BRAȘOV. Ce spun politicienii despre reintroducerea supraaccizei la carburanți?
Guvernanții au anunțat, recent, că vor să reintroducă supraacciza la carburanți, de la 1 septembrie 2017, din cauza încasărilor scăzute înregistrate în semestrul I din 2017. Intenția autorităților a provocat un val de reacții în societatea românească.
Vă prezentăm câteva opinii pe marginea acestui subiect:
„Este doar o revenire la nivelul anului 2016”
Marius Dunca, ministrul Tineretului și Sportului (PSD Brașov): „Nu este efectiv o majorare, ci o revenire la nivelul accizelor din 2016. În primul rând, creșterea accizelor nu înseamnă neapărat creșterea prețurilor la pompă. România are în prezent cele mai mici prețuri la pompă (cu taxe) din UE, dar se află la jumătatea clasamentului în ce privește prețurile fără taxe. Asta înseamnă că prețurile sunt mărite artificial în raport cu taxele percepute. Deci benzinarii au o marjă de profit importantă din care pot acoperi această creștere de accize. Trebuie să stopăm tendința ca marile companii să aibă profituri considerabile în urma exploatării cetățeanului de rând și a “fentării” statului”.
„Efectul de bumerang al majorărilor de pensii și salarii”
Adrian Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov (PNL Brașov): „Suprataxarea carburanților, măsură pe care PSD vrea s-o introducă din nou la doar câteva luni după ce fusese eliminată, reprezintă o dovadă clară că programul economic al actualului guvern nu funcționează. Este evident că vistieria statului s-a golit în urma majorărilor salariale, încasările la buget nu sunt nici pe departe cele preconizate, iar guvernanții sunt nevoiți să caute variante rapide pentru a face rost de bani. Desigur, cea mai facilă soluție este aprobarea unei noi taxe. Reintroducerea supraaccizei la carburanți va genera un efect de scumpire în lanț a prețurilor și tarifelor la toate produsele și serviciile. Transportul de persoane, alimentele și mărfurile de larg consum se vor scumpi, ceea ce va avea un impact negativ asupra veniturilor populației. Se poate spune că acesta este efectul de bumerang al majorărilor de pensii și salarii”.
„Reintroducerea taxei va duce la scumpiri în lanț”
Silviu Costea, președintele Camerei de Comerț și Industrie Brașov (PNL Brașov): „Creşterea accizelor pe carburanţi nu figura în niciuna dintre variantele programului de guvernare al coaliţiei PSD-ALDE. După nici jumătate de an de când au scos acciza la carburanţi, păcălind românii să-i voteze, guvernanţii PSD anunţă că reintroduc taxa pe carburant de la 1 septembrie ceea ce va duce la scumpiri în lanţ la toate produsele şi serviciile. Mai mult nici încasările la buget nu vor crește, alimentarea cu carburant din afara țării fiind deja un drum sigur și deja experimentat de transportatori, atunci când exista acciza. Guvernul se acoperă de faptul că prețul la carburant ajunge la nivelul altor țări din UE, dar nu realizează că veniturile populației nu sunt nici pe departe comparabile. Se observă din nou că promisiunile electorale rămân la stadiul de promisiuni și disperarea de a acoperi gaura din buget și pomenile elecorale fac și din Guvernul Tudose unul lipsit de credibilitate și predictibilitate, punând mari probleme firmelor care-și fac bugete și proiecte viitoare. Cu o astfel de abordare puțin probabil să mai fim o țară atractivă pentru investitorii străini și autohtoni”.
„Vor urma scumpiri în lanț”
Gabriel Andronache, deputat PNL Brașov: „Situația veniturilor la bugetul de stat la jumătatea anului bugetar este alarmantă. În această situație o soluție facilă pentru guvernanți este mărirea accizei incluse în prețul carburanților deoarece majoritatea populației deține o mașină pentru care cumpără combustibil. Efectul asupra economiei este binecunoscut, măsura urmând a genera scumpiri în lanț prin scumpirea, inițial, a transportului mărfurilor care se va reflecta, ulterior, în prețul final al acestor bunuri de consum. Deci PSD și guvernul Tudose dau cu o mână și iau înapoi cu două mâini.”
„Măsura va afecta categoriile sociale cele mai vulnerabile”
Tudor Benga, deputat USR Brașov: „Este încă o dovada a diletantismului economic și fiscal al guvernării PSD. Să reintroduci o taxă pe care chiar tu o eliminasei acum șapte luni cu promisiunea fermă că bugetul e sustenabil și nu vei crește taxele. Măsura va afecta taman categoriile sociale cele mai vulnerabile, fiindcă va antrena scumpiri la produsele de bază. Iar România își va pierde din nou din credibilitate atât in fața investitorilor străini, cât și a mediului de afaceri local”.
„Pe piața mondială, prețul petrolului este același pentru toți”
Costel Mihai, președintele PMP Brașov (viceprimar): „Această măsură nu este una normală, ca de altfel nici intenția prim ministrului de a induce ideea că această majorare vine ca urmare a cererii producătorilor de combustibil. Realitatea este următoarea: pe piața internațională, prețul petrolului este același pentru toți. Pe de altă parte, această măsură nu este menită să sprijine dezvoltarea economică a țării. Mai degrabă, o reducere a accizelor ar duce la susținerea economică și la reducerea decalajului față de celelalte țări.”
„Actualul guvern nu a învățat din greșelile Guvernului Ponta”
Gheorghe Ialomițianu, fost ministru de Finanțe (PNL Brașov): „Creșterea accizelor la carburanți va determina o majorare a prețurilor acestor produse deoarece agenții economici care produc și distribuie carburanți nu vor suporta din profit acesta majorare. Deși Guvernul Tudose ne asigură că nu vor crește prețurile la carburanți, din păcate, nu are nici o pârghie pentru a împiedica agenții economici să majoreze prețurile carburanților. Se știe ca orice creștere a prețurilor carburanților va determina o majorare a prețurilor celorlalte produse având efecte negative asupra puterii de cumpărare a populației. Reacția consumatorilor va influența prețurilor carburanților. Actualul guvern nu a învățat din greșelile Guvernului Ponta. Atunci când acesta a introdus taxa de 7 eurocenți pe lângă creșterea prețurilor a avut loc și o reducere a cantității de carburanți achiziționată din România. Această reducere a fost determinată de faptul că foarte mulți transportatori români s-au aprovizionat cu carburanți din afară granițelor României, alimentând bugetul altor țări. Acest lucru rezulta și din expunerea de motive la proiectul de ordonanța prin care se dorește majorarea accizelor și anume ca în primul semestru din anul 2017 a crescut consumul de carburanți cu aproximativ 300 milioane litri comparativ cu primul trimestru. Creșterea consumului a fost determinată de scăderea accizelor la carburanți deși în bugetul de stat nu s-a văzut creșterea suplimentară din venituri din accize. Soluția pe care ar trebui să o ia actualul guvern ar fi combaterea evaziunii fiscale și nu creșterea accizei la carburanți. Din păcate, cei care vor suporta creșterea de acciză vor fi contribuabilii de bună credință care vor fi obligați să cumpere carburanți din România, așa cum s-a întâmplat și când a fost introdusă taxa de 7 eurocenți. În schimb, cei care au posibilitatea de a se aproviziona din alte țări dar și evazioniștii nu vor fi afectați de această creștere de accize. Ar trebui sancționati evazioniștii și nu contribuabilii de bună credință care își plătesc impozitele și taxele în mod corect la buget”.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.