuit să suporte din bugetul propriu pe anul 2017 60% din cheltuielile acestor instituții. Această alocare a trebuit făcută datorită faptului că din cotele TVA repartizate din bugetul de stat s-au diminuat în mod neexplicabil sumele ce ar fi trebuit repartizate județului Brașov în acest scop. În concluzie, ne aflăm în situația în care județul Brașov are obligații financiare în baza contractelor de finanțare pe obiective de investiții prioritare, contracte ce au fost încheiate în baza prevederilor bugetare legale”, a mai spus Adrian Veştea în conferinţa de presă susţinută joi.
El a adăugat că actualul proiect de buget pe anul 2018 diminuează bugetul județului Brașov cu un total de 65 de milioane de lei față de bugetul anului 2017, asta însemnând o diminuare cu mai bine de 52 de milioane de lei venituri din impozit pe venit și din cote defalcate din impozitul pe venit, precum și o diminuare cu 12,7 milioane de lei din cote defalcate din TVA. Mai exact, dacă în anul 2017 repartizarea bugetară pentru județul Brașov a fost de aproximativ 170,8 milioane de lei, propunerea bugetară pe anul 2018 este de 105,8 milioane de lei.
„Această diminuare considerabilă periclitează în mod direct derularea contractelor aferente obiectivelor de investiții mai sus menționate și face imposibilă abordarea investițiilor viitoare”, a încheiat Veştea, care este şi preşedintele CJ Braşov.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.