Expres

EDITORIAL/ De-a autostrada

 

Compania China Harbor Engineering, o subsidiară a China Communications Construction Company, a finalizat construcția autostrăzii ce traversează Jamaica de la nord la sud, darea în folosință petrecându-se acum câteva zile. Inițial, proiectul fusese luat în antrepriză de o companie franceză, dar aceasta a renunțat, din cauza dificultăților de ordin tehnic și financiar. Autostrada, în lungime de circa 70 de kilometri, a costat 730 de milioane de dolari, adică 653 de milioane de euro, rezultând un preț pe kilometru de 9,3 milioane de euro. Și relieful Jamaicăi nu costă doar în câmpii… Încă un amănunt: lucrările, de la prima cupă de excavator până la tăiatul panglicii, au durat mai puțin de trei ani. 

Poate vă întrebați de ce scriu despre chestia asta cumva exotică. Păi, uitați de ce: în februarie 2013, aceeași companie chineză, China Communication Construction, s-a înscris în competiția pentru construcția porțiunii de autostradă Comarnic-Brașov. La vremea respectivă, o prezentare a proiectului făcută publică de Ministerul Transporturilor, arăta că pentru cei 54 de kilometri ai tronsonului respectiv, statul se angajase să plătească 2,7 miliarde de euro (costuri de construcție însumând 1,66 miliarde de euro, plus costuri de operare și întreținere timp pe 26 de ani), însă „sub condiția ca această sumă să fie disponibilă azi”. Adică în momentul prezentării. Dacă suma nu era disponibilă (și nu era), costurile totale ar fi urmat să crească la astronomica sumă de 8,45 miliarde de euro! Repet, pentru 53 de kilometri! Ulterior, în Masterplanul de transport, traseul a fost „revizuit”, iar costurile de construcție au fost estimate la „doar” un miliard de euro.

În septembrie 2013, văzând că în România ocupația preferată a autorităților este să bată pasul pe loc, chinezii și-au retras oferta. Mai-marii de atunci ai Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (unii dintre ei cercetați penal actualmente…) au explicat că firma chineză ar fi avut „pretenții de neacceptat”, printre care folosirea doar a muncitorilor chinezi și a materialelor aduse din China. Nu știu cât adevăr și câtă minciună este în susținerea asta, însă s-a văzut că nu prea îi putem bănui de onestitate pe cei care au condus CNADNR. Oricum, iată că jamaicanii au aceptat „pretențiile” și s-au ales în doar trei ani cu 70 de kilometri de autostradă, la construcția căreia s-a folosit și forță de muncă locală și care a costat cu 50% mai puțin pe kilometru decât estimează oficialitățile de la București că vor costa cei 54 de kilometri dintre Brașov și Comarnic. Dacă mahării de la București ar fi acceptat și ei „pretențiile”, poate că și prețul ar fi scăzut, iar acum am fi circulat și noi pe autostradă. Sau dacă am fi avut alt soi de conducători…


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button
Creare Site Web Optimizare SEO Creare Site Prezentare