Politic

BRAŞOV. Consilierii locali sunt somaţi să rezolve urgent criza apei calde

 

Braşovenii din cele circa 10.500 de apartamente racordate la sistemul centralizat de termoficare au ajuns la exasperare. Ei spun că au avut înţelegere şi au aşteptat să treacă alegerile, dar acum le cer imperios noilor consilieri locali să rezolve criza apei calde, afirmând că nu mai au răbdare.

O confirmă telefoanele tot mai dese pe care le primim la redacţie în care suntem întrebaţi ce mai este nou în această problemă şi suntem rugaţi „să facem ceva”, măcar să le transmitem aleşilor locali nemulţumirile celor care stau în locuinţele în care robinetele de apă caldă au „secat” din 7 aprilie.

Aceleaşi nemulţumiri şi solicitări imperative transpar şi din scrisoarea deschisă prin care preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari (FAP) Braşov, avocatul Vasile Martin, le cere noilor consilieri locali braşoveni să rezolve cât mai repede problema sistemului centralizat de termoficare, devenit nefuncţional. „În calitate de reprezentant al Asociaţiilor de Proprietari din municipiul Braşov, vă solicităm pe această cale să demaraţi în regim de urgenţă toate procedurile legale necesare pentru reluarea furnizării apei calde pentru populaţie şi să întreprindeţi toate demersurile care se impun pentru restabilirea normalităţii: apă caldă la robineţi! Dacă nu se iau măsurile necesare şi autorităţile publice locale nu îşi asumă deciziile care trebuiesc luate pentru reluarea furnizării agentului termic, urmările şi consecinţele acţiunilor sau inacţiunilor acestora, vor produce prejudicii majore populaţiei, consecinţe majore asupra calităţii vieţii cetăţenilor, încălcându-se astfel unul dintre drepturile fundamentale ale acestora,  dreptul la un trăi decent, la condiţii decente de viaţă şi igienă personală. Vă rugăm să reţineţi şi faptul că, situaţia creată a apărut în condiţiile în care Asociaţiile de Proprietari au achitat la timp şi integral energia termică consumată. Vă comunicăm şi dvs. punctul de vedere al proprietarilor şi al Asociaţiilor de Proprietari afectate, şi acesta este simplu şi logic; locatarii apartamentelor rămase fără apă caldă nu sunt interesaţi în nici un fel de cine produce, cine transporta şi cine distribuie agentul termic, ci doresc simplu, apă caldă.
Este ridicol şi revoltător faptul că în secolul XXI mai vorbim încă despre lipsa apei calde menajere şi această în ciuda faptului că până şi legislaţia română în vigoare obligă Autoritatea Publică Locală să asigure continuitatea serviciului public de alimentare cu energie termică (art. 8 alin. (2) lit. (a) din Legea 325/2006); să gestioneze şi să supravegheze serviciile de utilităţi publice care sunt în responsabilitatea să (art. 3 alin. 1 din Legea 51/2006, art. 2 alin. 1 din Legea 325/2006, art. 9 alin. 1 lit. (h) Legea 51/2006); şi să exercite controlul serviciului public de alimentare cu energie termică (art. 8 alin. 2 lit. (h) din Legea 325/2006)”, se arată în documentul semnat de Vasile Martin.

Se pierd actuale şi viitoare investiţii

El a precizat că dacă nu se va rezolva urgent această problemă, Braşovul poate pierde inclusiv finanţarea nerambursabilă din Fondul Româno – Elveţian, în valoare de 4,37 milioane de franci elveţieni, acordată pentru reabilitarea şi modernizarea reţelei de transport şi distribuţie a agentului termic în cartierul Tractorul. Totodată, Martin susţine că dacă municipalitatea şi consilierii locali nu vor face demersurile necesare pentru reluarea furnizării apei calde, braşovenii  îşi vor pierde încrederea în sistemul centralizat de încălzire, după sistările temporare din august 2015 şi aprilie 2016, astfel că debranşările vor fi masive. „Chiar dacă Uniunea Europeană, prin normele sale de reglementare, susţine şi promovează sistemul centralizat de încălzire, situaţia creată distruge încrederea cetăţenilor în sistemul centralizat de încălzire şi generează debranşări în masă şi căutarea pe bună dreptate a unor soluţii proprii de încălzire. Drept urmare, credem că investiţiile făcute din bugetul local vor fi pierdute definitiv, se vor pierde şi fondurile nerambursabile contractate pentru reabilitarea conductelor din unele cartiere ale Braşovului şi toate aceste se întâmplă în ciuda faptului că dispoziţiile UE prevăd şi impun măsuri clare pentru menţinerea, eficientizarea şi dezvoltarea sistemelor centralizate de termoficare”, afirmă Vasile Martin.
„Şi noi suntem sub presiunea normală şi firească a membrilor noştri, cetăţeni ai Braşovului, care solicită un răspuns ferm şi responsabil cu privire la această chestiune, şi în final, solicită reluarea furnizării apei calde, condiţii în care, va solicităm şi noi la rândul nostru, că printr-o procedura de urgenţă să luaţi o decizie urgenţă, fermă, clară şi legală, pentru soluţionarea situaţiei create”, a încheiat preşedintele FAP.

Problema a fost pasată de vechiul Consiliu Local

Reamintim că peste 10.000 de apartamente din Braşov au rămas fără apă caldă începând cu data de 7 aprilie 2016, după ce furnizorul de gaz a sistat alimentarea Bepco SRL, producătorul de energie termică, clientul exclusiv al Tetkron SRL, societatea comercială subordonată Consiliului Local, care se ocupă de transportul şi distribuţia agentului termic. Acoperirea pierderilor tehnologice de exploatare pe care le-a înregistrat Tetkron în 2015, de circa 13 milioane de lei, nu a fost aprobată în 6 aprilie, fiindcă nu ar fi fost legală, de vreme ce societatea nu mai avea licenţă de funcţionare. Odată aprobaţi, banii ar fi ajuns în contul datoriei de circa 16 milioane de lei pe care o avea Tetkron faţă de Bepco SRL, care la rândul său trebuia să plătească facturile restante faţă de furnizorul de gaz, Engie România (GDF Suez Energy).

Soluţia considerată a fi cea mai rapidă de către Primăria Braşov a fost înfiinţarea unui serviciu public de termoficare în subordinea municipalităţii, care să preia atribuţiile şi tot patrimoniul Tetkron. Din păcate, la ultima şedinţă de plen a CL din mandatul trecut, cele trei puncte de pe ordinea de zi care ar fi rezolvat această problemă au fost retrase în timpul şedinţei, „cartoful fierbinte” fiind pasat noului CL Braşov.

Citiţi şi:

BRAŞOV. Apa caldă în sistem centralizat, la Sfântu-Aşteaptă!


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button