Politic

BRAȘOV. Cum au privit politicienii brașoveni protestul „România vrea autostrăzi”?!

 

Vineri, 15 martie, a avut loc protestul #șîeu din campania „România vrea autostrăzi”. Cetățeni din toată țara, angajați și angajatori, mici firme sau mari companii, chiar și administrații locale și-au întrerupt activitatea sau s-au manifestat în diverse moduri timp de 15 minute, la aceeași oră, 15.00, pentru a se solidariza cu acțiunea omului de afaceri sucevean Ștefan Mandachi (care a comandat unei firme construirea unui metru de autostradă în Moldova), pentru susținerea construirii de autostrăzi în România.

Protestul a fost primit și privit diferit de oficiali. Președintele Klaus Iohannis și-a declarat susținerea, la fel și liderii opoziției, în timp ce președintele PSD, Liviu Dragnea, a etichetat protestatarii ca fiind „șmecheri care fac circ” în vreme ce PSD face autostrăzi, anunțând de asemenea că a început construirea autostrăzii Moldova.  

Vă prezentăm câteva opinii pe această temă:

 

„Susțin construirea de autostrăzi, nu protestul”

Marian Rasaliu, prefectul județului Brașov: „Susțin construirea de autostrăzi, la fel ca toți cetățenii acestei țări, dar nu un protest care pare mai degrabă o presiune asupra actualului Guvern, de la care se așteaptă să facă ceva ce nu au făcut toate guvernele anterioare la un loc timp de 28 de ani. Nu este corect, mai ales că în acest an au fost alocate, prin proiectul de buget pe 2019, sume importante pentru Ministerul Transporturilor, de peste 13 miliarde de lei, pentru dezvoltarea infrastructurii specifice, iar aici sunt cuprinse și proiecte de construcţie autostrăzi, inclusiv pentru Autostrada Bucureşti – Braşov tronson Comarnic – Braşov sector Predeal – Cristian”. 

 

„Spiritul civic este încă prezent”

Adrian Veștea, președintele CJ Brașov, președinte al PNL Brașov: „Ceea ce a reușit să facă antreprenorul Ștefan Mandachi mi se pare un lucru extraordinar. Iar oamenii, foarte mulți, care au rezonat la forma de protest pe care a propus-o au arătat că spiritul civic este încă prezent în societatea românească. Guvernanții nu pot ignora la nesfârșit necesitățile și așteptările oamenilor. A încerca să minimalizezi, să duci în derizoriu o manifestare civică, a-i jigni pe cei care participă la ea, așa cum au făcut Liviu Dragnea și alți apropiați ai săi din PSD este încă o dovadă că acești socialiști care guvernează România nu au nici o limită. Au creat o prăpastie între ei și restul societății, prăpastie pe care o tot adâncesc prin tot ceea ce fac și prin atitudinile sfidătoare pe care le afișează. Guvernarea PSD este una toxică și de aceea cred că românii trebuie să se prezinte în număr cât mai mare la viitoarele scrutinuri – europarlamentare, prezidențiale, locale și parlamentare – pentru a scăpa România de aceeastă calamitate politică”.  

 

„Infrastructura ne preocupă pe toți”

George Scripcaru, primarul municipiului Brașov: „De bună seamă că infrastructura este o necesitate, pentru că duce la dezvoltare, este o problemă de normalitate care ne preocupă pe toți, permanent, nu este nimic nou. Autostrăzile sunt proiecte de anvergură, iar când spun asta mă raportez și la Ocolitoarea Brașovului, cu lungimea de 20 km, în regim de autostradă, care a însemnat multă muncă în ani. Dar am reușit să o realizăm după toate regulile, ceea ce este un lucru bun. Cum spuneam, țara se dezvoltă prin infrastructură, iar pentru că este deficitară la nivel național, Brașovul, din păcate, a fost afectat de-a lungul timpului, pentru că a pierdut investiții. Au fost mulți investitori care și-ar fi dorit să facă producție la Brașov, dar când și-au făcut planul de afaceri, calculele, și-au dat seama că i-ar costa mai mult deplasarea decât producția și au renunțat”. 

 

„Guvernanții trebuie să plece capul și să se apuce de treabă”

Siegfried Mureșan, europarlamentar PPE: „Lipsa autostrăzilor și a infrastructurii rutiere este principalul motiv pentru care investitorii ocolesc Moldova. Ca să scoatem Moldova din sărăcie, ne trebuie autostrăzi, asta spun cei care protestează. Iar când oamenii protestează pentru autostrăzi, pentru bunăstare, singurul lucru pe care trebuie să îl facă guvernanții este să plece capul și să se apuce de treabă. Avem miliarde de euro fonduri europene la dispoziția țării noastre pentru construcția de autostrăzi. Dar este nevoie de un guvern care vrea și se pricepe să construiască autostrăzi. Autostrada Moldovei nu este importantă doar pentru Moldova, ci și pentru noi, pentru Transilvania. Mulți avem origini sau prieteni în județele din Moldova și multe companii de la noi s-ar extinde, ar crea noi locuri de muncă în Moldova dacă ar exista autostrăzi. Autostrada Moldovei este bună și pentru noi, județele din Transilvania, de aceea trebuie să fim solidari cu românii din Moldova, să-i ajutăm, să susținem construcția acestei autostrăzi”.  

 

„Avem instrumente diferite prin care ne exprimăm”

Marius Dunca, senator și președintele PSD Brașov: „Construcția autostrăzilor în țara noastră este un subiect care stârnește reacții pentru că fiecare dintre noi își dorește o infrastructură dezvoltată care să însemne condiții de siguranță sporite pe șosea, mai puțin timp petrecut în trafic și dezvoltare economică într-un ritm accelerat. Din acest punct de vedere avem instrumente diferite prin care ne exprimăm. Avem pe de o parte cetățenii și ONG-urile care au posibilitatea și libertatea să se exprime public pentru a își arăta susținerea sau dezacordul și avem miniștrii și guvernul care au demarat lucrările la Centura Bacăului, care va fi parte integrată din autostrada Moldovei. Televiziunile au vorbit mai mult despre protest și pot să înțeleg acest lucru, pentru că este o formă de manifestare mai spectaculoasă decât cea a muncitorilor de pe șantier. La final însă, ceea ce ne leagă pe toți, indiferent de care parte suntem, este că ne dorim cât mai mulți km de autostradă în România și fiecare încearcă în felul lui să pună umărul la îndeplinirea acestui deziderat”. 

 

„M-am alăturat acestui protest”

Gabriel Andronache, deputat PNL Brașov: „Consider că este un act de mare responsabilitate civică. M-am alăturat acestui protest. În calitate de navetist pe DN1, de zece ani de zile, resimt acut inexistența autostrăzii Brașov-București, atunci când stau blocat în trafic la Bușteni sau la Comarnic. Din păcate, toate interpelările făcute de mine pe tema autostrăzii care trebuie să lege Brașovul de București au rămas fără răspuns deoarece soluția actuală a parteneriatului public-privat pentru Comarnic – Brașov este doar o gogoașă electorală. Asumarea proiectului prin finanțarea acestuia de la bugetul de stat este singura formă prin care acest proiect poate deveni realitate. De aceea voi susține demersul civic până când toate regiunile istorice ale României vor fi legate prin autostrăzi.”  

 

„Politicienii ar trebui sa muncească 15 minute în plus, nu să stea”

Roxana Mînzatu, deputat PSD Brașov: „Înțeleg nemulțumirile oamenilor care s-au alăturat protestului și, de aceea, noi, parlamentarii, trebuie să ne concentrăm asupra soluțiilor la cauza principală a întârzierilor – contestațiile licitațiilor de lucrări și durata de ani de zile pentru judecarea lor în Instanțe. Eu și, cred, foarte mulți români, dezaprob că s-au alăturat politicieni unui protest al contribuabililor. Politicienii ar trebui să muncească 15 minute în plus, nu să stea. Noi toți, aflați în serviciul public, aleși sau angajați, trebuie să dăm semnal că muncim mai mult pentru a avea infrastructura necesară. Liberalilor sau celor de la USR care au stat le spun că anii negrii în care s-au construit zero km de autostradă au fost 2005, 2006, 2008 și 2016. Iar președintelui Iohannis îi spun că în 15 minute ar fi putut numi ministru la Transporturi, nu să blocheze din capriciu ministerul-cheie pentru autostrăzi, luni de zile. Sau, în 15 minute, putea promulga bugetul țării, de care și lucrările la autostrăzi depind, nu să îl blocheze o lună și jumăte. Vineri, ministrul Transporturilor a fost pe șantier și a dat startul lucrărilor pentru autostrada Moldova, iar luni avem pe ordinea de zi a Comisiei de Industrii, din care eu fac parte, modificările finale la legea achizițiilor publice. Amendamentele vizează scurtarea duratei de evaluare a ofertelor. Esențial este că vom pune în lege posibilitatea de a semna contract și a porni lucrările după adjudecarea licitației, chiar și când avem contestații pe rol. La această soluție de urgentare adăugăm un sistem de compensări și despăgubiri pentru firmele executante”.  

 

„Eterna și fascinanta Românie”

Remus Borza, deputat independent de Brașov: „Ștefan Mandachi, printr-un demers cât se poate de original și simpatic a trezit cetățeanul din noi, care își cere dreptul la civilizatie, respect și confort, a reaprins spiritul civic pe care in ultimii 30 de ani l-am conservat intr-o stare latentă și de pasivitate. Lipsa infrastructurii de transport reprezintă o problemă uriașă a României. În ultimii trei ani, nu am fost în măsură să dăm în circulație nici măcar 1 km de autostradă. Infrastructura de transport, fie ea rutieră, feroviară, fluvială, maritimă sau aeriană, reprezintă cel mai elocvent barometru privind dezvoltarea economică a unei națiuni. Iar noi suntem codașii Europei  la acest capitol. România, țara care asigură președinția Consiliului UE, o națiune în sec XXI, are 10.000 km drumuri de pământ, ca pe vremea lui Ștefan cel Mare. Are și 750 km de autostradă construiți prost și scump. Degeaba venim în fața poporului cu declarații triumfaliste în ceea ce privește evoluția PIB-ului, dacă creșterea economică nu se regăsește și în proiecte de infrastructură. Din păcate, aici vorbim despre incompetența guvernanților, birocrația sistemului, proasta legislație în materie de achiziții și licitații, și corupția funcționarilor. Asta e, de fapt, eterna și fascinanta Românie, o țară medievală cu năravuri fanariote într-o Europă a secolului XXI”. 

 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button