BRAȘOV. Consilierii locali PNL explică de ce au votat „abținere” egal respingere pentru proiectele Primăriei
Disputele aprinse de aproape opt ore din ședinţa de Consiliu Local Braşov, de la sfârşitul lunii iulie, continuă prin conferințe de presă, postări pe Facebook și comunicate de presă. După ce aproape toate proiectele propuse de Executivul local au fost respinse prin abțineri la vot din partea majorității reprezentate de consilierii locali PNL și PSD, primarul Allen Coliban, viceprimarul USR PLUS Flavia Boghiu şi administratorul public Adriana Miron au ieșit în conferință de presă pentru a face acuzații la adresa aleșilor locali și a cere ajutorul braşovenilor. La rândul lor, viceprimarul PNL Sebastian Rusu şi parlamentarul liberal Ionuţ Banciu au avut postări și conferință de presă. Detalii, mai jos:
BRAȘOV. Viceprimarul Sebastian Rusu, despre „școlile buffer” și decizia de ieri din Consiliul Local
Ieri, consilierii locali ai PNL au trimis punctul lor de vedere către presă şi au motivat abţinerea de la vot, care echivalează cu o respingere, în cazul mai multor proiecte.
„Pe această cale răspundem acuzelor nefondate și dezinformărilor lansate în spațiul public, ca de obicei, de primarul Coliban, de oamenii cu care încă mai lucrează și de USR Brașov.
1. La punctul 25, legat de realizarea obiectivului Cantina socială de pe strada Panselelor nr. 23, ne-am abținut la vot pentru că iarăși am avut de-a face cu niște ambiții absurde ale administrației useriste. Vorbim de o cantină cu o suprafață construită desfășurată de 2.001 mp din care 500 mp erau destinați numai pentru bucătărie. Noi considerăm că o Cantină socială poate să funcționeze foarte bine în cantina pe care deja o avem, la Căminul de bătrâni din Noua, care este prea puțin folosită pentru că numărul de beneficiari este mic. Acolo pot fi produse porții și pentru persoanele singure și cu probleme sociale. În plus, avem cantina fostului Liceu Economic, care se află într-o construcție nouă, realizată din fonduri europene. Și aceasta poate să fie folosită având ca beneficiari persoanele în dificultate, iar pe suprafața de 2.001 mp de pe strada Panselelor am putea realiza un obiectiv de real interes pentru brașoveni. În plus, dacă acea construcție ar fi utilizată exclusiv pentru persoanele cu probleme sociale, cantina socială propusă de conducerea Primăriei nu va mai putea să fie folosită pentru a produce hrana elevilor din Municipiul Brașov, deoarece ar intra ca obiectiv la Direcția de Asistență Socială. Avem două variante la îndemână și în acest moment considerăm INOPORTUNĂ realizarea unei construcții la dimensiunile prezentate în proiectul de hotărâre, care să aibă o singură utilitate.
Și dacă tot suntem la capitolul hrană, extindem subiectul la Programul pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolari și elevi. Deși e implementat încă din anul 2016 la nivel de țară și se află și în prezent în derulare, acest program încă nu a ajuns în Municipiul Brașov, în pofida faptului că un număr însemnat de preșcolari şi elevi vulnerabili se află în situaţia abandonului şcolar.
Întrucât învățământul constituie o prioritate naţională, în ședința Consiliului Local din 29 iunie 2022, noi, consilierii locali liberali am propus să fie realizată o cantină în care să fie posibilă prepararea în regim propriu a unei mese calde, care să le fie acordată elevilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial. Deja avem modelul administrației liberale de la Cluj-Napoca, un proiect implementat cu succes pentru 3.300 de elevi.
În acea ședință din iunie i-am cerut domnului primar să retragă, în vederea reanalizării, proiectul privind înființarea Cantinei sociale pe strada Panselelor, astfel încât să se realizeze cu prioritate, o cantină, ca cea de la Cluj, menită să asigure un pachet alimentar sau o masă caldă/ zi elevilor din Brașov, NU DOAR asistaților sociali.
În contextul în care imobilul de pe str. Panselelor are o suprafață construită extrem de generoasă, de 2.001,00 mp, iar pentru reabilitarea, modernizarea și dotarea clădirii, Consiliul Local ar fi trebuit să aprobe alocarea, într-o primă etapă, a 9.608.894,41 lei (sumă care cel mai probabil se va tripla până la final) pentru a funcționa NUMAI drept cantină pentru asistații social din Brașov, considerăm că proiectul trebuie regândit, astfel încât acel imobil să aibă mai multe funcționalități și în acest sens, să poată fi realizată și acordată o masă caldă și elevilor brașoveni nu doar persoanelor defavorizate, cum s-a propus inițial. Altfel, vom ajunge să avem o construcție uriașă, care va genera niște costuri imense (personal, alimente, întreținere clădire etc.), care va putea rezolva doar singură problemă, doar pe cea a asistaților sociali, așa cum dorește doamna viceprimar Flavia Boghiu. Acesta este, de fapt, motivul pentru care am considerat că nu este oportun ca Brașovul să aibă doar o cantină socială, ci una cu mai multe funcționalități și o arie de adresabilitate mai mare.
Prin urmare, sub nicio formă nu se poate considera că noi, liberalii nu am fi de acord cu un proiect care să asigure masa caldă în școli, cât timp noi am fost cei care am inițiat discuțiile cu domnul primar pe acest subiect și am propus soluția de a extinde funcționalitatea cantinei care se dorește să fie construită pe strada Panselelor. Însă, pentru a implementa acest proiect la modul real și concret, sunt necesare consultări și dezbateri între factorii implicați (Consiliul Local, Primărie, Inspectoratul Școlar Județean, DSP, DSV etc.), care să lămurească cine se va ocupa de implementarea acestui program (achiziții alimente, preparare, distribuție, locuri de luat masa, colectare deșeuri etc.), de respectarea normelor de igienă și prepararea hranei, de celelalte responsabilitățile (situație elevi, firme de transport, loc de preparare a hranei etc.).
Am solicitat amânarea construirii cantinei de pe strada Panselelor, timp în care aceste consultări să aibă loc, dar domnul primar a refuzat, propunându-ne în schimb un parteneriat cu Agenția Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă Brașov, pe o perioadă de 3 ani, având ca obiectiv realizarea unor studii, în schimbul unui buget nedeterminat, studii care să definească „strategia de implementare” a unui proiect de acest gen.
Nu putem fi de acord cu acordarea unei file de cec în alb, din banii brașovenilor, pentru elaborarea în decursul a 3 ani de zile, a unor studii pe care cel mai probabil Agenția Metropolitană nu le-ar fi realizat intern, ci le-ar fi contractat de la niște terți, despre care nu știm absolut nimic. Și, totodată, apreciem că nu este oportun ca Brașovul să dispună doar de o cantină social, în loc de o cantină menită să rezolve nevoile mai multor categorii sociale.
În plus, câteva informații despre starea de fapt privind proiectul legat de cantina socială:
– Deși indicatorii tehnico – economici au fost obținuți din decembrie 2021, proiectul a fost prezentat de Direcția de Asistență Socială (DAS) cu susținerea viceprimarului Boghiu abia în iunie 2022!
– Legislația atașată proiectului are printre altele și îngrijiri la domiciliu, zonă de interese care are legătură cu unele ONG-uri agreate de administrația useristă, cunoscut fiind faptul că doamna viceprimar Boghiu a fost coordonatoarea unui astfel de ONG, care își continuă activitatea și în prezent;
– Organigramă pentru această cantină socială nu există, iar DAS are doar 4 posturi pentru desfășurarea activității, celelalte servicii urmând a fi realizate de ONG-uri, pe care le poate plăti doar Primăria.
2. În privința Forumului Orașelor Verzi (FOV) lucrurile stau în felul următor. La începutul acestui an, față de cei 600.000 lei cât s-au cheltuit anterior, în 2021, suma alocată FOV a fost majorată la 800.000 lei, inclusiv cu votul consilierilor PNL. Iar acum ne trezim că suntem acuzați, în mod total nejustificat, de sabotaj cu privire la evenimentul Formul Orașelor Verzi. Fals, dezinformare!
Brașovenii trebuie să știe că în ședința CL Brașov de săptămâna trecută, PNL Brașov a votat „pentru” nu mai puțin de 9 propuneri de proiecte având ca obiect evenimente și activități ce țin de FOV.
În schimb, nu am fost de acord cu proiectul propus la punctul 33 de pe ordinea de zi: organizarea evenimentului gastronomic „Breasla iese în Piață – Veggie Edition”, într-un parteneriat între municipiul Brașov și Breasla Cârciumarilor Brașoveni. Evenimentul a fost susținut de domnul consilier local USR Bogdan Bart, care este membru al acelei organizații și care este consilier local numai pentru spețe de acest gen. Într-adevăr, dânsul s-a abținut la vot, dar a făcut lobby pentru evenimentul în cauză. Nouă, consilierilor locali PNL nu ni se pare normal ca un consilier local să vină și să facă lobby numai unui anumit segment de piață și numai în favoarea unor reprezentanți HORECA, cu privire la care are niște interese personale directe. Consiliul Local nu a fost ales de brașoveni să-i favorizeze pe unii și să-i defavorizeze pe alții. Nu era nevoie de acest parteneriat pentru FOV și dacă într-adevăr doresc să organizeze acel eveniment, o pot face, plătind la Primărie, la bugetul local, sumele aferente activității respective.
Dacă tot am acceptat mărirea bugetului cu 200.000 lei, interesant e să vedem și ce ne-a adus nouă, brașovenilor, anul trecut acest Forum al Orașelor Verzi. Concret nu se vede nimic! Concret, în Brașov miroase foarte urât, din nou. Și ce să vezi, nimeni nu mai vine să urle, să protesteze. Unde sunt activiștii domnului primar, care veneau în fața Primăriei cu pancarte că „În Brașov pute!”? Primarul Coliban nu a făcut nimic concret pentru mediu! Acest FOV este de fapt o poveste, un eveniment în care se cheltuie bani, sunt tot felul de discuții și în rest nimic. Acesta-i adevărul! Ce s-a făcut pentru mediu, ce se întâmplă cu închiderea gropii de gunoi, ce ne facem cu mirosurile, ce se întreprinde cu adevărat pentru îmbunătățirea calității aerului? Niciuna din aceste teme abordate de domnul primar nu se mai regăsesc pe vreundeva, iar dezinteresul față de mediu este foarte mare – îl vede toată lumea, nu doar noi, brașovenii!
De asemenea, tot la acest Forum am mai respins un proiect legat de alocarea sumei de 100.000 lei către Agenția Metropolitană Brașov, care să participe la FOV și să se mai întâmple ceva irelevant și fără nicio finalitate. Păi dacă am suplimentat bugetul FOV cu 200.000 lei, ce treabă mai are și Agenția Metropolitană cu acest FOV, pe lângă toate celelalte parteneriate? NU SUNTEM DE ACORD CU RISIPIREA BANULUI PUBLIC!
3. Și dacă tot am ajuns la Agenția Metropolitană, se impun unele precizări cu privire la votul exprimat de consilierii liberali pe subiectul învățământului dual. Da, noi, consilierii locali ai PNL am fost de acord cu parteneriatul privind susținerea învățământului dual în Municipiul Brașov pe care l-am votat în ședința de consiliu care a avut loc în data de 29 iunie 2022. Însă, atenție!, la momentul votului și în documentația proiectului legat de acel parteneriat nu se făcea nicio referire la vreun impact bugetar, nu apărea nicio mențiune legată de un potențial buget pe care UAT Brașov ar trebui să-l pună la dispoziție pentru ca acel parteneriat să funcționeze. Așadar, comentariile că am votat parteneriatul și că, prin urmare, acum ar trebui să fim de acord cu orice sumă ne cere Agenția Metropolitană sunt vădit absurde, cu atât mai mult cu cât în ședința de consiliu din 28 iulie 2022, când pentru prima oară ni s-au cerut bani, nici măcar nu a existat o explicație sau o justificare a sumelor cerute.
4. În cadrul aceleiași ședințe, grupul PNL a făcut o interpelare referitoare la învățământul dual, în care au fost precizate următoarele:
Proiectul Campus Tehnic finanțat în cadrul PNRR este unul de importanță majoră și trebuie susținut din plin. Susținem acest proiect, în special prin prisma succesului pe plan național repurtat de Școala Profesională Germană Kronstadt, un model de bune practici în toată România.
Fiind un proiect complex și de o valoare foarte mare (30 milione euro), în realizarea sa trebuie angrenate toate resursele competente. Fapt pentru care am propus și includerea Camerei de Comerț și Industrie Brașov, care are competențe dovedite în formarea profesională și elaborarea de proiecte europene, în consorțiul proiectului, lucru care s-a și întâmplat.
Între timp, deja au avut loc câteva ședinte ale grupului de lucru al acestui consorțiu, la care au participat reprezentanți ai Primariei și ai mediului de afaceri. La ultima ședință, la care am analizat ghidul aplicantului pentru Campusul Tehnic, am propus ca și Consiliul Județean Brașov să devină membru în consorțiu, având în vedere complexitatea proiectului și aria de adresabilitate a campusului, care se extinde mult peste granițele județului nostru, în toată Regiunea 7-Centru. Una din prioritățile proiectului este integrarea zonelor rurale în actul de formare profesională, un motiv în plus care întărește necesitatea participării active a Consiliului Județean în proiect. Reprezentanții consorțiului au fost de acord cu propunerea de a include și Consiliul Județean în consorțiu.
Luând în considerare complexitatea și importanța proiectului este nevoie de o abordare structurată a proiectului, în sensul realizării unui plan de proiect, în baza căruia se pot estima și resursele financiare necesare, urmând ca ulterior să se distribuie sarcinile. Nu vrem să blocăm bugetul pentru acest proiect important, ci dorim o alocare în baza unui plan concret de proiect, bine structurat, în care se cunosc pașii și obligațiile fiecărui partener și în special cele ale Municipiului Brașov.
Trebuie integrate operațional (cu preluare de atribuțiuni și responsabilități) toate structurile competente disponibile: UAT-urile din județul Brașov, Consiliul Județean, Universitatea „Transilvania”, Inspectoratul Școlar Județean, mediul economic (Camera de Comerț și Industrie, DWK etc.).
5. La punctul 41 am respins proiectul de parteneriat între municipiul Brașov și o asociație sportivă. Am studiat împreună cu colegii Acordul de parteneriat și am găsit numeroase erori și neconcordanțe. De exemplu, într-o parte erau menționate zilele de 3-4 septembrie ca perioadă de desfășurare, iar în altă parte zilele de 2, 3 și 4 septembrie.
În acest parteneriat mai intervenea un terț, în calitate de partener, o persoană fizică autorizată care se ocupa să presteze, de fapt, lucrurile pe care, în mod normal, ar fi trebuit să le realizeze asociația. În același proiect se făcea referire la faptul că în cadrul evenimentului sportiv va fi realizat și un „food court”. Păi dacă se face activitate comercială atunci să se plătească taxele aferente la Primărie!
Am sprijinit și vom sprijini evenimentele sportive, dar haideți să nu ne folosim de aceste parteneriate pentru a obține tot felul de facilități pentru anumite ONG-uri. Ba mai mult, tot în cadrul acestui eveniment, dar din 15 august până-n 6 septembrie, deci nu doar în 2-4 septembrie când are loc evenimentul, se dorea acces gratuit în Bastionul Funarilor și Turnul Lemnarului cu spațiile și facilitățile acestora. Numai lucruri cusute cu ață albă! Chiar nu ne dorim să ne mai trezim în situații din sfera ilegalității, cu niște parteneriate care nu au nicio legătură cu obiectul lor și ce ar trebui să se întâmple de fapt, să primească oricine acces gratuit în spații aparținând Municipiului Brașov, să facă bani și să urmărească în realitate doar interesul economic și propriul beneficiu.
6. La punctul 53 apărea propunerea de proiect în care Municipiul Brașov trebuia să-și de acordul în folosul societății Kronstadt Residence „pentru construirea a 2 construcții identice cu cele edificate la o distanță de minim 2 metri față de limita de proprietate, canal CCN 998”, în Stupini. Se cerea votul consilierilor locali, pentru ca acel dezvoltator să obțină o derogare care să-i permită să se poată apropia mai mult cu construcțiile de un posibil canal de irigații. Ce însemna de fapt : că proprietatea s-ar fi mărit cu câteva sute sau mii de metri, în funcție de distanța respectivă.
Nu am considerat normal să creăm tot felul de precedente, cu atât mai mult cu cât în Stupini au existat numeroase discuții că acolo sunt tot felul de canale obturate care țin de APIA și cunoaștem situația multiplelor inundații care au avut loc în acea zonă. Nu suntem de acord să aprobăm proiecte care să-i favorizeze pe unii dezvoltatori imobiliari și apreciem că toți ar trebui tratați în mod unitar, respectând legea.
7. Cu privire la proiectul aflat la punctul 84, despre declararea Ariei Naturale Protejate de Interes Local Brassovia a pădurii proprietate publică a UAT Brașov, brașovenii și toți cei interesați trebuie să știe că cea mai mare PROBLEMĂ la acest proiect este că, în mod contrar prevederilor legale, la baza acestuia nu există niciun fel de studii științifice. Au fost doar niște discuții, a apărut un înscris, care menționa expres că nu reprezintă o documentație stiințifică, întocmit de domnul Mihai Orleanu, care este membru în conducerea USR Brașov și care face parte și din Fundația Centrul de Ecologie Montană, organizație cu care Primăria dorea să încheie un parteneriat în vederea gestionării acelei viitoare arii protejate de interes local, parteneriat în privința căruia ne-am abținut. Considerăm că avem nevoie de experți, de studii științifice adevărate și bine documentate, care să ne ajute să luăm hotărârea cea mai bună. Pentru că, dacă acum luăm o decizie fără să avem toate datele problemei, riscăm să ne blocăm inutil în ceva complicat în loc să fi găsit cele mai eficiente, utile și simple soluții. Așa cum a spus în cadrul ședinței și secretarul de stat din Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ionuț Banciu, brașovean de-al nostru, sunt alți pași mai importanți pe care trebuie să-i facem până la declararea Ariei Naturale Protejate de Interes Local Brassovia. De aceea a fost prezent domnul secretar de stat în ședința de Consiliu Local, să ne ajute să preîntâmpinăm o greșeală. S-a oferit să se implice, să-și pună experiența la dispoziție pentru a ne ajuta să luăm cea mai bună decizie.
8. La punctul 121 de pe ordinea de zi apărea proiectul de hotărâre privind inițierea procedurii pentru închirierea, prin negociere directă, de către Municipiul Brașov, în calitate de chiriaș, a unor spații pentru relocarea temporară a activității școlare. Practic, aici consilierilor locali li se cerea să fie de acord cu o negociere directă pentru o perioadă de minim 7 ani, pentru o sumă de de 3.023.832 euro cu TVA. Noi, consilierii locali PNL Brașov nu am fost și nu vom fi de acord cu cheltuirea banului public fără TRANSPARENȚĂ, fără JUSTIFICARE, fără un anunț în prealabil la nivelul Municipiului Brașov!
Din documentația aferentă proiectului, calculele sunt făcute fix pentru un singur spațiu de 2.750 mp. Însă domnul primar s-a exprimat în ședința de plen că „s-a vorbit cu 7 (ȘAPTE) dezvoltatori”. La întrebările consilierilor PNL, domnul primar și doamna administrator public ne-au explicat că nu este identificat spațiul, cu toate că ni s-au prezentat o suprafață exactă și o sumă exactă, cerându-ni-se atribuirea directă, aspect criticat chiar de parlamentarii USR de Brașov de atunci (deputatul Tudor Benga). E deja de notorietate felul în care primarul userist al Brașovului a abuzat în timpul mandatului său de atribuirea directă mai mult ca predecesorii săi, pe care, culmea!, i-a criticat vehement în campania electorală. Ulterior acestor bâlbe, un consilier USR a recunoscut, în plen că se știe unde este spațiul și că acesta ar fi în cartierul Tractorul.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.