Expres

Plată fără contact pe liniile metropolitane ale RATBV

Plată fără contact pe liniile metropolitane ale RATBV. Soluția de plată contactless a călătoriilor direct în mijloacele de transport în comun va fi implementată în perioada imediat următoare pe toate mijloacele de transport în comun ale RATBV S.A. Într-o primă fază, aceasta a fost introdusă deja pe 70 de mașini, acoperind toate liniile metropolitane.

Sistemul permite ca la validatoarele instalate în autobuze să poată fi efectuate plăți cu cardul bancar sau telefonul, ceasul sau brățara inteligentă, dacă sunt dotate cu tehnologia NFC. Călătorul va selecta și confirma ruta pe care dorește să meargă, iar după efectuarea plății, validatorul va emite un mesaj vizual și acustic prin care este confirmată achitarea călătoriei. Plata nu este comisionată, iar prețul biletului este cel perceput, în mod normal, de RATBV.

„Mă bucur că brașovenii și turiștii din Brașov vor beneficia de un sistem modern de plată a călătoriei cu cardul direct în mijloacele de transport. Alături de modernizarea flotei de mașini, este deosebit de important pentru noi să le putem oferi o soluție de plată viabilă, care să acopere nevoile de mobilitate în creștere și în schimbare ale călătorilor noștri. Facilitatea va fi extinsă, în scurt timp, pe toată flota de mașini a societății”.

Marian Geman, directorul general RATBV S.A.

Validatoare albastre

Pentru a oferi această nouă modalitate de plată a călătoriilor, au fost instalate în toate autobuzele ce deservesc traseele din zona metropolitană câte două validatoare de culoare albastră (între prima şi a doua uşă şi între a doua şi a treia uşă). Ca element suplimentar de identificare, pe lângă culoarea albastră, validatoarele poartă siglele VISA/mastercard, însemne ce indică faptul că aparatele acceptă orice card emis oriunde în lume sub aceste însemne (nu sunt acceptate cardurile de masă, chiar dacă au fost emise sub însemnele VISA/Mastercard). Mai mult, toate autobuzele în care sunt montate aceste validatoare poartă stickere ce indică posibilitatea folosirii acestui sistem, iar în interiorul vehiculului sunt amplasate afişe cu indicaţii de utilizare.

Cum funcționează

În această etapă de implementare a sistemului, de la noul sistem de validatoare se pot achiziţiona bilete pentru o călătorie, însă dacă se doreşte plata mai multor bilete unice, începând cu a doua tranzacţie, clientul va trebui să confirme direct pe validator că doreşte achiziţia unui bilet suplimentar. Măsura de confirmare începând cu a doua tranzacţie este introdusă pentru a evita tranzacţii multiple în condiţiile în care un călător nu sesizează că plata iniţială a fost realizată cu succes.
În momentul în care călătorul doreşte să iniţieze plata, validatorul are pe ecran una dintre rutele asociate liniei metropolitan pe care circulă acel mijloc de transport (de exemplu, pe linia 110, Braşov – Cristian, există opţiuni precum Braşov-Cristian sau interior Cristian). În această stare, orice apropiere de card în faţa semnului contactless nu va genera nicio acţiune din partea echipamentului. Orice altă stare afişată pe ecranul validatorului va indica faptul că acesta nu este operaţional.

Plată fără contact pe liniile metropolitane ale RATBV
Pentru realizarea unei tranzacţii trebuie parcurşi următorii paşi:

Clientul selectează ruta dorită prin apăsarea succesivă a tastei pozitionată pe ecranul validatorului în dreapta sus „Start”.

Când ruta dorită este afişată pe ecran, călătorul va apăsa tasta „Stop”, poziţionată pe ecranul validatorului în stanga sus. La acest moment primul led situat deasupra ecranului rămâne aprins continuu, iar semnul contactless de pe validator se luminează albastru. Aceste semnale indică utilizatorului faptul că a selectat un tarif/rută şi poate apropia cardul/brăţara/ ceasul/telefonul pentru realizarea tranzacţiei.

Validatorul va iniţia autorizarea tranzacţiei şi va confirma/răspunde clientului dacă tranzacţia a fost realizată cu succes sau nu: pe ecran apare mesajul „Tranzacţie Acceptată” sau „Tranzacţie Respinsă”. Pentru plăţile acceptate, culoarea fondului de ecran este verde, iar pentru tranzacţiile respinse culoarea fondului de ecran este roşu, pentru a atrage atenţia călătorului că tranzacţia nu s-a finalizat.

Chitanță și/sau memorie

Imediat după confirmarea pe ecran a modului în care s-a finalizat plata (acceptată sau respinsă), călătorul va primi o chitanţă cu detaliile tranzacţiei, precum şi confirmarea dacă tranzacţia a fost sau nu realizată.
În cazul în care utilizatorul greşeşte un pas sau o etapă şi doreşte reluarea tranzacţiei, este suficient să apese tasta „Stop” şi, după aprox. 2 – 3 secunde, validatorul va reintra în starea iniţială, putându-se relua selectarea călătoriei/tarifului dorit. În situaţia în care validatorul nu eliberează chitanţa de călătorie, călătorul nu trebuie să iniţieze altă tranzacţie, ci se va asigura că finalitatea operaţiunii a fost realizată cu mesaj pe ecran „Tranzacţie Acceptată” şi că fondul de culoare al ecranului a fost verde. Dacă aceste condiţii sunt îndeplinite, călătoria este achitată şi călătorul nu este în culpă. Informaţia despre tranzacţia călătorului este înregistrată în memoria terminalului, iar controlorul poate verifica acest lucru la momentul verificării.
Pe chitanţa emisă aproape instantaneu sunt înscrise informaţii cu privire la compania de transport cu care călătoreşte, numărul liniei de transport, detalii bancare privind tranzacţia (inclusiv ultimele patru cifre de pe card), data, ora, secunda la care a fost realizată tranzacţia, ruta pe care călătoreşte, suma aferentă biletului de călătorie, mesajul de răspuns dacă tranzacţia este validă sau nu (acest mesaj este scris cu caractere mai mari decât alte informaţii de pe chitanţă) etc.

Ce de făcut dacă nu s-a tipărit chitanţa

În ceea ce priveşte dovada plăţii călătoriei, utilizatorul care a efectuat plata cu card bancar/ceas/telefon va comunica angajatului Serviciului Control al RATBV că a plătit călătoria cu card bancar şi va pune la dispoziţia controlorului chitanţa care confirmă plata. În cazul în care validatorul nu a eliberat chitanţa (imprimantă defectă, vandalizată, lipsă hârtie etc.), acesta va comunica controlorului acest lucru, iar controlorul va trece validatorul în „Regim control”. În acest moment călătorul va apropia cardul de validator, verificându-se astfel dacă în memoria validatorului s-a înregistrat o tranzacţie aprobată pentru respectiva călătorie.
În perioada următoare, acest sistem, implementat de RATBV împreună cu BCR şi Orange, care nu implică plata niciunui comision de către călător, va fi operaţionalizat la nivelul întregii flote de autobuze şi troleibuze aparţinând RATBV, devenind accesibil şi pentru plata călătoriilor efectuate pe raza municipiului Braşov.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button