BRAŞOV. „Nici o dezvoltare imobiliară nu va mai fi autorizată în lipsa unui drum de acces care să fie trecut în domeniul public”
Este anunţul făcut de Primăria Braşov, după ce oficialităţile locale, printre care primarul George Scripcaru şi prefectul Marian Rasaliu, s-au întâlnit, astăzi, cu principalii dezvoltatori imobiliari din Braşov.
La această întâlnire au mai participat șefii instituțiilor deconcentrate, precum și șefii direcțiilor și serviciilor serviciile primăriei cu atribuții în zona de urbanism și de control și reprezentantul Companiei Apa. Din partea Consiliului Local a fost prezent consilierul local Lucian Pătrașcu, totodată președintele Comisiei de urbanism. Scopul întâlnirii a fost de a le fi prezentat investitorilor noile reglementări urbanistice care vor intra în vigoare la autorizare, dar și de a li se solicita respectarea legii și o schimbare a abordării unui proiect imobiliar, potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Braşov, Sorin Toarcea.
El a precizat că unul dintre cele mai importante subiecte de discuție a fost cel legat de infrastructura rutieră și a rețelelor de utilitate publică (apă, canal, electricitate, gaz).
„Primarul a avertizat că nu vor mai fi eliberate autorizații de construcție pentru proiecte care nu cedează de la început municipalității un drum public realizat la nivel de infrastructură de către dezvoltator, la cote care să permită încadrarea în categoria de drum public. De asemenea, dezvoltatorul va trebui să asigure rețelele de utilitate publică (apă, canal, electricitate, iluminat, gaz) pe cheltuiala proprie, așa cum este normal în cazul unei investiții pe o proprietate privată, întrucât terenurile nu sunt ale municipalității. De asemenea, dezvoltatorii vor trebui să pună la dispoziția clienților în mod efectiv și un loc de parcare, așa cum se prevede în autorizația de construcție, aceasta fiind una dintre condițiile obținerii autorizației. Până acum, majoritatea dezvoltatorilor vindeau separat locurile de parcare, la prețuri considerate foarte mari de către clienți, care preferau să își lase mașinile în afara proprietății dezvoltatorului, aglomerând trotuarele sau străzile, în timp ce locurile de parcare prevăzute în autorizația de construcție stăteau goale”, a enumerat Toarcea.
Fără despăgubiri…
În plus, proiectele trebuie să prevadă, pe lângă spații verzi și locuri de joacă și grădinițe, creșe și școli, acestea urmând să fie construite de municipalitate, dar pe terenuri puse la dispoziție gratuit municipalității de către dezvoltatori.
Primarul a afirmat, de asemenea, că Primăria nu va despăgubi pe nimeni și nici nu va oferi teren la schimb pentru a oferi aceste facilități, întrucât ele sunt în primul rând parte a afacerii imobiliare a dezvoltatorului și parte a poveștii frumoase pe care dezvoltatorii o vând clienților, și deci o datorie a dezvoltatorului.
„În special în zona străzii Nicolae Labiș și zona adiacentă, din Tractorul, în care nemulțumirea cetățenilor se îndreaptă deja, în mod nejustificat, către Primărie, a fost prezentată o situație exactă din punct de vedere juridic, astfel încât toată lumea să înțeleagă de ce municipalitatea nu poate asfalta aceste străzi. Chiar dacă unii dintre dezvoltatori au cedat proprietatea către Primărie, există alți proprietari care blochează zone de sub ceea ce ar trebuie să devină drum public, și nu se va putea face nimic până la definitivarea situației juridice pentru întreg drumul. Pe de altă parte, acolo unde străzile sunt clarificate juridic și s-a definitivat cedarea către municipalitate, este în derulare documentația pentru asfaltare și sistematizare, iar unele vor fi chiar finalizate până la sfârșitul acestui an”, a declarat primarul George Scripcaru.
Toate reglementările de mai sus vor fi cuprinse și în propunerea de modificare a HG 525/1996, care aprobă Regulamentul General de Urbanism, propunere pe care Municipiul Brașov a făcut-o Guvernului și care se află într-un stadiu foarte avansat, și vor fi cuprinse și în normativele locale.
Dezvoltatorii imobiliari au obligaţii
În discuție au intrat și lucrările, legale sau ilegale din mai multe zone ale orașului (Tractorul, Șchei, Calea Poienii etc), primarul făcând apel la dezvoltatori să respecte regulile de organizare de șantier, să se adapteze la situațiile particulare date de conformația zonei în care construiesc, să evite încălcarea legii și să nu mai forțeze Primăria și Garda de Mediu să îi verifice permanent. Eliberarea permiselor de liberă trecere va avea și ea un regim special în cazul șantierelor, pentru a se limita posibilitățile de încălcare a legii de către șoferii utilajelor.
Tot în cadrul discuției, prefectul Marian Rasaliu s-a declarat interesat de formarea unei comisii mixte, care să aibă în componență principalele organisme de avizare și control, atât coordonate de Prefectură, cât și de către municipalitate, astfel încât avizarea proiectelor să fie mai rapidă, iar birocrația să se reducă la minimum.
Greu cu certificatele de urbanism
De partea cealaltă, dezvoltatorii s-au plâns mai ales de termenele mari de obținere a certificatelor de urbanism de la Primărie și și-au însușit criticile și punctele de vedere ale Municipalității și ale celorlalte instituții prezente la discuție. Întârzirea eliberării certificatelor de urbanism a fost asumată de primar și va fi probabil rezolvată pe măsură ce personalul din cadrul Direcției Arhitect Șef va fi mai numeros, iar activitățile de control și raportare în urma reclamațiilor de încălcare a legii de către dezvoltatori vor fi mai puține.
„Deocamdată, personalul existent este suprasolicitat, iar posturile libere nu s-au ocupat în urma concursurilor organizate de municipalitate, din cauza veniturilor salariale nemotivante în raport cu responsabilitatea posturilor”, a menţionat Sorin Toarcea.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.