APEL PUBLIC prin SCRISOAREA DESCHISĂ, din 8 decembrie 2015
„În atenția:
PRIMULUI MINISTRU: D-l Dacian Cioloș
MINISTRULUI FONDURILOR EUROPENE: D-na Aura Răducu
Spre informarea:
PARLAMENTARILOR: cu precăderea a celor care reprezintă județele implicate enumerate mai jos
MASS-MEDIA: pentru o atitudine civică responsabilă
APEL PUBLIC prin SCRISOAREA DESCHISĂ, din 8 decembrie 2015
PREAMBUL
Mă adresez dvs. deoarece am epuizat toate căile legale și uzuale de a evita situația disperată în care ne aflăm, fiind iminentă intrarea în insolvență a firmei pe care o conduc de 25 de ani, datorită modului incompetent și iresponsabil în care suntem tratați de către autoritatea de management a fondurilor POSDRU.
SOLICITARE
Doresc ca în urma acestui demers să se efectueze imediat plățile întârziate în mod nejustificat pentru ca, împreună cu multe alte firme, aflate în aceeași situație, să ne putem salva în ultimul moment, împreună cu personalul angajat sau contractat, care a muncit din greu, pentru realizarea unui țel de importanță națională majoră. Suntem îndreptățiți să credem că toți factorii responsabili către care ne-am adresat, prin prezentul apel, se vor implica în rezolvarea acestei situații critice, cu impact major în evoluția viitoare a inițiativei private de atragere a fondurilor UE.
CONTEXT
Ultimul ciclu de derulare al acestor programe, cel din 2014-2015, a fost cel mai prost manageriat de către AM POSDRU: termene mari de răspuns; plăți întârziate în mod nejustificat; lipsă de transparență; decizii arbitrare, contradictorii și incoerente; subdimensionare cantitativă și calitativă a personalului responsabil; birocrație excesivă; comunicare deficitară; sub bugetare a cheltuielilor reale.
La modul declarativ, absorbția fondurilor UE este de prioritate zero.
La modul practic, ceea ce se întâmplă este o adevărată sfidare a celor care au curajul să acceseze prin proiecte aceste fonduri, mai ales în condițiile în care pentru accesarea fondurilor POSDRU sunt 2 condiții esențiale defavorabile nouă, beneficiarilor:
– Nu există noțiunea de profit momentan sau viitor;
– Cofinanțarea este obligatorie, cu titlu de patriotism, nejustificabil economic.
Pe de altă parte vreau să subliniez că cea mai mare parte din cheltuielile care se fac în aceste proiecte o reprezintă impozite pe salarii și TVA, care ajung în mod nemijlocit la statul român și care nu acceptă nici o compensare a acestor obligații cu propriile obligații către accesanții de fonduri. Este evident că marele câștigător financiar al acestor proiecte este statul român nu firmele beneficiare.
Noi nu suntem un caz singular, sunt o mulțime de firme în situația noastră, care suferă pentru faptul că statul român nu își plătește, conform angajamentelor asumate, cheltuielile efectuate de firmele private, pentru desfășurarea normală a contractelor de absorbție a fondurilor UE.
Diferența evidentă între ce se declară, cum că este esențială pentru țara noastră absorbția fondurilor UE și atitudinea AM POSDRU, mă determină să cred că acei puțini, care vor scăpa de faliment, după acești ultimi 2 ani de umilință, NU VOR MAI ACCESA aceste fonduri, indiferent de declarațiile pompoase și ipocrite care se emit în spațiul public.
STUDIU de CAZ
În calitate de furnizor de formare profesională autorizat, firma noastră a accesat, încă din anul 2002, toate programele finanțate de UE, care s-au ocupat de formarea profesională, prin accesarea de fonduri nerambursabile.
Am gestionat, în cadrul a 21 de proiecte, în calitate de beneficiar sau partener, fonduri de peste 9 milioane euro, pentru instruirea a aproximativ 9.600 persoane din 19 județe: Brașov, Covasna, Harghita, Sibiu, Mureș, Cluj Napoca, Alba, Caraș Severin, Hunedoara, Bistrița, Iași, Suceava, Vâlcea, Olt, Botoșani, Timiș, Bacău, Neamț, Argeș.
Dintre aceste proiecte 9 au fost declarate de succes şi/sau de bună practică, de către organismele abilitate ale UE.
Mai mult, ca să argumentăm impactul social pozitiv al rezultatelor proiectelor subliniem că, peste 21% din șomerii calificați prin proiectele noastre au revenit pe piața muncii trecând de la starea de șomeri la cea de angajați.
În luna octombrie 2015 am finalizat 7 proiecte demarate în anul 2014, dar am reușit să ne plătim integral furnizorii doar la 6 dintre ele, din lipsa de resurse financiare datorată decontărilor neefectuate de către AM POSDRU. Avem depuse cereri de rambursare în valoare de aproximativ 830.000 Euro, pentru cheltuieli deja efectuate și pentru care am fost obligați să împrumutăm de la bănci peste 700.000 Euro, cu costuri foarte mari, pe care nu le vom recupera, conform prevederilor legale. În mod evident am devenit, în loc de absorbant al fondurilor UE, finanțator al acestora! La 3 dintre proiectele finalizate avem cereri de rambursare intermediare neonorate, depuse în august și septembrie, care au fost validate în octombrie, în valoare de peste 220.000 Euro.
Nu am primit nici un fel de explicații sau termene pentru această situație gravă.
Mai mult, de câteva luni primim diverse notificări oficiale și neoficiale, contradictorii, de la AM POSDRU, prin care suntem somați că nu vom mai putea recupera cheltuielile efectuate și plătite dacă nu depunem documentațiile de rambursare finală, în cel mai scurt timp, fără a se vorbi de situația cheltuielilor efectuate și neplătite furnizorilor, asta în condițiile descrise mai sus, adică de fapt ni se cere în continuare să finanțăm finalizarea proiectelor din resurse proprii!
În speranța că ne veți sprijini în acest demers, vă mulțumesc anticipat“,
Cu respect,
Director General Sorin Varga
SC BRAHMS INTERNATIONAL SRL
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.