Expres

EXPERIMENT. „Maraton” de teste pentru elevi

  • article_437490_1.jpg
 

Aproximativ 600.000 de elevi, din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, trec în această perioadă prin testări incluse în Evaluarea Națională 2015. Notele (calificativele pentru cei din clasele primare) nu vor fi trecute în catalog, dar rezultatele slabe ar trebui să-i îngrijoreze pe părinți și profesori deopotrivă. Copiii și părinții sunt stresați și nedumeriți totodată.

Primii care au intrat în febra testelor au fost cei 200.000 de elevi de clasa a II-a. „Să-i scrie unui coleg un bilet de mulțumire și să formuleze un text răspunzând la șase întrebări despre 1 iunie – Ziua internațională a copiilor” sau despre „Vacanța mare”. Acestea au fost subiectele pe care le-au avut de rezolvat elevii din clasa a II-a la testul scris de limba română. A urmat testul de citire (deși și cel de scris se baza și pe citire) în limba română, respectiv de citit-scris în limba română pentru cei care studiază în limbile minorităților naționale (care, însă, au primit texte diferite). Aceștia au mai susținut joi și vineri teste de scris și de citit în limba maternă, dar miercuri toți elevii de clasa a II-a au avut de rezolvat în 30 de minute 12 probleme de matematică. 

Evaluările nu sunt obligatorii, astfel încât elevii care au lipsit nu le vor susține în altă zi. Pentru elevii conștiincioși, o lucrare de control în plus nu înseamnă mare lucru. Doar că ei nu înțeleg de ce e nevoie de atâta stres. „Am tot exersat la școală, dar și acasă m-a pus mama. Doamna ne-a tot spus că trebuie să avem calificative bune, dar dacă nu se trec în catalog nu prea mă interesează”, spune Anisia, o fetiță de clasa a II-a. 

 

Urmează cei din clasele a IV-a și a VI-a

Evaluarea competențelor dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a va începe pe dată de 26 mai cu proba la limba română. Ea va fi urmată pe 27 mai de proba la matematică, iar pe 28 mai de proba la limba maternă pentru elevii aparținând minorităților naționale. Ultima evaluare a competențelor, cea la clasa a VI-a, va începe în 2 iunie cu proba de limba și comunicare. Pe 3 iunie, va avea loc proba la matematică și științe ale naturii.

Potrivit metodologiei aprobate prin ordin de ministru, testele trebuie să fie formulate clar, precis și în strictă concordanță cu programele școlare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu, să aibă un nivel mediu de dificultate. Testele au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaționale, după model PISA, unde exercițiile sunt formulate în așa fel încât să te pună în situații de viață în care să folosești cunoștințele dobândite. Profesorii atrag atenția că principala problemă este că acestea se axează pe competențe, în timp ce programa școlară românească se axează pe conținuturi: „E o evaluare mai practică, ideea fiind să te descurci, să gândești nu să reproduci informații, pe când la clasă elevii învață să acumuleze și să reproducă informații”..

Durata alocată rezolvării testelor de evaluare este de câte 30 de minute pentru fiecare test administrat la clasa a II-a, 60 de minute pentru fiecare test la clasa a IV-a și tot câte 60 de minute pentru fiecare test de la clasa a VI-a. Evaluările se vor desfășura în timpul orelor de curs.

 

Fără finalitate 

Rezultatele individuale obținute la Evaluarea Națională 2015 nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei. Însă ele sunt supuse unui proces de analiză de către cadrul didactic și de către colectivul de catedră din fiecare unitate școlară. În urma acestei analize, cadrul didactic decide, acolo unde este cazul, elaborarea planului individualizat de învățare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/orientare care cuprinde informații diagnostice și prognostice în vederea orientării și optimizării învățării. Planurile individualizate de învățare sunt comunicate părinților/reprezentanților legali ai elevilor. După informarea părinților/reprezentanților legali, se întocmește proces-verbal, în care aceștia semnează pentru luarea la cunoștință a informațiilor referitoare la rezultatele elevului și, după caz, la măsurile prevăzute în planul individualizat de învățare.

Părinții, dar și unii învățători și directori de școli cred totuși că aceste evaluări nu sunt de fapt decât un stres în plus pentru copii. Cu atât mai mult cu cât examinarea a fost supravegheată în clase de câte doi profesori pentru că nimeni să nu poată să se inspire, iar în școli nu a putut intra nici o persoană străină până când nu au fost predate lucrările, ca la examenul de Bac. „Să le regândească și să le ofere o utilitate și o finalitate, astfel încât să se justifice probele pe care copiii le susțin. În final, părinții nu știu ce să facă cu ele, adică la ce le folosesc copiilor”, spune directoarea unei școli. 

 

Aplicație informatică specială

Rezultatele pentru fiecare elev în parte vor fi introduse în Aplicația Evaluări Naționale 2015, conform Metodologiei de organizare și desfășurare a Evaluărilor Naționale, aprobate prin Ordinul  ministrului educației naționale. Notele, respectiv calificativele obținute de elevi vor fi încărcate de informaticianul școlii în Aplicația Evaluări Naționale 2015, pentru fiecare elev în parte, în funcție de clasă și de testul susținut. Pe baza acestor date, fiecare inspectorat în parte va elabora un raport în care vor fi centralizate rezultatele obținute în fiecare școală. CNEE va întocmi raportul final al Evaluării Naționale 2015. Și în acest caz, datele încărcate în aplicația Evaluări Naționale 2015 vor sta la baza elaborării raportului final. În concluziile raportului final, CNEE va propune și măsuri educaționale în vederea ameliorării rezultatelor învățării.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button