Expres

Schimbări majore în Educație: două examene la intrarea în liceu și apoi treapta a II-a

 

Reintroducerea examenului de admitere la liceu, fără a se elimina Evaluarea Naţională, reintroducerea „treptei a doua” după clasa a X-a şi Bacalaureat diferenţiat în funcţie de profilul liceului sunt propunerile luate în calcul la următoarea întâlnire de la Ministerul Educaţiei, de la finalul acestei luni. Examenele în sine vor deveni şi ele mai complexe.

Discuţiile cele mai aprinse se poartă în jurul modalităţii de admitere în liceu. Pe masa ministrului Educaţiei sunt propuneri venite din partea sindicatelor din Educaţie, dar şi din partea asociaţiilor reprezentative ale elevilor. Multe dintre ele se bat cap în cap. „A existat propunerea să rămânem pe Evaluările Naţionale. Dezavantajele sunt clare: la un anumit liceu pot să ajungă să studieze unii elevi care nu şi-au dorit acest lucru sau şi-au dorit alt profil sau nu au abilităţile necesare pentru acel liceu. Ei ocupă locul pentru că le permite media, în detrimentul altora care ar avea abilităţile necesare. A existat propunerea de reintroducere a examenului de admitere. Există şi aici un dezavantaj major. Cu media 9,75 un elev pică dacă la liceul respectiv s-a intrat cu 9.80. El va ajunge să studieze pe locurile vacante într-o clasă de o calitate departe de capacităţile lui. Prin repartizare computerizată poate ocupa un loc la un alt liceu foarte bun. E un subiect delicat, înclin să cred că e necesară o variantă hibrid între aceste două modalităţi”, a precizat ministrul Sorin Cîmpeanu, într-un interviu televizat.

Probe mai multe

Modificări importante se propun şi în ceea ce priveşte Evaluările Naţionale, atât la clasa a VIII-a, cât și la cele din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Pe lângă probele care există în prezent (Limba şi literatura română, Limba maternă şi proba transdisciplinară la Matematică şi Ştiinţe), se propun încă două probe orale (la o limbă străină şi una de evaluare a competenţelor civice şi sociale) şi una practică, de utilizare a calculatorului. Propunerea este ca toate trei să fie susţinute în timpul anului şcolar.

Revine treapta a II-a de liceu

Una din cele mai importante modificări propuse vizează reintroducerea examenului de la finele clasei a X-a, cunoscut ca „treapta a II-a”. Încă nu se ştie exact dacă va fi la fel ca examenul de la clasele a IV-a sau a VI-a, adică va conta doar pentru evaluarea elevului sau va fi luat în calcul ulterior în stabilirea altor ierarhii sau admiteri la facultate, de exemplu. Toţi cei care trec prin această evaluare la clasa a X, fie că iau nota 2, fie că iau nota 10, trebuie să îşi continue studiile până la clasa a XII-a. „Susţin un examen intermediar în perioada liceului, la finalul clasei a zecea. Există un program foarte important «Sprijin pentru Bacalaureat, acces la facultate», iar unul dintre obiective este tocmai introducerea acestui examen intermediar. O pregătire pentru o evaluare ar fi benefică pentru calitatea absolvenţilor”, spune ministrul.

Învățământ obligatoriu de 12 clase

Cîmpeanu a precizat că evaluarea naţională nu este aşa cum este bacalaureatul, un examen de finalizare a studiilor, ci este un examen intermediar, învăţământul fiind obligatoriu în prezent până în clasa a X-a, urmând a se generaliza şi probabil conform noului proiect al Legii educaţiei la nivel de 12 clase. „De ce 12 clase? Un popor educat ştie să aibă grijă mai bine şi de sănătatea lui, şi de prosperitatea lui, şi de securitatea lui. Un popor educat este ceea ce ne dorim cu toţii”, afirmă ministrul.

El a precizat că modificarea programei şcolare este în curs, urmând a se finaliya în 2020: „Ştim bine că a fost revizuită curricula la clasele I-IV, iar în acest an va fi aprobat planul-cadru, urmând să avem în 2016 curricula aprobată pentru clasele V-IX, pentru că ne dorim să avem în 2017 o programă şcolară nouă. 2018 la clasa a VI-a şi a X-a, 2019 a VII-a şi a XI-a, 2020 clasa a VIII-a şi a XII-a”.

Examene de Bac în funcţie de profil

Nici Bacalaureatul nu ar trebui să mai semene cu cel de acum dacă se vor adopta propunerile. Iniţiatorii proiectului propun ca probele scrise de la examenul de Bacalaureat să se susţină după încheierea cursurilor. Probe scrise vor fi susţinute la: Limba şi literatura română – probă comună; Limba şi literatura maternă – probă comună pentru elevii care au urmat studii într-o limbă a minorităţilor naţionale. Alte două probe scrise vor fi diferenţiate. Astfel, pentru profilul real din filiera teoretică examenele vor fi la matematică şi o probă la alegere dintre fizică, chimie, biologie şi informatică. Pentru profilul umanist din filiera teoretică proba obligatorie va fi la istorie, iar proba la alegere la geografie, economie, sociologie, filozofie, psihologie. Probele orale de la examenul de Bacalaureat ar urma să fie susţinute în cursul anului şcolar. „Sunt păreri care susţin că nu ar trebui să fie un examen transdisciplinar, la Evaluările Naţionale, pentru că predarea se face disciplinar. Dar evaluarea transdisciplinară e foarte aproape de cea internaţională, iar în acest sens ar trebui modificată curricula”, spune ministrul.

 

Citiți și:

Anul școlar începe în 5 septembrie


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button