Expres

Site-ul CNAS e picat! Medicii de familie buni de plată, pacienţi puşi pe drumuri

 

După ce, timp de trei zile, Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) –  care cuprinde sistemul cardului electronic de asigurări de sănătate (CEAS), Sistemul Informatic al Prescripției Electronice (SIPE), Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) – nu a funcţionat sau a funcţionat extrem de greoi, astăzi şi site-ul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), cnas.ro. 

„Componente ale Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate returnează extrem de multe erori pentru a treia zi consecutiv. Sistemul a funcționat cu dificultate și săptămâna trecută însă în aceste zile sunt perioade întregi în care este aparent blocant, rețetele funcționează doar în mod offline iar serviciile nu se validează”, anunţa Patronatul Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov.

Medicii se întreabă retoric cine răspunde pentru „funcţionarea dezastruoasă a platformei şi pentru nemulţumirea pacienţilor şi personalului medical?”. 

„De trei zile iar stăm și ne uităm cum ni se învârt rotițele din soft degeaba. Nu merge platforma informatică, nu se poate verifica nici calitatea de asigurat, evident că nu ne putem valida nici serviciile. În condițiile în care scrie clar în contract că ești asigurat așa cum scrie la SIUI, eu număr notificările primite alaltăieri de la casa de asigurări și adun banii pe care îi am de plătit casei pentru persoane care apăreau asigurate în SIUI (eu fraieră, respectând legea), dar ce să vezi, nu erau. Altfel spus, în contract zice că dacă în SIUI pacientul apare asigurat, apăi așa e, nu îmi mai trebuie alte dovezi. Și peste trei ani se vede treaba că de fapt nu era și mie mi se impută servicile medicale efectuate”, scrie şi dr. Sandra Alexiu, vicepreşedinta Societăţii Naţionale a Medicilor de Familie (SNMF). 

CNAS a emis un comunicat de presă prin care anunța că PIAS funcționează în parametri normali: „În cursul zilei de luni, 8 octombrie a.c., s-au înregistrat fluctuații ale PIAS, care au fost analizate și soluționate în cursul zilei de marți, 9 octombrie. Pe durata efectuării lucrărilor tehnice, au existat intervale în care platforma informatică a avut timpi lungi de răspuns la solicitările utilizatorilor, fapt perceput de aceștia drept nefuncționalitate. Menționăm că serviciile medicale efectuate în perioada respectivă pot fi raportate și validate în interval de trei zile lucrătoare după data efectuării serviciilor respective, nefiind necesară stabilirea de măsuri derogatorii”. Situația din teren îi contrazice. „Serverele sunt subdimensionate, nu se face mentenanță, sunt conceptual prost făcute. Luni, marți, miercuri, a fost dezastru. Miercuri, pe partea de validare a consultațilior la cabinet, marja de eroare a fost peste 99%. Eu ce am lucrat ieri ca să pot să validez, rețete și consulații ca să pot fi plătit pe ele, am stat conectat pe calculatorul de la serviciu de la ora 1 noaptea până pe la 2. Am avut erori săptămâna aceasta, erori tragicomice aș putea spune: CASMB nu există, medicul nu există, pacientul este mort, pacientul este mort și nu este asigurat, medicul nu are contract valid”, a declarat un alt medic de familie din Capitală, pentru evz.ro. 

Articole asemănătoare

Problema este gravă, pentru că medicii de familie sunt nevoiți să scoată bani din buzunar dacă pacientul nu este asigurat, aceștia neputând vedea calitatea lui din cauza erorilor sistemului informatic. 

Conform unei modificări aduse legii (modificare impusă tocmai de desele disfuncţionalităţi), când PIAS sau numai sistemul CEAS (cardul naţional electronic de asigurări de sănătate) devine indisponibil din cauza unor probleme tehnice, până la remedierea problemelor apărute, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim offline. Ca urmare, pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcţionarea PIAS, preşedintele CNAS emite ordin care să prevadă modalitatea înregistrării serviciilor medicale în sistem offline, dând practic o „dispensă” pentru neîncărcarea serviciilor în termenul normal. Ceea ce nu s-a întâmplat zilele acestea, spre disperarea medicilor de familie, care riscă să nu fie plătiţi pentru munca lor la cabinet, ca şi a pacienţilor puşi pe drumuri. 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button