Expres

Legendarul Orient Express va trece din nou prin Brașov

Legendarul Orient Express va trece din nou prin Brașov. Venice Simplon Orient Express – denumirea oficială a luxoasei garnituri feroviare – va reveni în România, și la Brașov, la sfârşit de august-început de septembrie. Trenul va traversa de două ori ţara noastră, după ce a mai tranzitat România şi în iunie.
Potrivit celor de la clubferoviar, Orient Express va intra în ţară duminică, 27 august, la ora 17.24, la Curtici, şi va circula pe teritoriul României ca tren 15011.
În staţia Braşov va ajunge luni dimineaţă, 28 august, la ora 7.21, şi va pleca mai departe la ora 9.34, pentru a sosi la Bucureşti Nord la ora 15.44, după ce pe traseu va avea tradiţionala oprire la Sinaia, cu vizitarea Castelului Peleş.
După călătoria la Istanbul (Constantinopol), Orient Express va reveni în România sâmbătă, 2 septembrie 2023. Trenul va pleca din Giurgiu Nord la ora 13.30 cu indicativul 15014, având sosirea programată în Gara de Nord din Bucureşti la ora 15.55. După ce va petrece noaptea în Capitală, garnitura se va pune din nou în mişcare duminică, 3 septembrie 2023, la ora 13.04. La Braşov trenul va ajunge la 19.44 şi va pleca de aici la ora 19.49, pentru a sosi la Curtici a doua zi, marţi, 4 septembrie 2023, la ora 6.30.

O istorie de aproape două secole

În perioada 5 iunie 1883-august 1888, trenul Orient Express a circulat doar pe relația Paris Est-Munchen-Viena-Budapesta-Timișoara-Vârciorova-Craiova-Pitești-București Nord-București Filaret-Giurgiu-Smârdan Port. De la 14 august 1888, prin inaugurarea noii rute terestre Paris Est-Viena-Budapesta-Belgrad-Sofia-Constantinopol, prin Serbia și Bulgaria, aveau să existe două ramuri concurente.
Pentru a atrage traficul internațional, statul român, în paralel cu realizarea legăturii feroviare București Nord-Constanța Port (finalizată prin inaugurarea la 14/26 septembrie 1895 a complexului de poduri dunărene „Carol I” de pe relația Fetești-Cernavodă) a modernizat, cu mari eforturi bugetare, portul Constanța și a înființat Serviciul Maritim Român (S.M.R.) ale cărui vapoare („lebedele albe ale Bosforului”), cele mai elegante din Marea Neagră, conduceau călătorii trenurilor de lux pe relația Constanța Port-Constantinopol Port, la Cornul de Aur.
La inițiativa Direcțiunii Generale CFR, stația Constanța Port avea să devină stația finală, pentru parcursul romănesc, nu numai pentru trenul Orient Express, ci și pentru alte garnituri de lux prestigioase, precum London/Ostende-Constantza-Constantinopole Express (inaugurat pe 12 noiembrie 1895) și Berlin-Lemberg-Constantza (inaugurat pe 1 Mai 1899).
Circulația prin România a trenului Orient-Express a continuat și în perioada interbelică, iar în anul 1938 s-au achiziționat două motonave moderne, Transilvania și Basarabia, scrie istoricul feroviar Ilie Popescu în cartea sa „Orient Express – Trenul legendă al Europei”, prezentată de Club Feroviar.
În timpul regimului comunist, Orient Express nu a circulat prin România, fiind interzis. Din 1998, celebra garnitură şi-a reluat traseul Paris-Istanbul, cu oprire la Sinaia și Bucureşti. Apoi, în 2009, circulația sa s-a oprit, urmând a fi reluată câțiva ani mai târziu. A mai fost întreruptă în perioada pandemiei (2020-2021).
Din tot traseul său ce traversează continentul european, singurul tronson neelectrificat se află pe teritoriul României, între Videle (Rădulești) și Giurgiu.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button