Expres

Poliţiştii rutieri, în pericol să fie „traşi pe dreapta” de agenţii locali

 

Poliţiştii rutieri din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) riscă să rămână fără activitate, în condiţiile în care aleşii vor să le dea mai multă putere în trafic poliţiştilor locali.

Un proiect de lege care prevede modificarea OUG 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice, acordă numeroase atribuţii rutiere Poliţia Locală. Proiectul a fost adoptat, luni, de Senat, în forma depusă de iniţiatori, urmând să meargă la Camera Deputaţilor, for decizional.

Iniţiativa legislativă dă Poliţiei Locale exact aceleaşi puteri pe care le are şi Poliţia Rutieră din cadrul IGPR: de a dirija traficul, de a legitima şoferii, de a aplica amenzi de circulaţie pentru orice încălcare a Codului Rutier.

În expunerea de motive, iniţiatorii (14 deputaţi PNL) susţin că nu fac decât să pună în acord prevederile OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cu cele cuprinse în Legea Poliţiei Locale 155/2010.

„Printre atribuţiile Poliţiei Locale se numără şi reglementări care privesc circulaţia pe drumurile publice, dar de care nu se ţine seama întrucât OUG 195/2002 nu a fost actualizată şi modificată, astfel încât şi poliţiştilor locali să li se recunoască aceste drepturi şi atribuţii pe care le au conform statutului lor. Prezenta propunere legislativă vine să modifice prevederile OUG 195/2002 cu prevederile cuprinse în Legea 155/2010, astfel încât şi Poliţia Locală să-şi poată face treaba conform statutului său legal”, se arată în expunerea de motive.

Modificările care ar urma să aibă loc la nivelul Poliţiei Locale sunt, însă, în principal, în favoarea administraţiilor locale, întrucât, potrivit legislaţiei, banii încasaţi din amenzile aplicate de poliţiştii locali se varsă direct la bugetele locale.

Confuzie şi nemulţumire

În iunie 2017, la solicitarea Avocatului Poporului, judecătorii Curţii Supreme au stabilit că poliţiştii locali nu au voie să dea amenzi şoferilor din trafic şi nu le pot cere informaţii din care să reiasă cine le-a încredinţat pentru conducere maşinile. Curtea Supremă fusese sesizată de Avocatul Poporului după ce s-a constatat că instanţele dădeau decizii diferite la cazuri identice (unii dintre judecători considerau că amenzile aplicate de poliţiştii locali sunt ilegale, în timp ce alţii le considerau legale).

Confuzia venea din faptul că OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice spune că numai poliţistul rutier poate opri, legitima şi sancţiona un şofer, iar Legea 155/2010 a Poliţiei Locale stabileşte că agenţii acestei instituţii au anumite atribuţii, dar limitate, în privinţa circulaţiei rutiere, fără să menţioneze însă că agenţii locali au dreptul să legitimeze şoferul şi să ceară actele vehiculului.
Despre proiectul care ar urma să soluţioneze dilema legislativă oficiali ai Ministerului Afacerilor Interne (MAI) susţin că este „lipsit de logică“.

„Este lipsit de sens să ai două structuri cu aceleaşi atribuţii. Nu are nici o logică. Aceste instituţii ar trebui să fie complementare – acolo unde nu poate acţiona una, să intervină cealaltă. Nu mai spunem că această structură primeşte ordine direct de la primar, căruia i se subordonează… Nu poţi să faci din Poliţia Locală un instrument al primarului“, au explicat oficiali din MAI.

Potrivit acestora, Poliţia Locală a fost înfiinţată pentru a rezolva problemele municipalităţii: „Adică, ce-i deranjează pe oameni într-un oraş – parcarea aiurea, accesul pe interzis, biciclişti, pietoni. Astea sunt atribuţiile poliţiştilor locali pe linie rutieră. Cum să le dai voie să ridice permise? Oamenii vor face confuzie, nu vor ştii cine le-a luat carnetul. În nici o ţară din Europa nu este aşa ceva. Asta pe lângă faptul că legea prevede pentru ei o anumită uniformă, dar de fapt uniforma este aproape identică cu cea a poliţiştilor naţionali. Aici, nu există nici un mecanism de control, nu ştii cui să te adresezi în această situaţie“.

Imitaţie

Termenul de „Poliţie Locală” a apărut în 2004, fiind în fapt fosta Poliţie Comunitară, care la rândul ei a fost reorganizată din Corpul Gardienilor Publici pe unităţi administrativ-teritorial şi nu are legătură cu Ministerul Afacerilor Interne. Cu alte cuvinte, paznicii de parcuri şi de instituţii au fost transformaţi (în fapt, procesul continuă) în poliţişti.
Printre altele, Poliţia Locală a primit autovehicule inscripţionate, uniforme, motociclete, sedii noi, dotate şi echipate etc..
De asemenea, au primit tot mai multe atribuţii, care i-au derutat mai ales pe şoferi, având în vedere că autovehiculele sunt branduite asemenea autospecialelor poliştilor rutieri din cadrul IGPR, iar actuala uniformă a agenţilor locali seamănă izbitor cu cea a poliţiştilor, deşi legea interzice uniformele asemănătoare cu cele ale poliţiei naţionale.

Iniţiatorii proiectului sunt: Achiţei Vasile-Cristian – deputat PNL; Bica Dănuţ – deputat PNL; Calista Mara-Daniela – deputat PNL; Fădor Angelica – deputat PNL; Ghilea Găvrilă – deputat PNL; Leoreanu Laurenţiu-Dan – deputat PNL; Moldovan Sorin-Dan – deputat PNL; Neagu Nicolae – deputat PNL; Popescu Pavel – deputat PNL; Popescu Virgil-Daniel – deputat PNL; Răcuci Claudiu-Vasile – deputat PNL; Roman Florin-Claudiu – deputat PNL; Stamatian Vasile-Florin – deputat PNL; Varga Glad-Aurel – deputat PNL.

Proiectul poate fi găsit AICI

foto – arhivă


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button