BRAȘOV. Ludovic Orban, în vizită pe șantierul de la Aeroport
Prezent în acest weekend la Brașov pentru un program de pregătire cu teme politice al Fundatiei Konrad Adenauer, președintele PNL, Ludovic Orban a făcut o vizită, împreună cu președintele Consiliului Județean, Adrian Veștea, și la Ghimbav, unde lucrările pentru Aeroportul InternațioNal Brașov sunt în desfășurare. (foto 1)
„Ieri am fost la aeroport, să văd cum progresează lucrările și am constatat că acestea avasează. Practic, pista, calea de rulare sunt aproape finalizate, și mă bucur enorm că un proiect început în 2008 de PNL dar sabotat de ceilalți actori politici, acum prinde viață datorită președintelui Consiliului Județean Brașov Adrian Veștea. Este un proiect extrem de favorabil asupra dezvoltării județului Brașov”, a declarat Orban în deschiderea conferinței de presă susținută astăzi la sediul PNL Brașov. (foto 2)
Pregătiri pentru concesionarea operării aeroportului
De menționat este că, în ședința de plen a Consiliului Județean Brașov care va avea loc în această săptămână, aleșii vor avea pe mese cu recomandarea avizului favorabil prin vot, proiectul de hotărâre privind aprobarea concesionării obiectivului de investiții „Aeroport Internațional Brașov-Ghimbav” către o entitate privată după finalizarea investițiilor realizate de către Consiliul Județean Brașov în perspectiva operării și extinderii obiectivului, în conformitate cu legislația europeană.
Astfel, după finalizarea lucrărilor și obținerea certificatului de autentificare eliberat de Autoritatea Aeronautică, operarea aeroportului se va face în sistem privat.
În referatul de specialitate pentru acest proiect se menționează că propunerea, respectiv concesionarea obiectivului printr-o procedură competitivă către o entitate privată este și varianta agreată de Comisia Europeană, în urma discuțiilor purtate cu Consiliul Concurenței și DG Competition.
„Această variantă este cea mai avantajoasă pentru Consiliul Județean Brașov deoarece se poate selecta un operator cu experiență care să aducă proiectul la maturitate într-o perioadă foarte scurtă, cu posibilitatea recuperării costurilor investiției efectuate de CJ Brașov. Astfel nu va mai fi necesară susținerea financiară a activității curente din fonduri publice, evitând problema ajutorului de stat. Din punct de vedere al reglementărilor europene, aplicabile aeroporturilor noi, varianta concesionării este cea care respectă regulile ajutorului de stat și aduce beneficii imediate Consiliului Județean Brașov, atât din punct de vedere financiar, cât și al atragerii de operatori aerieni”, se arată în documentul citat.
Președintele CJ Brașov Adrian Veștea ne-a explicat: „Concesionarea aeroportului va fi posibilă doar în momentul în care toate lucrările vor fi finalizate de Consiliul Județean Brașov în așa fel încât obiectivul să fie funcțional. Ne-am fi dorit să-l operăm noi, Consiliul Județean, în regim de societate comercială sau regie, dar legislația europeană nu ne permite, fiind considerat ajutor de stat. Ca urmare, în perioada următoare trebuie să facem un plan de afaceri și o notificare către Comisia Europeană prin care să anunțăm modalitatea de operare a aeroportului. Începem de pe acum aceste proceduri pentru concesionare deoarece sunt de durată. Menționez că banii investiți de Consiliul Județean în acest obiectiv vor fi recuperați în totalitate de la concesionar”.
Alte costuri pentru terminal
În altă ordine de idei, în aceeași ședință de plen, consilierii județeni ar trebui să aprobe indicatorii tehnico-economici pentru realizarea terminalului de pasageri de la Aeroportul Brașov.
Potrivit referatului de specialitate cu privire la această hotărâre, valoarea totală a investiției pentru terminalul proiectat de arhiectul Dorin Ștefan este de 184.671.650 de lei, din care 111.054.250 de lei sunt alocați pentru partea de construcție.
După anul 2016, valoarea terminalului de pasageri a mai fost majorată o dată, printr-o hotărâre de Consiliu Județean aprobată în 28 iunie 2018, după ce SC IPTANA SA a actualizat studiul de fezabilitate inițial. Conform actului normativ din luna iunie, construirea terminalului de pasageri costa 52.373.880 lei, adică 11.614.640 euro, sumă căreia i sa adăugau utilaje, echipamente tehnologice și funcționare cu montaj (31.158.440 lei, adică 6.909.820 euro) și dotările (720.000 lei, adică 159.670 euro).
Cheltuielile majorate sunt justificate prin faptul că noul terminal va fi de trei ori mai mare,de la 3.600 mp, în versiunea inițială, din anul 2016, la 11.780 mp.
La întreg ansamblul, noile coordonate sunt: suprafață construită terminal – 4.092 mp, suprafață subsol – 3.113 mp, suprafață parter – 4.092 mp, suprafață etaj – 4.575 mp, aria desfășurată – 11.780 mp, volum – 64.775 mc, înălțime subsol – 4,39 – 4,20 m, înălțime parte – 5,95 m, înălțime etaj – 4,05-7,27.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.