Expres

Tren încărcat cu material militar, deraiat în județul Brașov. Raportul de investigare al AGIFER

Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a finalizat raportul de investigare a accidentului feroviar din data de 17 martie 2023, când un tren de marfă a deraiat, între haltele de mișcare Cața și Beia. Concluzia raportului este că de vină au fost atât CFR Marfă și CNCF CFR SA.

Investigația a fost efectuată de specialiști din cadrul AGIFER împreună cu un specialist din cadrul MApN.


În data de 17.03.2023, în jurul orei 20:30, în circulația trenului de marfă nr.66358 pe firul II de circulație, între halta de mișcare Beia și halta de mișcare Cața, înainte de intrarea pe podul de la km.262+858, s-a produs deraierea de ambele boghiuri, a penultimului vagon din compunerea trenului. Trenul a fost compus din 11 vagoane, din care 10 tip platformă încărcate cu material militar și unul
(poziționat primul după locomotivă) tip clasă (corp pază). Trenul a fost remorcat de locomotiva Diesel electrică cu numărul de înmatriculare 92530601325-9 (DA 1325). Vagonul implicat în accident a avut
numărul de înmatriculare nr.31533960791-5.


Locul producerii accidentului feroviar este situat pe raza de activitate a Sucursalei Regionala de Căi
Ferate Brașov, secția de circulație Brașov – Sighișoara (linie dublă electrificată), aflată în administrarea CNCF CFR SA.
Trenul, vagoanele din compunerea acestuia, locomotiva de remorcare și personalul de conducere și deservire al acesteia aparțin operatorului de transport feroviar SNTFM CFR Marfă SA.
Ca urmare a producerii acestui accident, nu s-au înregistrat victime și nici pagube la mediul
înconjurător. Au fost înregistrate pagube la vagonul deraiat și la suprastructura căii.
Imediat după producerea accidentului, circulația feroviară a fost închisă pe firul II de circulație, între cele două stații, până în data de 21.03.2023 la ora 15:30. Vagonul deraiat a fost repus pe linie, cu mijloace proprii, în data de 18.03.2023 la ora 03:40″
, se explică în raport.

După repunerea pe linie, s-a constatat că vagonul avea osia nr.1 în sensul de mers strâmbă și rama boghiului nr.1 în sensul de mers deformată, necesitând înlocuirea boghiului. Nu s-au înregistrat
întârzieri de trenuri de călători. Deraierea vagonului a fost inițiată de lovirea primei osii, în sensul de mers al trenului, de către un capăt al contrașinei podului, smulsă din sistemul de prindere de către capetele libere ale lanțurilor care asigurau ancorarea/fixarea materialului militar încărcat pe vagon și care au căzut prin spațiile existente în zona de așezare a țepușelor mobile în poziție orizontală pe podeaua vagonului, atingând terasamentul
.

Factorul cauzal
Neasigurarea capetelor libere ale lanțului utilizat pentru ancorarea/fixarea materialului militar, în partea din spate sens de mers pe antepenultimul vagon din tren, și faptul că acest vagon avea spații libere în podea în zona de așezare a țepușelor laterale”
, se mai arată în raport.

Fără victime

Ca urmare a producerii acestui accident, nu s-au înregistrat victime și nici pagube la mediul înconjurător. Au fost înregistrate pagube la vagonul deraiat și la suprastructura căii. Valoarea estimativă totală a daunelor materiale, conform documentelor puse la dispoziție de către operatorii economici implicați până la data finalizării proiectului de raport, a fost de 86.411,51 lei fără TVA.

Cauza producerii accidentului cade în sarcina SNTFM CFR Marfă, mai exact neasigurarea capetelor libere ale lanțului utilizat pentru ancorarea/fixarea materialului militar, în partea din spate sens de mers pe antepenultimul vagon din tren, și faptul că acest vagon avea spații libere în podea în zona de așezare a țepușelor laterale.

Vagoanele din compunerea trenului au fost încărcate în stația CFR Dumbrăveni de către personal aparținând MApN. Apoi, trenul de marfă nr. 66358 a fost expediat din stația CFR Dumbrăveni, la ora 18:35 (conform benzii de vitezometru), urmând a circula până la stația CFR Basarabi. Trenul a circulat în bune condiții de siguranța circulației până la Hm Beia.

După trecerea prin Hm Beia, în timpul circulației trenului pe o porțiune de linie în curbă cu deviație dreapta în sensul de mers, capetele libere ale lanțurilor (în formă de buclă) de ancorare/fixare a materialului militar în partea din spate, sens de mers, a antepenultimului vagon din tren, care erau neasigurate și poziționate pe partea metalică a șasiului, au căzut prin spațiile existente în zona de așezare a țepușelor mobile în poziție orizontală pe podeaua vagonului, iar cel din dreapta în sensul de mers al trenului, a ajuns pe terasamentul căii.

„Când această buclă de lanț care atingea terasamentul căii a ajuns în zona contrașinelor interioare, poziționate înaintea podului de la km.262+858, care nu erau montate corespunzător – neavând capetele stânga/dreapta lipite (apropiate) și îndoite în plan vertical suficient de mult ca să fie introduse în balast sub nivelul traversei de pe terasament și nefiind prinse în fiecare traversă – a agățat capătul din dreapta sens de mers al trenului, pe care l-a ridicat.

Capătul ridicat al contrașinei a lovit prima osie în sensul de mers al penultimului vagon, fapt ce a provocat escaladarea de către roata din partea stângă a firului exterior al curbei, la o distanță de 1,30 m de capătul contrașinei interioare (din partea stângă sens de mers – neafectată). Circulația vagonului cu primul boghiu deraiat și în condițiile desprinderii contrașinei din partea dreaptă sens de mers a făcut ca în final, al doilea boghiu în sensul de mers să deraieze înspre interiorul curbei în partea dreaptă.

După căderea în exteriorul căii a primei osii în sensul de mers și până la oprire, vagonul a circulat în stare deraiată o distanță de circa 123 m, până la decuplarea semiacuplărilor flexibile de aer dintre penultimul și ultimul vagon din tren, moment în care s-a produs frânarea de urgență a trenului”, se arată în raportul de investigare.

Însă și compania de infrastructură CNCF CFR SA a avut vina sa, prin montarea necorespunzătoare pe terasament a contrașinei la podul de la km. 262+858.

„Menționăm faptul că după producerea accidentului, în urma efectuării lucrărilor de reparații, deși se cunoștea modul de producere al accidentului de către personalul responsabil cu mentenanța suprastructurii căii și de către personalul de conducere al secției de linii, contrașina a fost montată în continuare necorespunzător”, se mai arată în document.

Găsești mai jos raportul complet.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button
Creare Site Web Optimizare SEO Creare Site Prezentare