Lifestyle

Reflecta oare mass-media femeia reala sau pe cea ideala?

  • logomytex.png
 

Daca inainte de 1989 publicatiile pentru femei se limitau la binecunoscuta revista Femeia , de atunci incoace putem spune ca oferta in domeniu a cunoscut o reala explozie. Fiecare revista noua ce apare pe piata pleaca de la ideea de a sustine femeia, insa, rezultatul nu este intotdeauna cel scontat. De ce spunem asta? Ei bine, rasfoind cateva publicatii pentru sexul frumos si destept veti ajunge singure la concluzia ca stereotipurile de gen nu lipsesc. Pornind de la aceasta idee, am incercat sa vedem in ce masura presa scrisa sustine femeia sau constituie chiar un generator de discriminari.
Discursul exista, chiar daca sub forma latenta
Ada Dobrescu, preparator univesitar in cadrul Universitatii Transilvania , Facultatea de Drept si Sociologie, considera ca presa romaneasca actuala contine un discurs ce alterneaza intre mesaje cu un continut stereotipic pregnant spre moderat. Femeia moderna trebuie sa fie, in acelasi timp, puternica (independenta financiar, cu capacitate de a lua propriile decizii, prezenta in relatii sociale diversificate, nu se conformeaza idealurilor celorlalti, ci propriilor dorinte) si sensibila prin apartenenta la genul specific – romantica, are grija de copii, are capacitate empatica, constituie liant in cadrul cuplului. Putem cataloga publicatiile: de la cele cu un bogat continut stereotipic spre cele care promoveaza imaginea femeii moderne (Femeia-Avantaje-Unica-Cosmopolitan-FHM-Tabu). Consider ca revista Playboy are un targhet predominant masculin si e bogata in stereotipuri de gen , ne-a declarat prep. univ. Ada Dobrescu. Din punctul de vedere al interlocutoarei noastre, cele mai des intalnite continuturi stereotipice sunt: femeia apartine spatiului domestic ( la cratita! ); daca are succes in plan profesional, exista posibilitatea unui esec marital; femeile sunt catastrofa la volan; promovarea imaginii femeii ca obiect sexual (orice coperta a unei publicatii atrage atentia daca femeia apare sumar imbracata sau chiar dezbracata); capitalul de imagine a femeii scade cu trecerea timpului (dependenta de produse cosmetice), pe cand a barbatului creste (un barbat in varsta e atragator, o femeie nu). Reflecta oare, insa, mass-media femeia reala sau pe cea ideala? Dezideratele femeii moderne sunt impartasite de femeile actuale sau majoritatea si-au insusit si accepta stereotipurile de gen? Discursul mediatic ar trebui sa plece de la premisa ca nu exista superioritate al unui gen fata de celalalt, ci diferentele ar trebui puse pe seama abilitatilor, capacitatilor, trasaturilor fizice, care difera de la un gen la altul (complementaritate de gen). Daca am intelege acest aspect, poate si stereotipurile de gen s-ar diminua ca numar sau continut , a adaugat interlocutoarea. Lect. univ. dr. Alina Coman, titularul cursului de Studii de gen in cadrul Facultatii de Drept si Sociologie, este de parere ca stereotipurile de gen sunt prezente in toate revistele. Chiar daca este latent, discursul in sine exista , a precizat Alina Coman.
Pe mine ca femeie nu ma ajuta sa ma dezvolt
Laura Davidescu este redactor sef adjunct al revistei Unica . Din punctul ei de vedere discriminare exista inca de la inceput, prin simplul fapt ca numim revistele ca fiind de femei. Chiar daca noi ne adresam ei, am incercat sa nu-l excludem nici pe el. Si pot spune ca am reusit in urma semnalelor pozitive pe care le-am receptat de la cititori. Din punctul meu de vedere revistele adresate femeilor nu discrimineaza. De ce spun acest lucru? Deoarece consider ca acum toate publicatiile incearca sa reflecte subiecte din toate zonele de interes pentru femei. Iar daca mai exista voci care sustin ca publicitatea care apare in aceste reviste este discriminatorie, eu sunt de parere ca, desi sunt prezente reclame la produse foarte scumpe, in acelasi timp pot fi intalnite si produse accesibile tuturor , ne-a declarat Laura Davidescu. Pe de alta parte, Silvia Visan (publisher la revista Coffee-Break ) spune ca nu-i plac deloc revistele romanesti care se adreseaza femeilor. De ce? Foarte simplu. Pe mine, ca femeie, nu ma ajuta deloc sa ma dezvolt. Acest gen de reviste promoveaza o imagine a femeii ideale, asa cum si-o doresc toti barbatii. Iar eu nu sunt de acord ca noi sa facem doar ce le place lor. Femeia nu trebuie vazuta ca o persoana care sa faca totul pentru cineva anume. Eu pot afirma fara nici o retinere ca pana acum n-am gasit o astfel de revista, care sa formeze femeile din toate punctele de vedere , ne-a declarat Silvia Visan. De asemenea, interlocutoarea sustine ca astfel de reviste nu prezinta altceva decat pagini intregi de shopping si viata vedetelor (care oricum nu este in concordanta cu ceea ce traiesc ele in realitate).
Piata transforma revistele in bunuri comerciale
Roxana Truinea, membru in Colegiul Director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminari, nu este o mare cititoare a revistelor care constituie subiectul articolului nostru. Totusi, daca ar fi sa gasim o explicatie prezentei discursului discriminatoriu si al stereotipurilor de gen, eu cred ca cerintele pietei transforma revistele in bunuri comerciale. O forma de discriminare o constituie faptul ca revistele promoveaza doar un anumit gen de femeie: cea mai casnica. Prea putin este promovata imaginea femeii care reuseste in viata singura , ne-a declarat interlocutoarea. Iar o generalizare in ceea ce priveste tipul acestor reviste nu se poate face, deoarece toate sunt targetate. Oana Coanta, vicepresedinta Departamentului de imagine al Asociatiei Femeilor de Afaceri si a Femeilor Conducatoare de Intreprinderi, este de parere ca publicatiile destinate femeilor trateaza, ca orice alte publicatii, diferite teme. Fiecare dintre ele se adreseaza unui anumit tip de public: femeia casnica, femeia de afaceri, femeia VIP etc. Este falsa ideea ca majoritatea covarsitoare a acestor publicatii discrimineaza pe cineva. Oricare dintre noi poate alege din oferta ceea ce o intereseaza. Este, pur si simplu, o chestie de educatie si interese. Ca femeie de afaceri, de exemplu, poti alege sa citesti doar articole care sunt legate direct de activitatea ta. Altcineva isi poate dori sa afle secrete culinare sau despre machiaj. Oferta este suficient de larga. Ramane doar sa stii ce sa alegi , ne-a declarat Oana Coanta. Toate publicatiile pentru femei sustin femeia. Acesta este scopul pentru care exista. Este vorba doar de ce considera fiecare dintre noi ca fiind sprijin. Nevoia se manifesta diferit, in functie de varii criterii. Tinerele femei de afaceri au, de exemplu, alte nevoi decat cele abuzate fizic , a completat interlocutoarea. Din ce in ce mai mult putem intalni femei care, depasind prejudecatile legate de sex sau de educatie, se dovedesc extrem de abile in a-si construi o cariera. Mi se pare depasita ideea ca unei femei ii este mai greu decat unui barbat sa se impuna in anumite situatii. Aici nu e vorba decat de vointa, de putere de convingere si de ambitie. Lucrurile s-au schimbat mult in ultimii ani. Orice femeie care isi propune un tel il va atinge negresit, cu conditia sa tina cont de regulile jocului , a incheiat Oana Coanta. O consumatoare consecventa a presei scrise pentru femei este designerul vestimentar Carmen Serbina. Din punctul meu de vedere presa scrisa nu discrimineaza femeile. Chiar daca, de multe ori, se adreseaza numai unei anumite categorii de femei, sta in puterea noastra sa alegem ceea ce ne dorim din aceste reviste. Cred ca ele discrimineaza doar in momentul in care femeia consimte la acest lucru , ne-a declarat designerul vestimentar.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button