Expres

Întâmpinarea Domnului, „cu aceeași bucurie ca Paștele”

Întâmpinarea Domnului, „cu aceeași bucurie ca Paștele”. Creștinii sărbătoresc pe 2 februarie „Întâmpinarea Domnului”. Este un praznic împărătesc (al patrulea al anului bisericesc ortodox, ce a început la 1 septembrie) care dezvăluie taina întrupării Mântuitorului Isus Hristos. Aducerea la Templu a Pruncului Iisus sau Întâmpinarea Domnului mai este cunoscută și sub numele de Sărbătoarea Lumânărilor, în special în țările francofone, datorită obiceiului de a binecuvânta lumânările în această zi.
Sărbătoarea e așezată la 40 de zile de la Nașterea Domnului, rememorând momentul de acum aproape 2.000 de ani, când Pruncul Dumnezeiesc a fost adus la Templu, ca orice alt întâi născut din neamul lui Israel.
La catolici, pe primul plan stă persoana Fecioarei Maria, care a venit la templu pen­tru curățirea ei, după Lege. De aceea, sărbătoarea se numește Curățirea Sfintei Marii și e trecută între sărbătorile Maicii Domnului, numindu-se și Sărbătoarea luminilor. Se ținea la Ierusalim cel puțin de la începutul secolului al V-lea, „cu aceeași bucurie ca Paștele” (relatarea pelerinei Etheria). La Roma a fost introdusă în jurul anului 650.

La 40 de zile de la Naștere

Cum, după Legea lui Moise, femeia care a născut un prunc de parte bărbătească nu avea voie să intre în Templul Domnului timp de patruzeci de zile, la împlinirea acestor zile, mama venea cu pruncul la Templu și aducea jertfă Domnului un miel sau un porumbel pentru a împlini sacrificiul purificării. Evident că Sf. Maria, Fecioara Maică a Domnului, nu avea nevoie de purificare, deoarece ea L-a născut fără stricăciune pe Iisus. Cu toate acestea, ea s-a supus cu smerenie legilor timpului. Dar Iisus nu era un oarecare fiu de israilitean, ci era, în același timp, Dumnezeu adevărat și om adevărat. Jertfa Sa avea caracterul unei ispășiri în numele întregii omeniri. Ea începe acum, în templul din Ierusalim, și se desăvârșește pe Golgota, când Fiul lui Dumnezeu va fi suferit moartea pe cruce pentru mântuirea noastră.
Biserica Ortodoxă a păstrat în cultul ei o ceremonie asemănătoare: la 40 de zile după naştere, mama creştină îşi duce pruncul la biserică. Preotul iese în pridvorul sfântului lăcaş şi, după binecuvântare, citeşte rugăciunile de curăţire. Apoi, ia pruncul în braţe, intră în biserică şi-l închină la sfintele icoane.

Sfântul Simeon și „greșeala” de traducere

Pruncul este dus de Fecioara Maria și de Iosif, la Templu, dimpreună cu o pereche de turturele care trebuiau jertfite lui Dumnezeu. Aici sunt întâmpinați de bătrânul preot Simeon și de prorocița Ana.
Potrivit tradiției, Simeon a făcut parte dintre cei 72 de traducători ai Scripturii, pe care, în secolul III î.Hr., Ptolemeu al II-lea Filadelful îi convocase la Alexandria pentru a traduce Vechiul Testament în grecește, traducere ce avea să poarte numele de Septuaginta.
Când Simeon a ajuns la pasajul „Iată, Fecioara va lua în pântece și va naște fiu” (Isaia, 7, 14), el a tradus „Fecioară” prin „Femeie”, pentru că i s-a părut de neînțeles ca o fecioară să nască. Pentru necredința sa, Dumnezeu l-a legat să nu moară până nu-L va vedea pe Cel născut din Fecioară.
În clipa în care L-a ținut pe Iisus în brațe, Simeon avea aproape 300 de ani.

„Prin sufletul tău va trece sabie!”

Bătrânul preot are atunci revelația că acel Prunc este însuși Mântuitorul lumii și rostește zguduitoarea frază ce se cântă acum, în bisericile ortodoxe, la fiecare slujbă de Vecernie: „Acum, slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feții tuturor popoarelor; lumină spre descoperirea neamurilor și slava poporului Tău, Israel” (Luca 2, 29-32).

Apoi, adresându-i-se Fecioarei Maria, Simeon o avertizează despre cumplitele suferințe care vor preceda Mântuirea: „Iată, Acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora din Israel și ca un semn care va stârni împotriviri. Și prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din multe inimi”.
Prorocița Ana, care stătea alături de bătrânul Simeon, avea 84 de ani. Ea nu părăsea niciodată Templul, slujind cu smerenie în post și rugăciune. Alături de Simeon, și ea a dat mărturie despre divinitatea Pruncului.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button